ביקורת: Civilization VI – Rise and Fall כשהאמפריות מכות שנית

סדרת משחקי CIVILIZATION היא כנראה אחת מסדרות משחקי האסטרטגיה בתורות המצליחה, האהובה והוותיקה ביותר ומחזיקה אלפי ועשרות אלפי מעריצים בכל רחבי תבל והיום ננסה להבין מה מיוחד כל כך במשחק החדש ועד כה האחרון בסדרה CIV 6, האם הוא דומה או מתעלה על קודמו CIV 5 ומה אנחנו חושבים גם על ההרחבה Rise and Fall.

אני מגדיר את עצמי כחובב משחקי אסטרטגיה מושבע ויצא לי לשחק בTotal war למיניהם וכמובן Age of empire וAge of Mythology הוותיקים בז'אנר ומשחקי ההמשך אך אף אחד מהם לא דומה בסגנון, בעיצוב וביכולות המורכבות שמביאה לנו סדרת CIV וגם המשחק החדש לא מאכזב ומביא לנו את החוויה הוותיקה בתוספות שונות וDLC מצויינים. אם נרפרף קצת בהיסטוריה של סדרת CIV נבין כמה היא מוצלחת עם עשרות פרסים ומעל 33 מיליון עותקים שנמכרו ביניהם 8 מיליון של CIV 5 לבדו וזה בהחלט נתון מרשים שמביא לנו קצת פרופורציות של הצלחת המשחק.

המשחק CIV 6 מביא לנו אופציות חדשות ומצויינות שיגרמו לכל חובבי הז'אנר להוציא לשון בטעם של עוד שוב כל זה לנוכח האפשרויות הענקיות שנוספו או התפתחו כמו פיתוח הערים והטכנולוגיה שבהן, התעסקות עם נושא התרבויות השונות, עבודה עם סוגי משטרים שונים ובתקופות זמן שונות במטרה לקדם אג'נדות שונות וכמובן כל זה משמש אתכם למטרה הסופית להפוך לאמפריה/ציוויליזציה המפותחת ביותר בעולם ולכבוש או לעשות הסכמים עם אומות אחרות,את ניצחונכם במשחק תוכלו להבטיח במספר דרכים:

  • אימפריות מתרחבות: בעזרת המון חשיבה ויכולת תכנון אסטרטגית אתם מוזמנים לנצל את היתרונות האזוריות והאישיות שלכם כשחקנים ושליטים כדי להבטיח לכם שליטה בכל עיר וניצול היתרונות הסביבתיות שלכם.
  • מחקר פעיל: אחד הדברים שרוב הסיכוי שבלעדיו לא תצליחו הוא כמובן נושא המחקר, ככל שתחקרו יותר ותתעמקו יותר בכל דבר כמו תרבות, משטר, צבא והגנה כך הסיכוי שלכם יגדל והפיכה למעצמת על תיהיה מהירה וכיפית.
  • דיפלומטיה דינאמית: במהלך המשחק תחוו מגוון סוגי אינטראקציות עם תרבויות שונות אשר משתנות עם התקדמות המשחק. החל ממפגשים פרימיטיביים ראשוניים בהם הקונפליקט הוא חלק בסיסי בחיים וההתקדמות לכדי כריתת בריתות ומשאי ומתן מורכבים שהמחשבה האם משתלם לכם או לא תעלה מספר לא מבוטל של פעמים.
  • צבאות משולבים: הרחבת העיצוב של יחידה בודדת על אריח, כעת ניתן לאחד בין יחידות תמיכה ליחידה הראשית בצבא. למשל, ניתן לאחד בין יחידת הנ"ט עם יחידת הרגלים, או לוחמים עם מתיישבים. כמו כן, ניתן לאחד יחידות דומות בכדי ליצור "חיל" עוצמתי.
  • שיפור משחק מרובה משתתפים: בנוסף לאופציית ריבוי המשתתפים הרגילה, שתפו פעולה או התחרו עם חבריכם במגוון רחב של תרחישים, שעוצבו באופן שיהיה ניתן לסיים אותם בסשן בודד.
  • ציוויליזציה לכל השחקנים: Civilization VI מאפשרת לשחקנים ותיקים דרכים חדשות לבנייה והתאמה של ציוויליזציות בעלות סיכוים גבוהים יותר להצלחה. מערכת הדרכה חדשה תערוך הכרות לשחקנים חדשים עם הקונספט הבסיסי של Civilization בכדי שיוכלו בקלות ובמהירות להתחיל במסע הניצחון שלהם.

עד כאן החלק שבוא הוסבר קצת על המשחק והגענו לשלב אליו כולנו חיכינו – האם הוא עולה על קודמו או שאולי חווה נפילה ופגע  במוניטין שהסדרה צברה?
אז בהחלט ניתן לומר ללא צל של ספק שלאחר המשחק הקודם שהיה איך לומר קצת בעייתי המשחק הזה מפצה בגדול והיתרונות שלו ביחס לחסרונות הם פשוט אדירי מימדים וגורמים להנאה לצמוח עוד ועוד כשאנחנו מתקדמים אט אט בעולם הענקי שיצרנו ובשליטה על האומה הקטנה שעלינו לנהל בחכמה וביצירתיות וכל זה כשמסביבנו אומות אחרות תוקפניות יותר או פחות, שוחרות שלום יותר או פחות.

גרפיקה – אפשר לומר שהגרפיקה לא שונתה בצורה דרסטית מCIV5 אבל בהחלט חודדה יותר והותאמה לHD ולרמות גרפיקה קצת יותר גבוהות וזה מצוין ביחס למשחק שלא באמת צריך את זה וכל הבסיס שלו הוא דווקא המשחקיות שלו, רמות פירוט הערים פשוט מרשימות בצורה מצויינת והכל הוא תענוג צרוף לעיניים שחוות צבעים צורות אנשים בגרפיקה מצויירת למחצה שניראת מושלמת אומנם זו לא הגרפיקה של GTA V אבל היא לא תאכזב אותכם ובהחלט לא ראיתי עד כה בעיה גרפית כלשהי או באג שפוגע בחוויות שלי מהמשחק.

משחקיות – הגיע הרגע לדבר על המשחק מבחינת המשחקיות שלו ויש פה לא מעט לדבר כי הסגנון, הייחוד והיכולת של המשחק לחבר אותנו אליו לא עוברת גרפית אלא דווקא במשחקיות הלא פשוטה אומנם אבל כיפית להפליא תוצאה של כמעט 5 משחקים שיצאו לפני המשחק השישי ורואים עד כמה מאחד לשני המשחקיות שופרה אפשר לומר נבנתה בחלק מהפעמים מחדש במיוחד מנגנונים מורכבים שמצריכים משחקיות עם AI חכמים ומקומות שדורשים דיוק וכמה שפחות באגים הורסי משחק וכעת קיבלנו יצירת מופת שראויה ללא פחות פרסים מקודמותיה בסדרה, ממערכת ניהול הקרבות הדי פשוטה לתפעול שמרכזת יחידות וצבאות בדמות חייל, מערכת הדיפלומטיה שהמשחק מעודד אותנו לקחת בה חלק גדול ולהשתתף ביחד עם שאר עמי העולם, מערכת מסחר ומו"מ מורכבת ומצויינת ומפורטת, מדריך התחלתי שמסביר היטב כל פרט במשחק ובמשחקיות וכמו כן ישנה הדרך להתפתח בעזרת עצי טכנולוגיה ואזרחים על מנת לקבל עוד ועוד פונקציות לבניינים ושאר הירקות וכמובן ניהול המשטר דרך פונקציית 'השלטון' ועוד מגוון ענקי של פונקציות שיהפכו אתכם לשליטים נועזים אמיצים וכל יכולים.

Rise and Fall היא הדבר שהכי צריכים כדי לעורר את בלוטות הגבורה
אם המשחק הרגיל מאפשר לכם לחיות את חייכם כשליטים במגוון סגנונות משטר והתנהלתם לכם על מי מנוחות עם מלחמות פה ושם והרבה הסכמים בהרחבה "Rise and Fall" העניינים מסתבכים ועם כל עליה חדה לפסגת העולם גם עלולה להיות נפילה כואבת ומשפילה שעלולה להיות הרסנית או מלאת תקווה אך בהחלט הכל לא מובן מאליו, הרבה תוכן נוסף בהרחבה הגדולה ביורת שיצאה למשחק כמו ובנוסף לכל הצרות והטובות גם נוספות עוד ציוויליזציות, עוד דרכי בניה יצירתיות, תקופות חדשות ותרבויות חדשות, מערכת נאמנות מאתגר, מערכת משטר קשה ומעניינת יותר, אפשרות לסקירה היסטורית כל תקופה, פלאי תבל ומבנים חדשים ועוד עשרות אופציות מגניבות מצויינות שיוסיפו לכם שעות הנאה מרובות והנאה מקסימלית עם אתגרים לא קטנים שחבויים בכל מקום במשחק.

מצב "מולטיפלייר" שגרתי
מצב הרשת נשאר שגרתי כמו במשחקי הסדרה הקודמים ועובד בדומה למצב השחקן היחיד כך שבבסיס כולם יכולים לשחק יחד אך כדי לשחק בין שחקנים עם הרחבות או מודים על שני הצדדים להחזיק באותם הרחבות ומודים.

לסיכומה של ביקורת…
אם עלי למצוא משחק שיספק לי חווית אדרנלין וגישה אסטרטגית מאתגרת CIV הוא בהחלט הדבר הראשון שיקפוץ לי והמשחק הראשון שאעדיף לשחק בו במטרה למצוא את מה שנפשי חשקה וזה האתגר הטקטי-אסטרטגי שגורם את ההנאה ומביא את הרצון לא רק לשמור על האמפריה אלא גם להתפתח לכל הכיוונים ולהביא אותה לאופקים מדהימים וגדולים לפעמים על חשבון אמפריות וציוויליזציות אחרות, אז בסופו של יום המשחק יותר ממומלץ עבור חובבי הז'אנר וכמובן שההמלצה היא יותר מהכל לשחק אותו עם ההרחבה Rise and Fall כי היא מביאה אותנו לעולם אחר במשחק ולמקומות נוספים ומאתגרים יותר שמצד אחד יכולים להפוך אותך לאמפריה מובילה ומצד שני להתבוססות בדם הממלכה שאבד ובצורך בבריתות והסכמים ותלות בעמים אחרים.

תודה רבה להד ארצי על העותק וההרחבה Rise And Fall

אנחנו עושים את מירב המאמצים להגיע לבעלי זכויות היוצרים. אם ראית משהו שפוגע בזכויות היוצרים שלך ו/או מישהו מטעמך אנא פנה לעמוד צור קשר ודווח לנו על כך.

רוצים לקרוא עוד?

מי אני?

עומר אוקון

עומר אוקון

עומר אוקון, בן 24 שגר אי שם בצפון. סטודנט לתקשורת, גיימר,
תולעת ספרים ומכור לסרטי אימה. העיתון הוא הסרט האהוב עלי.

מה אתם חושבים? מוזמנים לשתף אותנו

מה קוראים היום?