ביקורת: Battlefield V(שוחק בPS4)

משחקי הFPS היו מאז ומעולם אהבתם של שחקנים רבים בין עם הדוקים ו״פנאטים״ לז׳אנר או בין כאלה שנוהגים להחליף תכופות בין סוגים שונים של משחקי יריות ובין משחקי היריות למשחקים מז׳אנרים אחרים, השנה אנחנו זכינו לקבל סוף סוף כשנתיים אחרי המשחק הראשון לכאורה בסדרת באטלפילד(באטלפילד 1) את המשחק החמישי כחמש שנים לאחר הרביעי, משחק שמחזיר אותנו היישר למלחמת העולם השניה ובאמתחתו קיבלנו משחקיות מוכרת וגימיקים שונים, האם מדובר בעוד משחק AAA ממוצע או הפתעה לז׳אנר?
משחקי באטלפילד השונים שיצאו לאורך השנים תמיד זכו לתהודה רחבה מבין רוב משחקי הFPS שיצאו לאורך השנים ולבסוף בתחרות מרובת העליות והמורדות נותרנו עם שני שחקניות טובות כל אחת בתחומה ובדרכה ואם נתמקד קצת בנושא לשמו הגענו אחת מהשחקניות היא EA(Electronic Arts) שמחזיקה בסטודיו הפיתוח של סדרת Battlefield שנקרא DICE ואפשר לומר שבדרך זו היא מחזיקה באחד ממותגי הFPS המוצלחים והחזקים בז׳אנר ובשוק שבו היא מתחרה ואפשר להעריך את רמת ההשקעה ותשומת הלב שניתנת לסדרה על מנת להשאיר אותה ייחודית ורלוונטית בעולם שכבר ראה כמעט כל סוג של ז׳אנר באלף ואחד דרכים וסגנונות, בכל כך הרבה תקופות ושנים ובשימוש די קבוע של רוב הגימיקים שהוכנסו לכאן ולכאן בשביל לתת גיוון במשחקיות המוכרת והלעיתים רפטטיבית שחוזרת ונשנת בכמעט כל משחק יריות נכון לשנים האחרונות.

זכינו לראות את סדרת באטלפילד ואת ה״אבולוציה״ והשינויים שעברה לאורך השנים החל מצאתה ועד לעת הנוכחית וכעת אנחנו צופים בה יחד עם מתחרתה מז׳אנר משחקי היריות בגוף ראשון בתקופה שבה על הסדרה להחזיר את עצמה לתודעה הציבורית רחבת היקף לאחר הצלחתו חסרת התקדים של ז׳אנר הבאטל – רויאל ואי אפשר לומר שהמפתחים נשארו אדישים להתפתחויות האחרונות וגם באטלפילד 5 שחזר למקורות של מלחמת העולם השניה יזכה בנוסף למצב הקמפיין והמולטיפלייר המוכרים לנו לקבל גם מוד באטל – רויאל שאמור לשלהב את המוני השחקנים מהז׳אנרים השונים ולהכניס אותם בהמוניהם, סדרת באטלפילד היא עדיין אחת הסדרות החזקות בשוק ואי אפשר לטעות על כך שהיא זוכה להצלחה בקרב הגיימרים גם כיום ומפתחי הסדרה הבינו לאן הרוח נושבת והחל מבאטלפילד 5 אנחנו זוכים להכנס לז׳אנר המצליח כיום רק בגרסה של DICE כולל שילוב של יכולות בניה, השינוי המרענן שזכינו לקבל ממשחקה של אפיק גיימס.

היופי שלא פסח על משחקי באטלפילד חוזר
אי אפשר שלא להנות מהיופי עוצר הנשימה של המפות ממשחקי באטלפילד במיוחד האחרונים שבהם שנהנו ממנוע המשחק החדשני פרי פיתוחה של חברת EA שנקרא פורסטביט, וגם כעת עם יציאת המשחק החמישי הלא הוא Battlefield 5 החדות והירידה לפרטים שאנחנו זוכים לקבל במשחק היא פשוט משהו שלא רואים כל יום וניכר שהיה חשוב למפתחים לאחר ההשקעה הגדולה שנעשתה וההצלחה בבאטלפילד 1 – שגרמה לנו להרגיש אי שם בשדה הקרב כאילו לא מדובר בגרפיקה ממוחשבת אלא בשדה קרב אמיתי – לספק לנו גם הפעם הרגשה שכזו ובאמת שלא הצלחתי למצוא בעיות גרפיות גם לא קטנות וזה פשוט תענוג צרוף לעין ולמרות אפרוריותם של רוב המפות שקיימות זה עדיין לא מוריד מאיכותו או גורם לו להיות משעמם כי בבאטלפילד כמו בבאטלפילד האקשן תמיד חוגג וכשנהנים מהחזות ומהמראה הוויזואלי אין יותר מספק מכך, המשחק החזיר אותנו למלחמת העולם השניה במפות כמוכר לנו ממשחקי באטלפילד ברוחבן ובגודלן וכמובן הציג לנו מחד מפות הרוסות מלאות בפרטים קטנים וגדולים, מבנים הרוסים, כלי טיס ורכב הרוסים ואדמה חרוכה עם שרידי אנשים ומבנים כיאה למלחמה ועוד מלחמה כה גדולה ועולמית ומאידך מפות קצת יותר שלמות במקומות שהמלחמה פגעה בעצימות כביכול נמוכה יותר ומתפקידנו איך לא? להרוג את כולם ועל הדרך למה לא להחריב אותה בעצמנו כי למה לא?


עלי לציין גם את מראם של דמויות השחקנים, כלי הנשק בהם אנחנו משתמשים וכלי הרכב כי הכל נראה מצויין, הנשקים נראים חדים וריאליסטים במראה שניתן להם ושמבוסס על נשקי העבר, המראה של דמויות השחקנים נראה מעולה ואיכותי עם טקסטורות מצויינות והשקעה גם כאן וכמובן כלי הרכב שעברו שינוי והתאמה לתקופה של המלחמה כמו הטנקים והרכבים הממוגנים שנראים נפלא כאילו נשאבו היישר משדה הקרב האמיתי, והמטוסים שנראים זהים לחלוטין למה שהיה קיים בתקופת המלחמה זה לא נתפס ההשקעה בפרטים לא רק במפה הכוללת אלא גם בדמויות המאכלסות אותה כלוחמים, גם בכלי הרכב הקיימים בהם שמשנעים את האנשים ממקום למקום וכמובן גולת הכותרת שהיא כלי הנשק שנראים באמת כאילו נסרקו למחשב היישר ממחסני הנשקשל המעצמות הלוחמות.

בואו נדבר כעת על מנוע ההרס שהחזיר אותי לימי התהילה של סדררת באטלפילד עם השקתו של Battlefield Bad Company 2 אחד ממשחקי באטלפילד המיוחדים והאהובים ביותר שיצאו אי שם ב2010 כמעט 8 שנים אחורה ושנודע במנוע ההרס הקיים בו וגם הפעם במשחק באטלפילד  החדש הנקרא גם באטלפילד 5 אנחנו יכולים להרוס (כמעט) הכל מהכל, להחריב חלקים מבניינים ולהרוס בעזרת נשקים כבדים כנשקי נ״ט(נגד טנקים) או רימונים מבנים שונים ברחבי מפת המשחק, אומנם לא מדובר בהרס של בניינים רבי קומות אך מדובר בכמעט כל מבנה כזה או אחר ובאמצעים רבים יחסים שמה שתואר פה רק מגרד את קצה היכולות כי באמת שההשקעה שניתנה עוד מהמשחק הרביעי בסדרה הייתה לחזור ולנסות להחזיר את רוב יכולותיה ויתרונותיה של סדרת באטלפילד על כל הרע והטוב שמשתמע מהרצון לחזרה למקורות הן בתקופה האפרורית והן במפות העצומות בגודלן וביכולתינו להשפיע על מראה של המפה כי הפוטנציאל הגלום במה שהמנוע הגרפי והפיסיקלי מסוגלים לנפק לסדרה הוא פשוט לא נתפס במיוחד בתקופה שבה הטכנולוגיה התפתחה מעבר לכל שיעור גם בעולם הגיימינג בעיקר בתחום הגרפיקה הממוחשבת(כרטיסי NVIDIA RTX 2080 לעתיד).

העוצמה הרצינית של באטלפילד 5 – משחקיות עוצרת נשימה
אין משחק מושלם זה משפט שכולנו שמענו בהטיות שונות אך מי אמר שצריכים את השלמות בשביל ליצור משחקיות מהנה שתשולב בצורה מיטבית ו״זורמת״ עם הגרפיקה של המשחק? סדרת באטלפילד זכתה לאורך כל שונות קיומה למשחקיות פתוחה וזורמת שבה אנחנו יכולים להסתובב ברחבי מפה ענקית ברגל, באמצעות כלי רכב או ״שיגור״ היישר ללב הקרבות ולהתחיל להכנס לעניינים, להסתובב ברחביה של שכונה או עיר או דווקא במרחבים הפתוחים ולצוד את האוייבים כמו אריה שמשחר לטרף כשעלינו לצבור סקילס על ידי לחימה עזה בלב הקרבות, לנסות ולהרוג כמה שיותר אנשים ולהמלט ולהמנע ממוות על ידי אותם האנשים או אנשים אחרים שמשחרים דווקא לצוד אתכם, אתם יכולים לבחור להתמקם עם רובי הצלפים שלכם על אחד מקומות או גגות הבניין או על שטח גבוה ושולט ולתת חיפוי לחבריכם לסקוואד\למשחק או דווקא להכנס עם רובי סער ומקלעים כמו Bad Ass ובשילוב כמובן עם נשקים נגד טנקים ורימונים היישר אל תוך קרב שבו החדים ביותר והזריזים ביותר הם אלו שייצאו עם ידם על העליונה וכמובן אי אפשר לדבר על סוגי הלוחמים בלי להזכיר את תפקידם שבמשחק הנוכחי תופס חלק מרכזי כי בעוד שבעבר העזתם להכנס ללחימה גם לבדכם ואולי לצאת עם הריגה אחת או שניים במקרה הטוב כעת העדיפות שלכם היא להכנס לפחות עם הסקוואד בו אתם נמצאים בשביל הסיכוי לצאת עם שלל הריגות רחב.

התפקידים המוצעים לנו במשחק החמישי הם גם המוכרים ממשחקי יריות אחרים וכמובן ממשחקי באטלפילד מן העבר – האסולט עם רובה הסער הרימונים ומשגרי רימונים ומשגר ״נגד טנקים״, המדיק שביכולתו בנוסף ללחימה גם להוציא ולרפא את הפצועים ולהחזירם לקרב,הסאפורט שביכולתו בנוסף להיות מחזיק מקלע כבד גם להוציא חבילות תחמושת לשימושו ושימוש חבריו לצוות או הצבתם של אמצעי מיקוש ותיקון כלי הרכב וכמובן האיש העלום שמכונה ריקון שהוא הצלף שבחבורה וביכולתו לחפות מרחוק באמצעות כלי הנשקי שלו על חבריו לצוות ולמשחק ולהציב מיקוש המיועד לכלי רכב וכ׳ו, וכמובן שביכולתם לשנות להם את כלי הנשק והאמצעים אותם הם מחזיקים לכאלו שיתאימו לתורת הלחימה ולדרככם או דווקא לבחור לנסות משלל הנשקים שהמשחק מציע לכם ובנוסף לכל באפשרותכם באמצעות עליה בראנקים שלכם וקבלת כסף בסוף כל סיבוב  לשדרג את כלי הרכב עליהם תיסעו כמו התותחים או מיסוך העשן בטנקים או שינוי גודלם של הפצצות והביות שלהן על האויב במטוסים והשמיים הם בהחלט הגבול.

עוד פונקציה שנכנסה לסל של הסדרה היא פונקציית הבניה שמאפשרת לכם לבנות כמובן בהתאם למקומות שהמשחק מציג עבורם במצב בניה מיני שקי חול או אזורים הגנתיים שאמורים לספק לכם את הזמן להטעין את הנשק, לתכנן את המתקפה ולהעלות לעצמם את החברים במיוחד כשאין לצידכם אדם כלשהו או מבנה שיכול לכסות ולהגן עליכם.

האקשן חסר הגבולות לא נגמר בזמן המשחק אף פעם ותמיד תמצא את דרכך אל אוייב, המשחק לא מעודד כמעט שטחים מתים ובזמן תנועה יש סיכוי גבוה שתמצא את מבוקשך ואיזה אויב שיצוץ במקרה הטוב לא ישים לב אליך ומשם זכית להריגה פשוטה וקלה או שהתפתח ביניכם קרב יריות עקוב מדם שבו הזריז על העכבר או השלט הוא המנצח בקרב כי כמו שציינתי מעלה הסקילס היא אחת מהתכוונת החשובות לפיתוח בשביל שיהיה לך הסיכוי לנצח את האוייבים או להשיג לעצמך כמה הריגות לכיס.

המולטיפלייר המוכר, הכיף לא נגמר
אחת הסיבות שבגינה ככל הנראה תיקנו את משחקי באטלפילד היא מצב מרובה המשתתפים המוכר לנו לטובה ממשחקי הסדרה שכעת חזר גדול יותר, מורכב יותר ומעניין יותר, לא חוויתי ולו בעיית רשת אחת או קריסה של שרת והתנועה והתזוזה במהלך המשחק ברחבי המפה בכל אחד ואחד מהשרתים בהם שיחקתי הייתה חלקה ללא לאגים או תקיעות גם שנובעות משרתי החברה או מקליטת אינטרנט נמוכה וכמובן הנטקוד שתיפקד היטב בשרתי המשחק העמוסים גם בעת השקת המשחק כשהשרתים ״התפוצצו״ מכמויות השחקנים שחלשו על שרתי המשחק, כל יריה נורתה היישר לאן שכוונה וכל פגיעה פגעה היטב ובדיוק מצויין במטרתה.
באפשרותכם לשחק בשרתים שגודלם נע בין 32 שחקנים ל64 שחקנים שזה באמת מטורף ומאפשר לנו להנות מאקשן בלתי פוסק כשכמעט בכל פינה שבה תסתובבו יגיח לו אויב מיומן יותר או פחות והסכנה אורבת בתוך כל בניין, מבנים הרוסים או דווקא שטחים פתוחים שעומדים בדרככם ליעד.

סאונדטרק להעלאת האדרנלין?
אני חייב להתעכב על נושא הסאונדטראק והפסקול ששניהם גם במסכי הבית וגם בזמן הקרבות ומסכי התוצאות גורמים לך להרגיש חלק ולהזדהות עם הקרב הצודק מבחינתך, מצאתי את עצמי מאזין בקשב מלא לסאונד העז עם הכינורות וכלי הנגינה האחרים שנשמעו ברקע ההפסד או הניצחון בקרב, השלווה וההרמוניה שבקעה מן המוסיקה פשוט עשתה את שלה וחיברה אותי לעומקו של משחק כששוב מדובר במשחק יריות ולא משחק עלילתי שרוב הסיכוי שתבואו אליו לטובת מצב המרובה משתתפים אבל משהו בצלילים שבקעו בזמן המשחק ובו בזמן כמובן לצד סאונד היריות כשאתם נמצאים במרכזו של סיבוב נוראי וקשה נגד אוייבים חזקים עשה משהו לרגש וגרם לי לרצות להאזין לסאונד שבקע ממסך הטלוויזיה כברקע נשמעו יריות מכיוונים שונים ודיווחים בקשר, לרוב זה לא עובד כך במיוחד לא במשחקי יריות אבל במקרה הזה? זה עבד נהדר ועל כך שאפו.

לסיכומה של ביקורת…
המשחק החדש בסדרת באטלפילד הוא עוד הפתעה לאוסף ההפתעות של הזמן האחרון, הוא מהיר ומעניין, מלא אקשן וזורם לאורך כל סיבוב וכמובן הצורך הכמעט גמור בעבודת צוות בשביל להתקדם ברחבי המפה רחבת הידיים ומלאת ״הכל טוב״ הוא צורך מעניין ששמחתי שהתווסף, ואי אפשר לסכם ביקורת כזו בלי לומר כמה הופתעתי מהשיפור הגרפי שהתחיל כבר החל מהמשחק הרביעי בסדרה שזכינו לראות אפילו רציני וריאליסטי יותר במשחק ״הראשון״(BATTLEFIELD 1) וכעת עם השקת המשחק החמישי אפשר לומר שהמשחק זכה להנות מהשלל של השניים שקדמו לו וזכה בכל הקופה מבחינה יצירתית וכמויות התוכן שהתווספו במיוחד לאור התפתחות אחרונות בעולם משחקי היריות ועולם הגיימינג בכלל ובמקרה של המשחק החדש זה תקף החל מהגרפיקה דרך המשחקיות המפתיעה והמעניינת עם הגימיקים המעניינים ואפשר לומר המגניבים כמו הבנייה או מוד הבאטלרויאל שעתיד להצטרף אלינו וכמובן איך נפספס את הצלע השלישית של יצירה מושלמת הלא הוא הסאונדטראק והפסקול שמוסיפים לשניים האחרים את המרכיב המושלם ליצירת יצירה רווית אקשן בלי מעצורים שבה אנחנו חלק קטן ממכונה משומנת היטב שנועד לנצח מלחמה לקולם של כינורות וכלי נגינה אחרים שמוסיפים המון ומכניסים אותנו לאווירת המתח והאקשן. אם אתם רוצים משחק שיכניס אתכם לאווירת האקשן בצורה המיטבית והמקסימלית ביותר באטלפילד 5 כאן בשבילכם, בשביל לספק את הצורך הזה אז למה אתם מחכים?

תודה רבה להד ארצי על עותק הסיקור של Battlefield V

אנחנו עושים את מירב המאמצים להגיע לבעלי זכויות היוצרים. אם ראית משהו שפוגע בזכויות היוצרים שלך ו/או מישהו מטעמך אנא פנה לעמוד צור קשר ודווח לנו על כך.

רוצים לקרוא עוד?

מי אני?

עומר אוקון

עומר אוקון

עומר אוקון, בן 24 שגר אי שם בצפון. סטודנט לתקשורת, גיימר,
תולעת ספרים ומכור לסרטי אימה. העיתון הוא הסרט האהוב עלי.

מה אתם חושבים? מוזמנים לשתף אותנו

מה קוראים היום?