תום המשחק – דעה – שמים את הדברים על כס המלוכה

בשנים האחרונות סדרה אחת צדה את עיניי המבקרים, תשבוחות על תשבוחות שהורעפו עליה וששמו אותה בחזית הטלוויזיה העולמית הן בפן הכלכלי והן בפן התרבותי. אם תשאלו רבים מהדור הנוכחי בגילאי נוער וצעירים הם יאמרו שזו אולי הסדרה החשובה ביותר שנעשתה אי פעם(נכון יהיה לומר ׳הופקה׳)

האם הטענה בדבר גאונות הסדרה נכונה? חוששתני שלא, היא אולי תופעה תרבותית חוצת עולם, רווחית במובנים אחרים ונצפית על ידי רבבות רבות של אנשים ברחבי העולם אך היא לא הראשונה להגדרה ״הסדרה החשובה ביותר שנעשתה״ וגם לא היחידה להגדרה של ״תופעה תרבותית״, אם היה תלוי הדבר בי וכנראה בעוד עשרות רבות של אנשים היא עשויה הייתה להיות מוגדרת לצד התארים שלהם היא זכתה גם לתואר הסדרה הכי overrated(מוערכת יתר על המידה) שיצאה, סדרה טובה ככל שתהיה, ההגדרות שקיבלה הפכו אותה לטעמי למוערכת ושווה קצת יותר ממה שהיא באמת שווה עבורנו כתרבות(תרבות ישראלית או תרבות מערבית כלל עולמית, אין הדבר משנה).

ניתן בהחלט לומר בכל זאת שההצלחה הכלכלית היא דבר ברור כשמש במקרה של משחקי הכס, ההצלחה של הסדרה הכתה גלים והפכה את היוצרים, את רשת ההפקה והשידור ואת כל הקשורים בדבר לאנשים עשירים מאוד, מדוברים מאוד ובקיצור מושא הערצה מחד גיסא ליוצרי הטלוויזיה הללו ומאידך גיסא לצופים ולמבקרי הטלוויזיה שהיללו ועודנם מהללים את הסדרה עם תשבוחות שלא נגמרות(לא ניתן למנות אותם על יד אחת וגם לא על שתיים).

האמת שאם כל הכבוד לסדרה כסדרה ולעומדים מאחוריה, צריך להכנס לקצת יותר פרופורציות, היא בהחלט הצלחה על כך אין ויכוח אבל היא לא היצירה החשובה על פני הכדור ולא ערך תרבותי שיוסיף לתרבות העולמית לא הקולנועית ולא הטלוויזיונית – במיוחד כשמדובר בתרבות שבסופו של דבר מדברת כיום על קהל כקהל מחולק ואינדיווידואלי ולא מכלילה את כולו במקשה – אז אחרי שנכנסו לפרופורציות והבנו שעל כל ההתלהבות ברחבי המרשתת יש מן ההגזמה נוכל לומר בצורה בטוחה שכמוצר תרבותי מלא אקשן הוא עושה זאת וליוצרים(היהודים אגב) והסופר של סדרת הספרים יש במה להתגאות, הם חצו תרבויות בזמן קצר יחסית ועם מוצר מה שנקרא ״מנצח״.

הסיכום של הנאמר הוא שבסופו של יום כל הצופים המהללים של משחקי הכס קצת חצו קצת את הגבולות עם ההערצה לסדרה, קשה לזהות את הצפייה של הצופים ברחבי העולם כצפייה מתוך הערכה לסדרה וליוצרים והבנה של העלילה מעבר לנראה בעין או כהשפעה שעברה בין האנשים במסגרת תרבותית, סוג של קונפורמיות או השפעות שנבעו מלחצי החברה(לחצים סמויים ולא גלויים). התלהבות היא דבר קסום בעיקר כשהיא על דבר שהוא נכון – מדובר ביצירה תרבותית אך לא נכס צאן ברזל או השפעה לדורות – אז משחקי הכס היא הצלחה מסחררת אבל אפילו ביחס לקהל האמריקאי שצפה בה בתדהמה לא הגענו למחצית אוכלוסיה ולא קרוב לכך, רוב הקהל הצביע ברגליים ולא נחשף למשחקי הכס ואלו שכן? שיבושם להם, אין פה כן או לא אלא רק אנשים עם טעם שונה ואהבות שונות.

אנחנו עושים את מירב המאמצים להגיע לבעלי זכויות היוצרים. אם ראית משהו שפוגע בזכויות היוצרים שלך ו/או מישהו מטעמך אנא פנה לעמוד צור קשר ודווח לנו על כך.

רוצים לקרוא עוד?

מי אני?

עומר אוקון

עומר אוקון

עומר אוקון, בן 24 שגר אי שם בצפון. סטודנט לתקשורת, גיימר,
תולעת ספרים ומכור לסרטי אימה. העיתון הוא הסרט האהוב עלי.

מה אתם חושבים? מוזמנים לשתף אותנו

מה קוראים היום?