"Claptrap ושודדי הארגמן? " – בורדרלנדס 3 – ביקורת משחק

אוי אני פשוט אוהב את בורדרלנדס ואת קלאפ-טראפ, זה מה שעלה לי בראש מהשניה שבה לא רק נכנסתי למשחק אלא גם חזרתי לבלות עם הדמות המגניבה-והאמיצה ביותר(טוב, ככה קלאפ-טראפ הציג את עצמו, שוב). המשחק שחיכינו לו לא מעט זמן יצא וכעת עלינו לדעת – האם הוא ה-משחק שיעביר לנו את הזמן בנעימים ובכיף לא נורמלי? בואו נבדוק.

כל מה שאהבנו במשחקי בורדרלנדס הראשון והשני חוזר גם פה, אבל עם הרבה מאוד שינויים מעניינים, מאתגרים ומצחיקים במיוחד(פלוס פלוס לדיאלוגים). כל מי ששיחק במשחקי בורדרלנדס יכול לומר כמה הם שנונים, עמוסי חוויות ולעתים מערפלי חושים בעיקר בגלל כמות תכנים די גדולה ואפילו ענקית אפשר לומר, והחבר'ה של גירבוקס עשו את מה שהם עושים הכי טוב – יוצרים לנו עולם חי יחסית(טוב, לא בדיוק GTA או RDR2, אבל עדיין) עם אתגרים רחבי ידיים בעולם מהמם ומצוייר ואויבים מוכרים לצד חדשים, ובקיצור, קדימה להכנס ולהתחיל לחוות.

אז שווה להתמקד בהתחלה במה המשחק מספק לנו באופן כללי כשחקנים וכחובבי משחקי הרפתקאות – עולם פתוח בכוכב לא ידוע ואכזרי במיוחד ויצורים שמחפשים לחסל אותנו בערך כל חצי דקה. אנחנו זוכים הפעם למפות לא רק גדולות אלא גם די שונות ואנחנו יכולים לנוע באמצעות FAST TRAVEL או באמצעות הליכה רגלית בין כוכבים שונים(פאנדורה, פרומתאה, athenas ) לבין החללית "סנקטוארי" שטסה ביניהם ומטיסה אותנו לכל אחד מהכוכבים של העלילה.

Claptrap כאן להשאר ולהצחיק

הסיפור שלנו מתחיל בפנדורה?

על פניו, העלילה של המשחק השלישי בסדרת בורדרלנדס מתרחש שנים ארוכות יחסית אחרי בורדרלנדס 2 שפיתחה גירבוקס ואחרי המשחק המשותף של גירבוקס וTellTale שהפך את בורדרלנדס למשחק עלילה-בחירה(POINT&CLICK) – Tales from the Borderlands. אנחנו מתחילים כאחד מארבעה ציידים נבחרים Zane(האהוב עלי יש לומר), אמארה הסירנה, FL4K וMOZE שמצטרפים לאחת הדמויות הוותיקות ממשחקי Borderlands שמלווה את הדמויות השונות לא מעט, מדובר כמובן בLilith ולצוות שהיא מגייסת שנקרא בפשטות "שודדי הארגמן" כשמטרתנו לאתר, למצוא ולחקור כת\קבוצה אכזרית שנקראת Children of the Vault(ילדי הכספת) והמנהיגים התאומים קליפסו, טיירין וטרויה שעומדים בראש. אנחנו ויתר הדמויות במשחק עולים על חללית לאורך העלילה וטסים הרחק מכוכב הבית לחיפוש אחר האויבים החזקים, המפות הסודיות והכספות שמחזיקות בתוכן סודות ועצמה נסתרת והכל במטרה לאתר אותן ולקחת אותן לפני האחים קליפסו.

בסופו של דבר העלילה שאנחנו נחשפים אליה לאורך המשחק היא באמת פשוטה, אפשר לתת אותה כדוגמא לעלילת לך לפה-קפוץ לשם- הרוג פה וכל זה משולב בתוך סיפור עם דיאלוגים ודמויות נוספות חלקן באמת הופכות את החוויה במשחק ובכל הפלנטות בו למעוררת רגשות חיוביות וחלקן קיימות אבל האמת לא אכפת מהן בכלל וזה חבל, כל זה מצד אחד עשוי לגרום לנו להרגיש שהעלילה גולשת גם לתוך המשחקיות והופכת אותה לרפטטיבית וליניארית אבל לא כך הדבר בהכרח.

יש לציין שהדיאלוגים במשחק באמת קולחים ומעולים, הכל כתוב בצורה אומנותית ומשעשעת כמו שרק התסריטאים של המותג Borderlands מסוגלים לכתוב, הדמויות הראשיות באמת עונות ומגיבות יותר למתרחש סביבן, כל NPC שאיתו אנחנו באים במגע יש לו די מה לומר לנו ולעניין. ואני חייב לציין שוב את הדמות שמלווה אותנו לא מעט במשחק ונמצאת לצידנו בהרבה מאוד רגעים או סתם שם בשביל לזרוק הערות, מדובר כמו בקלאפ-טראפ, אחד הרובוטים הכי חמודים ומצחיקים שיצא לי לראות במשחק מחשב כשהוא באמת מעל הכל משרה אווירה מצחיקה בכל האווירה הלוחמנית שהמשחק מתווה לאורך המשימות שלו(לשמחתנו קלאפ-טרפ חוזר בשלושת המשחקים למשרה מלאה בתור הרובוט המבדר וטוב שכך*).

עולם מהמם או מעמעם?

העולם של בורדרלנדס תמיד הוגדר כאחד מהעולמות הצבעוניי והיפים ביחס לגרפיקה המצויירת שלו. המשחק בהגדרות גבוהות נראה ממש טוב, כל הטקסטורות נראות מדהים ובסטייל שהתרגלנו אליו ממשחקי בורדרלנדס הקודמים, כמובן משופרים יותר כי בכל זאת אנחנו ב2020. כל טקסטורה של חייל, מהפשוטים ועד הבוסים השונים(והמוזרים ביותר), נראית נפלא, כל מבט על העולם של המשחק, מבנים או השדות השונים במשחק, גורם לנו להתרפק על היופי המצוייר לגמרי של המשחק ולהבין שלא צריך גרפיקת 4K ריאליסטית וגם עיצוב כזה עובד ויותר טוב מכל מה שיכולנו לדמיין.

המנוע שבו משתמשים ב2K וGearBox המפתחת הוא UNREAL 4 ורואים כמה טוב המנוע הזה עובד ויושב טוב עבור המשחק, הוא מהמנועים הגרפיים הטובים בשוק והמפתחת עושה בו נפלאות עם מותג בורדרלנדס, והמשחק השלישי לא חורג מהעניין ונראה מצוין ביחס למשחקים בשוק ובעצם גרפית הוא כל מה שהוא צריך להיות ולא מעבר לכך. מי שנכנס לשחק במשחק בשביל הגרפיקה ינסה להבין את פשר המודלים והטקסטורות המצויירות, מי שנכנס בשביל להנות מעצם העולם של המשחק ומה שהוא מציע, ייהנה כפליים כי הוא לא רק שלא נראה רק, הוא נשאר מאוד דומה לקודמיו וזו פשוט נקודה לזכותו. נ ק ו ד ה.

משחקים, משחקים ולאן מגיעים?

אז בואו נדבר תכלס, המשחקיות מאוד דומה ובאותה מידה גם די שונה. אני באמת מדבר על כך במובן הטוב ולאו דווקא במובן הרע, מדובר במכניקות שעבדו במשחקים הקודמים וגם פה נותנים פייט לא רע(לאור שלל המשחקים שיוצאים לשוק).
השליטה בשחקן היא שליטה פשוטה במיוחד וכמו שאנחנו רגילים אנחנו נעים, קופצים ועושים הכל באמצעות המכניקה הפשוטה ביותר, הקפיצה שלנו משתנה בהתאם לכוכב שבו אנחנו נמצאים וגם יכולת הריצה והתנועה במפות המשחק השונות בעולם של המשחק. השליטה ברכבים נשארה בעינה, בעייתית ומעוררת תהייה מדוע המכניקה הזו של שליטה באמצעות כיוון העכבר של הרכב, נשארה כמו שהיא ולא שונתה לחלוטין.

לעתים נתקלתי בבעיה קלה שבה עשיתי "ריספאון" לאחר מוות, והאויבים, יש לומר, חיכו להופעתי ודאגו להפציץ במיטב כליהם את הדמות שלי שנאלצה להיות תקועה וחשופה לכלל המתקפות ומבלי יכולת משמעותית להתנגד ל"אמבוש" שארגנו האוייבים עת הופעתי שנית, אך מאידך אני גאה לומר כמה הם כן השתפרו והפכו חכמים יותר מהמשחקים הקודמים כשהם[האויבים] מתאמצים להתחמק, לתמרן, לזוז, לצלוף ולפגוע בצורה מדוייקת יש לציין בכל הכוח נגד הדמות שלי, בין כשאתה במצב קל או במצב נורמלי, והפכתי לטרף הקל יחסית שלהם ולא "בובת חייל" חסרת פרופורציות עם כוח של רמבו.

בורדרלנדס 3 הוא כקודמיו מוגדר כחצי משחק RPG, ישנו עץ סקילים\יכולות שעלינו לבחור אילו מהיכולות לקדם לפני האחרים, לצבור נקודות ניסיון ולעלות רמות כמה שיותר. זה בהחלט מספק המעבר בין הרמות, ובין היתר בגלל הרצון דווקא להשתדרג בנשקים שדורשים רמות גבוהות ונקודות ניסיון או דווקא היכולות המגניבות ברובם כמו מגן טכנולוגי מתקדם, רימונים "דביקים", יותר כדורים במחסנית או החלפה מהירה בין נשקים יחד עם מגוון גדול של סקילים לכל דורש.

דבר נוסף שהיה חסר לי זה מעבר לדמויות הNPC שמסתובבות בין העולמות ובתוכם, לראות גם חיים בצורה יותר מעניינת ומושכת דבר שמקובל מאוד במשחקי עולם פתוח כיום. אחד המצבים שגרמו לי בתור שחקן להרגיש בדידות יחסית, בעולמות שהוא ממילא עוין לדמותי, היה להסתובב במדבריות פנדורה או בין בנייניה החרבים של פרומת'יאה שבה אנחנו מבקרים ועושים חלק מהמשימות. גם יכולת פארקור עשויה הייתה לשפר ולהוסיף למה שממילא כן טוב במשחק ובסדרה, זה היה חסר במשחק השני ובטח שזה חסר כיון בשלישי, הרבה ציפייה לעתיד במשחק הרביעי שבו אני אישית אשמח שתתווסף יכולת פארקור שבערבות השלג והחום של בורדרלנדס תעשה פלאות.

מאפיין חשוב במיוחד שעליו צריך לדבר הוא מצב מרוב המשתתפים או יותר נכון מצב הקואופ שנשאר באופן הגיוני כסטנדרט גם במשחק השלישי בסדרה, פרט לכמה קריסות קטנות וחסרות משמעות, ההרגשה הייתה חלקה ורציפה ובהחלט בלי בעיות מיוחדות כמו תקיעות אינטרנטיות או לאגים ובעיות פינגים, כל אלו לא הורגשו באף מקטע במשחק לשמחתי הרבה ויצאתי מרוצה מהמשחק במצב מרובה המשתתפים. כשיש מהלך או מעטפת שלמה סביב משהו כמו מולטיפלייר שבעקבות מאפיינים ייחודיים צריך לקבל המון תשומת לב למה שסביבו לעומת הסינגל, שמים לב לכך וכל החסרונות עוברים הצידה כי ברוב הזמן החוויה הייתה מעולה לכל אורכה.

פסקול טוב לסיפור טוב

איך אפשר לפסוח על הסאונדטרק והמוסיקה המעלפים שהמשחק מספק ברוב השעות שבהן יצא לי לשחק, אם זה כשאתה מסייר בעולם הפתוח או מוסיקת קרבות משולבת במוסיקה קצת אחרת ושונה ממה שהתרגלנו במשחקים אחרים שמשלבים אף הם עולמות פתוחים. בהחלט דבר שראוי לאוזניים שלנו לשמוע לצד הדיאלוגים המצחיקים, קולות הירי הבלתי פוסקים בקרבות ולצד כל המאפיינים שצוינו עד כה, כל נושא הסאונדטרק הוא בהחלט אחד מהחשובים שבהם והוא כאן בשביל להשאר לאורך כל שעות הקמפיין, הקואופ והמולטי הקיימים.

לסיכומה של ביקורת

הוא אומנם נשאר זהה למקורות ולאבות הקודמים שלו אבל בורדרלנדס 3 הוא בכל זאת חוויה ששווה לחוות. כל דקה שעוברים במשחק היא דקה שבה אתם כנראה תצחקו ממה שדמויות סביבכם יאמרו או אפילו אתם עצמכם, כשלשם שינוי הדמויות מדברות יותר ממילה או שתיים, עשרות הנשקים שתשחקו איתם שחלקם הועברו מהמשחקים הקודמים וחלקם חדשים לחלוטין יספקו לכם את הרצון להרוג את הצרעות, הטרופרס או איזה בוס שנתאר אותו כסופר-דופר-רשע-ועוצמתי, דבר שבכל זאת חסר לי הוא שילוב אפשרי וחיוני לטעמי של יכולות פארקור שיכלו להרים את המשחק כמה רמות הלאה(Gearbox לטיפולכם, כן? 😉 ).

ממני אליכם: אם אתם חובבי סדרת בורדרלנדס, אתם תקבלו חוויה זהה ולא זהה במידה מסוימת, הרבה מאפיינים נשמרו לטוב ולרע ואת זה הגיימרים יוכלו לשפוט. מי שלא נגע מעולם במותג בורדרלנדס, תכנסו ותשחקו, למה אתם מחכים? הוא בהחלט משחק טוב, לא מושלם כמובן ואת מה שהפריע תמצאו פה, ובהחלט תהנו עם תבואו בכוונה להנות רגל על רגל מאתגר לצד עלילה משעשעת עם טוויסט שמעלה חיוך על הפנים ויותר ממה שציפינו שהסדרה עשויה להצליח לעשות לנו כשחקנים.

EU_LOGO_Small

תודה ענקית לחברת עדלי יונייטד, היבואנית הרשמית של 2k\Gearbox בישראל, על עותק הסקירה של Borderlands 3.
הכותר החדש בסדרה "3 Borderlands" והרחבותיו זמינים לרכישה בחנויות ואצל המשווקים המורשים לקונסולות המשחקים(PS4 וXBOX ONE) ולמחשב האישי.

אנחנו עושים את מירב המאמצים להגיע לבעלי זכויות היוצרים. אם ראית משהו שפוגע בזכויות היוצרים שלך ו/או מישהו מטעמך אנא פנה לעמוד צור קשר ודווח לנו על כך.

רוצים לקרוא עוד?

מי אני?

עומר אוקון

עומר אוקון

עומר אוקון, בן 24 שגר אי שם בצפון. סטודנט לתקשורת, גיימר,
תולעת ספרים ומכור לסרטי אימה. העיתון הוא הסרט האהוב עלי.

מה אתם חושבים? מוזמנים לשתף אותנו

מה קוראים היום?