ביקורת: Total War Attila

משחקי האסטרטגיה בזמן אמת היוו ז'אנר מאוד אהוב לפני מספר שנים אך האהבה אליהם לא הכניסה מספיק עבור המפתחות והמפיצות ולכן ככל שההכנסות ירדו כך גם משחקי האסטרטגיה לא יוצרו כבעבר, אז האם משחקי TW עושים משהו נכון לעומת האחרים?

יצא לי לשחק לא מעט במשחקי טוטל וואר/Total War והתחושה הניתנת לך דרכם היא ייחודית למשחקי אסטרטגיה וכשברוב המשחקים עוד עשו את ההפרדה בין אסטרטגיה בזמן אמת ותורות בחברה המפתחת creative assembly לקחו את זה צעד קדימה ושיכללו וחיברו בין שניהם וכך יצאה האפשרות לשחק בתורות ברוב רובו של המשחק ולבצע צעד אחרי צעד כל דבר וכשהגיע שעת האמת – המלחמה השינוי עבר בצורה חדה לזמן אמת ויכולנו לשחק במפה מרשימה ואם אפשר לומר מאוד יפה ומפורטת שהביאה לנו את ההרגשה של שדה קרב של העת העתיקה ואיך אפשר שלא להנות ולהתענג על צעקות הקרב והנאומים הסוחפים של מנהיג כל צד והניסיון לעלות את מורל החיילים ערב הקרב.

המשחק מכיל פירוט רב של חילות, אסטרטגיה וטקטיקה הן הדרך היחידה לצאת מקרב בצורה שיוויונית או כמנצח וככל שתתכנן לעומק כל פרט בקרב(דוגמה לקחת כמה יחידות לאיגוף וכמה יחידות לקרב חזיתי) כולל חלוקת החילות וחיבור של מספר סוגי חילות על מנת לתת יתרון בכמה שיותר פרמטרים כך הסיכוי שתנוצח או שימותו לך כמות גדולה של חיילים תקטן משמעותית במיוחד בתקופות שבהן המשחקים מתרחשים שבהם היו מאות עד מיליונים חיילים ורוב הקרבות אז היו בעיקר פנים אל פנים והדבר הכי קרוב לרובה היה הקשת והחצים. לעומת הרבה מאוד משחקי אסטרטגיה מלחמה שיצאו ויצאו במשחק הזה הכמות לא בהכרח חשובה ובמיוחד כשאתה הצד המותקף הנמצא מבוצר מאחורי ערים וחומות וההשפעה המרכזית פה על הניצחון לטעמי ומנסיוני היא עד כמה הקרב תוכנן לעומק וכמה תכננת אסטרטגיה נכונה או טקטיקה מהירה לכיבוש יעד או נצחון על צבא כזה או אחר.

האם זה קרוב לדבר האמיתי?
אכן כן, אומנם אף אחד מאיתנו לא ירוץ ויקנה עכשיו חרב או קשת וחצים וייצא למלחמה בצורה כזו אך בשביל זה יש לנו את המשחק שבהחלט מעביר לנו את התחושה של מלחמה, את המורל והרצון לנצח במיוחד בקרבות אפיים שכאלה שכולם ככולם היו קשים עקובים מדם וארוכים שבהם כל שניה ושניה חשובה והיסט המבט לרגע משדה הקרב הופך אותך מאחד עם פוזיציה נכונה שתעזור לך לככל הנראה הקורבן הבא של הקרב.

הגראפיקה הסאונד והשאר..
כשאני מתיישב לשחק במשחקי מחשב למיניהם הדבר הראשון שאני מסתכל זה איך מנגישים לי את המשחק? האם הוא גמור
ומאפשר לי לשחק בצורה שאהנה ולא אצטרך לחכות לעדכונים ופה המשחק עושה עבודה טובה, מלכתחילה המשחק נראה מעולה ועל אף שיצא לפני שנתיים הוא נראה נהדר ובהחלט ראוי להקרא Next Gen לטעמי, הטקסטורות חדות במיוחד ונראות טוב, הוא רץ נהדר על אף כמות היחידות והאקשן שעלול לגרום לירידת פריימים והפירוט של כל חייל וחייל ושל המשחק בכללי במיוחד שדה הקרב בזמן אמת נראים פשוט נהדר ברמה אחרת לגמרי שלטעמי כל משחקי האסטרטגיה צריכים ללמוד ממנו.

שמחתי לראות גם שהוסיפו עוד אמצעים להכניס אותנו לאווירה בזמן קרב בעיקר כמו מזג אוויר אפרורי וערפילי או יום שמשי ושלל סוגי מזגי האוויר שקיימים ובאמת שאין כמו פתאום להלחם בזמן גשם חזק שמקשה על החיילים לרוץ או איזה מזג אוויר ערפילי שמקצר את שדה הראייה שלהם ומקשה עליהם לדייק ולמצוא את האוייב.
הסאונד אף הוא לא יבייש את יוצרי המשחק שבחרו נכון לטעמי את המוסיקה והסאונד שיכללו במשחק דוגמת קולות הקריאה למלחמה והנאום של המלך או המנהיג וכמובן שהמוסיקה הייחודית שכל תרבות שנבחרה זכתה לה שנבחרה בטוב טעם ועושה עבודה טובה לחבר אותנו לתרבות שאנחנו משחקים.

חשוב לי לציין את נושא הUI במשחק שעבר שינוי משמעותי וחיבר כמה משחקים מהסדרה, באטילה נוסף לנו עץ משפחה עץ שיפורים והיכולת לשפר יחידות בצורה משמעותית מבעבר ועל אף שהמשחק מסובך בתחילה לאחר כשעת משחק השחקן ייכנס לעומקו ויבין מה מי ואיך הוא עושה כל דבר והוא יימצא את עצמו מכור למשחק הכה מתוחכם הזה. הUI מכיל לנו את היכולת לשפר את הצבא והמפקדים(עץ יכולות) לקבוע מפקד או מלך עתידיים(ולתת פקודות כמלך השלט) ובעצם כל העולה על רוחנו.

קמפיין ומולטיפלייר
הקמפיין של המשחק אינו מספר עלילה מסויימת או הולך על פי קווי ההיסטוריה וכמו בכל משחק TW ביכולתך לשנות את ההיסטוריה ולבחור את הדרך בה תלך כדרך של שלום, מלחמה, כיבוש העולם או סתם להסתובב בעולם לבזוז ערים פה ושם להתעשר ולנהל אמפרייה כעם נודד כלל האופציות פתוחות בפני השחקן שרק צריך לבחור את דרכו.
מצב המולטי כתמיד הציג לנו את אותם האפשרויות רק עם שחקן נוסף שביחד תוכלו לכבוש את העולם ולחלק ביניכם או אולי דווקא להתעצם ולנסות לכבוש איש את רעהו גם פה האופציות לא נגמרות.

כל כך הרבה הרחבות!!!
כשהחלטתי לשחק במשחקי Total War לא צפיתי את כמות הכסף שאצטרך להוציא כדי להנות מקצת דם הנשפך בשדה הקרב או לקבל עוד תרבויות ויחידות וכשראיתי את הכיוון שאליו סגה המפיצה הולכת התאכזבתי ואומנם לא אפסיק לשחק במשחקי TW אך בהחלט שכמות הההרחבות שארכוש תרד משמעותית במיוחד שהכמות יכולה להגיע ל10 הרחבות ומעלה ולא בהכרח כאלה שמחדשים יותר מידי או שווים את המחיר(למה לא לשלב את הדם כחלק מהמשחק הבסיסי?).

מודים לעניין
דבר שהתרשמתי ממנו במיוחד מהמפתחת ומסגה היא התמיכה הבלתי נלאת של שתיהן במודרים(יוצרי מודים) ובמודים מכל הסוגים הצבעים והמראות, וכל מוד שהמשחק מכיל יכול לשנות את המשחק ב180 מעלות בין עם בהוספת עלילה, שינויה, שיפור או שינוי גראפי, הוספת תרבויות פרי המצאתם או מחקרם של יוצרי המודים וכן הלאה.

אנחנו עושים את מירב המאמצים להגיע לבעלי זכויות היוצרים. אם ראית משהו שפוגע בזכויות היוצרים שלך ו/או מישהו מטעמך אנא פנה לעמוד צור קשר ודווח לנו על כך.

רוצים לקרוא עוד?

מי אני?

עומר אוקון

עומר אוקון

עומר אוקון, בן 24 שגר אי שם בצפון. סטודנט לתקשורת, גיימר,
תולעת ספרים ומכור לסרטי אימה. העיתון הוא הסרט האהוב עלי.

מה אתם חושבים? מוזמנים לשתף אותנו

מה קוראים היום?