NieR Replicant – חוזרים למקורות של ניר – ביקורת

אני שמעתי את שמה של סדרת NieR במקורות שונים, ונחשפתי בביקורת על המשחק NieR Automata. ההבדל הבולט הוא שNieR Replicant הוא משחק שקדם לאוטומטה, והוא בעצמו ספין־אוף למשחק אחר. הגרסה הזו של NieR Replicant היא גרסה מעודכנת למשחק שיצא ביפן, ומהווה פריקוול מחודש לסדרה. מה חשבנו על NieR Replicant?

NieR Replicant או בשמו המעודכן NieR Replicant™ ver.1.22474487139 הוא משחק אקשן-תפקידים-הרפתקאות שמופץ ע״י Square Enix. מדובר בגרסה רימסטרד מעודכנת ומשופרת למשחק NieR המקורי, שגם עברה שינוי עלילתי קל. לא מדובר ברימייק במלוא מובן המילה, אלא שיפור של המשחק והשקה רשמית של הגרסה למערב. המשחק ששוחרר למערב היה ניר גסטלט, Replicant לעומתו היה בלעדי ליפן. ההבדלים בין השניים נגעו קצת בסיפור, אך בעיקר בדמות האב באחד והאח בשני.

אין ספק שמדובר בדרמת אקשן גיימינג מצוינת, שעברה שיפוץ עבור חובבי הסדרה במערב. ההשקה החדשה התרחשה ב23 לאפריל ברחבי העולם, ודי במהרה הוא קיבל יחס חם מהמעריצים. עבורי זו הייתה הזדמנות לנסות משחק מז׳אנר שלא ניסיתי, ובסדרה שפרט ליוטיוב לא חוויתי בעצמי. מה אומר? אין דרך לתאר חוויה עוצמתית, שעבורי הרגישה כמו Shadow of the Colossus בלי לחסוך בתיאורים.

העולם היצירתי של NIER יוצר רושם מטורף לעומת דומיו.

Nier Replicant ver.1.22474487139 – סיפור עמוק עם טרגדיה ורגשות

אנחנו משחקים את הפרוטגוניסט במשחק, עם שם לבחירתנו, שעושה מה שניתן להציל את אחותו החולה יונה. אנחנו חמושים בחרב; וספר כישופים ציני במיוחד, שבעזרתם אנחנו יוצאים לבצע את המשימה. הפרולוג שאיתו נפתח המשחק באמת קורע לב, ונותן פן אנושי לגיבור האלמוני שלו. פרולוג שבו אנחנו ניצבים מול מפלצות, בעיירה הרוסה, ומנסים להגן על אחותנו הקטנה שגוססת ממחלה. בעקבות הפסד מסוים אנחנו מאבדים חפץ יקר ערך, ספר כישופים ציני שמעניק לנו כוחות רציניים. הפרולוג מסתיים ולאחריו אנחנו קופצים חמש שנים קדימה, בעודנו מנסים להציל את אחותנו מהמחלה הקשה.

העלילה של המשחק שולחת אותנו למסע מסתורי, בחיפוש תרופה לאחות הכאובה ומציאת ספר הכישוף. בדרך אנחנו עומדים באתגרים רגשיים, שבאמת לא חוויתי באף משחק ששיחקתי בו. השמחה אדירה כשאנחנו יכולים לשחק לחוות את הסיפור שוב ושוב, היות שישנם כמה סופים. אם נדייק מדובר ברימסטרד שמכיל חמישה סופים, לעומת ארבעה בגרסה המקורית. כל אחד מהסופים, כמו גם חלקים בעלילה, יכולים להוביל אותנו למסע קצת שונה. האתגר הוא לזכור שמדובר במשחק, ולא דווקא בסיפור אמיתי שמושך אותך היטב.

ישנו גיוון רב ברחבי המפה, והעולם הפתוח-למחצה שווה כל דקה.

אני מודה שהסיפור קרע לי את הלב, למרות שלא שיחקתי בגרסה הראשונה שהושקה במערב. המשחק משלב גם אלמנטים על־טבעיים ופנטסטיים, לצד אלמנטים עתידניים מתוחכמים בעלילה. כך שכל דקה בה שהיתי בעולם שלו, פשוט נפתחתי יותר לסיטואציות שוברות הלב. אנחנו אומנם משחקים את אח של יונה, אבל משהו בסיפור גורם לשחקן להרגיש חלק בסיטואציות. אם עולה השאלה כמה זה עוצמתי, אפשר לומר שהסיפור והדיאלוגים פשוט נפלאים. יש בהם מכל וכל והם נוגעים בשחקן, ופורטים על רגשות עמוקים.

Nier Replicant – נראה ומרגיש כמו רימסטרד אידיאלי?

כמו שציינתי בתחילת הסקירה, המשחק שהושק כעת במערב הוא גרסת רימסטרד. המפתחת יחד עם המפיצה סקוור־אניקס שיחררו את הגרסה המשופרת של המשחק. אומנם לא מדובר ברימייק במלוא מובן המילה, אלא בשדרוג קל של דיאלוגים ובמידה מסוימת בגרפיקה. בכל זאת אין זה אומר שמדובר בדבר רע, והרושם שהמשחק מותיר גם כיום הוא מצוין. הטקסטורות עברו שיפור רב, ביחס לגרסה המקורית, אומנם לא תואמת בהכרח ל2021 אך במידת הניתן. זה מתבטא בטקסטורות חדות שעוצבו מחדש או שופרו, גם בדמויות; באובייקטים שונים ובעולם. שלא נדבר על הבוסים שעברו שיפוץ גראפי, והרשימו אותי בצורה פנומנלית.

ביתר הזמן לאורך המשחק אנחנו מתרגלים לסגנון הכפרי המיושן, ומה שנשאר זה לחוות אותו כמה שניתן. העולם רחב ידיים ומפורט במידת די מספקת, וכן ניתן לראות השקעה בטקסטורות המחודשות ובאסתטיקה בעולם. במיוחד שיפור שקיבלנו בתאורה וגם בעיצוב חלק מהדמויות השונות במשחק.

מהרים ירוקים ועד למדבריות צהובים ואזורי קרח לבנים

בניגוד למשחקים שונים, שלא התבגרו טוב גם בגרסאות הרימסטרד, ניר רפליקאנט מתבגר יפה באמצעות החידוש. הוא מעביר את המסר והיכולת שלו גם בקטעים הסינמטיים, וגם במהלך המשחקיות עצמה. כשמתסכלים בפן הטכני, כלומר האם חווינו גליצ׳ים או בעיות, לא הופיעו בעיות לכל אורך המשחק.

משחקיות – גיימפליי אחד מעל

Nier Replicant ver.1.22474487139, הוא גרסה משודרגת למשחק אקשן תפקידים בשם NieR Replicant שיצא ביפן. רפליקאנט היה גרסה למשחק שהושקה רק ביפן לעומת nier gestalt שיצא גם במערב. המשחקיות שלו מזכירה במידת מה משחקים דומים בז׳אנר, והיא כל כך מהנה וממכרת שקשה לעצור לרגע. נתחיל מכך שהיא לא מתיימרת להתחכם איתנו כשחקנים, אלא היא פשוטה להבנה כבר בדקות הראשונות. אזור התפריטים למשל כולל תפריט לבחירת קסמים ויכולות, תפריטי שיקויים ונשקים, פקודות. בנוסף גם קריאה בספר הכשפים שהוא גם הדרך שלנו לראות משימות, חפצים, מפה ופתקים.

היצרתיות לא פסחה על אף חלק, והוסיפה לאתגר המטורף

המכניקה של המשחק משלבת זוויות מצלמה שמשתנות בהתאם למשימה או למקום בו נמצאים. למשל זווית צד כשאתם פוגשים את הספרנית או טופ-דאון כשאתם נמצאים בחדר חידות. אתם תיתקלו בשלוש זוויות עיקריות: זווית גוף שלישי רגילה, זווית טופ-דאון וזווית צד. זה מגוון ומוסיף למדי, ובמיוחד אם אתם נמצאים בקרבות שונים כמו בוסים. המפה מרגישה כעולם פתוח, למרות שכדי לנוע בין אזורים אתם עוברים מסך טעינה קצר. זו מכניקה מעניינת, ויש לומר מקובלת לא מעט, שמקלה על המשחק לרוץ בצורה יותר אופטימלית.

בין הדברים היותר טובים שחוויתי במשחק היו הפאזלים המעולים, חלקם מאתגרים ביותר וחלקם לא. למשל מבוכים למיניהם, הצורך להזיז חפצים לצורך טיפוס וכדומה. כמו כן המפלצות השונות והמפתיעות שמופיעות, ואף לא פעם אחת חשתי שמדובר ביותר מידי, נהפוך הוא. במיוחד ראוי לציין את הבוסים המצויינים, שגם נראים טוב וגם נותנים לנו לחוש אתגר אמיתי. הבוסים במשחק מגוונים הן במראה ובמיוחד במכניקה שלהם, הם לא סתם עוד בובה אלא יצור חכם ואימתני.

מערכת הקרבות

אחת המערכות שראויות ליחס היא מערכת הקרבות, שמרגישה כל כך טבעית ומעניינת. מערכת הקרבות הבסיסית מכילה אפשרות להלחם בחרב בשני סגנונות, אפשרות להגן עם חרב והתחמקות. בנוסף אנחנו מקבלים, לאורך המשחק, אפשרויות נוספות קסומות כמו ירי קסום באמצעות הספר Wiess. אחד הדברים שאהבתי ביותר היה האפשרות לשנות מקשי מתקפות, דבר שמאפשר לנו לבחור איך להלחם. זאת במקביל לאפשרות לבחור כלי נשק, כך שנוכל לשנות חרבות לטווח הארוך והקצר.

אז כך זה עובד, ברגע שנכנסים למשחק ועוברים את ההדרכה הקצרה של המשחק, אנחנו מתחילים לבצע משימות כלליות ומשימות מטעם דמויות npc. כל משימה מקדמת אותנו בעלילת המשחק, כשבדרך אנחנו נתקלים באתגרים בדמות מפלצות, פאזלים וכמובן בוסים אדירים.

גם הרגעים המדכאים והעצובים מוסיפים למשמעות של המשחק. משחקים ומקבלים סיפור משמעותי ומלא תובנות.

הסאונדטראק המושלם של Nier Replicant ver.1.22474487139

פה אנחנו באמת מדברים, כי הסאונדטראק של המשחק הוא באמת שיא השלמות. הוא דינמי ומשתנה, וההתאמה שלו מושלמת לכל אורכו. אני לא זוכר משחק שלוקח את המוסיקה, ונותן לה חשיבות לא פחות משאר האספקטים כמו משחקיות. החל מהסאונטראק בזמן שיטוט במפה, וכלה בזה שמתניע את הקרבות החשובים. סאונדטראק מלוטש ומעצים, שמוסיף למשחק המון רגש ואנרגיות.

הרגעים המשמעותים ביותר שחוויתי במהלך המשחק, ושהמוסיקה נתנה בהם משמעות אדירה היו דווקא הרגעים הקטנים. מצאתי את עצמי מתרגש וחווה הצפה, לאור כל התובנות שהמשחק נותן מעבר לעלילה שלו. קטעי הcutscenes והדיאלוגים, וגם קרבות מסוימים שמתרחשים על רקע מטרה חשובה. היצירה הזו שנקראת Nier Replicant ver.1.22474487139 לא יכלה להתקיים בשלמותה לולא הסאונדטראק שלה. המלחין והיוצר קאיצ׳י אוקבה הראה לכל חובבי הז׳אנר, וגם ליוצרים אחרים, איך יוצרים התאמה מושלמת ליצירת גיימינג כמו nier.

מסכמים: הרימסטרד שהצליח לגנוב את ההצגה

NieR Replicant™ ver.1.22474487139 מצליח לגנוב את ההצגה, והרימסטרד שלו שובר את הכלים. יש בו מה שמשחק טוב באמת צריך, במיוחד כשצריך לבלוט היות ואין מצב מרובה משתתפים. הסיפור סוחף בצורה פנומנלית, ביחד עם הדיאלוגים המרגשים והנוגעים. כל זה לצד גרפיקה מחודשת ומשופרת שמוסיפה המון, והמוסיקה והסאונדטראק המרשימים שמעלים אותו כמה רמות מעל.
לצד כל אלו ישנה המשחקיות המעולה של המשחק, שבתצוגה אחת פשוטה פותחות בפנינו משחק מדהים. הבאגים והבעיות שמופיעות לעתים לא מורידות מהחוויה, והרימסטרד הזה הוא מהטובים שיצאו למשחק כיום. אם אתם מחפשים משחק איכותי בכל המובנים, הגרסה המשודרגת של ניר רפליקנט תספק את הסחורה.

המשחק NieR Replicant™ ver.1.22474487139 זמין כעת לPC, לXBOX ולPS4.
תודה לעדלי יונייטד על עותק הסקירה של NieR Replicant™ ver.1.22474487139.

אנחנו עושים את מירב המאמצים להגיע לבעלי זכויות היוצרים. אם ראית משהו שפוגע בזכויות היוצרים שלך ו/או מישהו מטעמך אנא פנה לעמוד צור קשר ודווח לנו על כך.

רוצים לקרוא עוד?

מי אני?

עומר אוקון

עומר אוקון

עומר אוקון, בן 24 שגר אי שם בצפון. סטודנט לתקשורת, גיימר,
תולעת ספרים ומכור לסרטי אימה. העיתון הוא הסרט האהוב עלי.

מה אתם חושבים? מוזמנים לשתף אותנו

מה קוראים היום?