קואליציית החייזרים – Mass Effect Legendary Edition – ביקורת

Mass Effect Legendary Edition היא הגרסה המשודרגת של שלושת משחקי מאס אפקט המקוריים. השקת הלג׳נדרי אדישן מלווה באמוציות, היות ומדובר בהשקת רימסטרד לשלושת משחקי Mass Effect האהובים. האמת? אהבנו את מה שראינו עד כה. האם זה הרימסטרד הטוב של השנים האחרונה?

שיחקתי בMass Effect הראשון לפני כמה שנים טובות, וכבר אז היה אחד המשחקים הטובים ששיחקתי. 14 שנים מצאת הראשון ו9 שנים מצאת השלישי, כעת אנחנו מקבלים מארז לג׳נדרי משודרג. 2020-2021 הן שנות שיא לגרסאות רימסטרד, והייתי מתפלא אם המשחקים הללו לא היו מקבלים כזה. השיפורים ברימסטרד לרוב נוגעים בעיקר לפן הטכני – כמו גיימפלי וגרפיקה – שעובר ליטוש והתאמה. גרסת הלג׳נדרי שמכילה את שלושת המשחקים משופרים, היא חבילה נאה ומצויינת של שלושה במחיר אחד. יש בה את כל מה שאנחנו אוהבים במשחקי אקשן-חלל בכלל, וטרילוגיית מאס אפקט בפרט. המשחק אומנם לא עולם פתוח כהרגל המפתחות כיום, אבל הוא מכסה על ״המגבלות״ בדרכים שונות. בין היתר עם עלילה טובה ודיאלוגים כתובים היטב, גיימפליי משופר ומושחז ואווירה קצבית ומרתקת.

יציאת דור הקונסולות החדש היה סוג של מבשר רימסטרים, ומאז הושקו הקונסולות זכינו לרימסטרים רבים. בנוסף הרימסטרים עוברים תאימות לקונסולות, אבל גם כזו שתשרוד את מבחן הזמן. כלומר גרסה שתראה מספיק טוב ותתפקד טוב, וגם תהיה רלוונטית לדור הגיימרים שרוכש אותה. מדובר במלאכה רצינית שמופקדת בידי המפתחים, היות שלא רק סיפור טוב מושך קהל.

מספרי הסיפורים של ׳נורמנדי׳

הסיפור של Mass Effect בהחלט מופתי גם כיום, זה התחיל במשחק הראשון ועד המשחק השלישי. אין ספק שהסאגה מתחילה בצורה מרתקת, כמו אופרת חלל, ונותנת פוש גם בהמשכים. אומנם הגרסה היא רימסטרד של המשחק, יש לזכור שעדיין מדובר באותו משחק מלפני יותר מעשור. הטרילוגיה בלג׳נדרי אדישן נשארה עם אותו הסיפור, ואנחנו נכנסים לנעליים גדולות ומנסים ״להציל את העולם״.

אם כל הכבוד לסיפור הרקע של משחק Mass Effect, הם לא יכלו להצליח (טוב נו, לפחות שניים מהם) ללא הדיאלוגים. למרות מה שרובנו נחשוב ואפילו נקווה, המשחק הוא לא 100% אקשן ללא מעצורים. מה הכוונה? המשחק מכניס אותנו לסיפור ולדיאלוגים, לעתים ארוכים, שבהם אנחנו גם לוקחים צד וגם משתתפים יחסית פעילים. אנחנו לוקחים חלק חשוב במשימה הגלקטית, והבחירות שלנו עשויים להשפיע במהלך השיחות שמתקיימות. חלקן נועדו לרמוז לנו על משימות ופתרונן, חלקן מספקות לנו מידע על מה שקורה ועל העולם וכמובן חושפות את הסיפור כמצופה.

Mass Effect והגרפיקה משופרת?

כמו גרסאות רימסטר של משחקים שיוצאים לשוק כיום, גם מהדורת הלג׳נדרי של Mass Effect נעה לכיוון השיפור וחידוש הקיים. שלושת המשחקים נחשבים ישנים יחסית להיום, ומפרידים מ2021 לבינם בין 7 שנים לעשור. למרות זאת הגרפיקה נראית משופרת בצורה פנומנלית, דוגמת הטקסטורות שנראות בהחלט חדות וחדשות יחסית. הן אומנם לא נראות בשיאן, לפחות לא כמו משחקים חדשים, אבל לא מאכזבות במידה משמעותית. לעתים הופיעו באגים שבהם נשקים ודמויות נעלמו, ברוב הזמן זה נע בין מציק ויזואלי למצחיק טוטלי. במיוחד כשנמצאים בשלב בו לא ניתן לשמור, גם לא ידנית, ומוצאים את עצמנו מתים מדמות ש״משתגרת״ אלינו בפתאומיות.

הדמויות השונות, הדמות הראשית וגם דמויות הNPC, נראות שונה מהמקור בצורה מהותית. הדמויות שונו ושופרו ברימסטר, כך שהן נראות טוב יותר במנוע המחודש. בתוך כך הגרפיקה המשופרת מתבטאת גם באויבים והמפלצות, והם נראים נהדר ביחס למשחקים ישנים כמו מאס אפקט. ברגע שנכנסים רואים שלא מדובר במנוע גרפי חדשני, אך מה שקיים נותן פייט יפה.

המשחקיות, אנחנו שחקני חיזוק במערכה הגדולה

המשחקיות של המשחק היא מהטובות שנתקלתי בהן, למרות שהיא ממש לא חפה מבעיות ובאגים רציניים. ברגע שנכנסים למשחק ומסיימים את הדיאלוגים הראשוניים והרקע, מתחילים משימה קצרה שהיא גם מהווה הדרכה מסוימת. ברגע שמסיימים את ההדרכה, כבר תהיו משופשפים על המקשים והמשחקיות עצמה. המשחקיות מחולקת לשניים, בין שיחות שאתם מנהלים עם דמויות NPC, לבין קרבות מלאי אקשן עם שלל יכולות ופונקציות. במקצים שבהם אתם משוחחים יעמדו בפניכם אפשרויות בחירה שונות, שחלקן עשויות להשפיע אפילו בצורה מינורית על ההתקדמות שלכם. בין היתר אתם תנועו בכוכבים וספינות חלל, כל זה במטרה לקדם את העלילה והדיאלוגים. בחלק השני אתם תשלחו לבצע משימות שונות שכוללות לחימה, הרס או חיסול של מקומות שונים. לעתים גם תתקלו בקרבות מיני־בוסים ואויבים שונים (למשל ״זומבים״ מיוחדים או חייזרים ורובוטים).

למרות שלא מדובר במשחק עולם פתוח, האפשרות לנוע בין כוכבים והמפות השונות מרגישים רחבים למדי. תמיד יש לאן לנוע ומה לעשות, אך בשלב מסוים זה הפך לקצת רפטטיבי בחלק מהמקרים. כמו כן יש אפשרות לשדרג את עץ היכולות של הדמות שלנו והדמויות בצוות שלנו. יש לנו בין היתר יכולת ריפוי טובה יותר, שריון חזק יותר ואפילו את הצ׳ארם של הדמות (מוזר). השדרוגים מחזקים את הדמויות מול החייזרים והמפלצות, ומאפשרים להגן או לתקוף בצורה שונה ועוצמתית יותר. יתר על כן ישנה אפשרות לבצע משימות שניתנות על ידי המשחק, או משימות ומטלות שניתנות מדמויות הNPC. כמו כן אנחנו אוספים בדרך אביזרים ואמצעים שונים, שנותנים לנו אפשריות שונות כמו ״חבילות חיים״. ניתן גם לבחור נשקים שונים מבין ארבעה עבור הצוות, רובה צלפים; שטגאן; אקדח ורובה סער.

Mass Effect – לסיכומה של ביקורת

משחקי Mass Effect הם משחקים מיוחדים, ומותירים רושם רב על השחקנים. היות והמשחק גם מכיל קטעי שיח וטקסט רבים, צריכים להיות מוכנים למשימות ומשחק שהוא לא רק יריות. זה לא פוגע באיכות שלו כמשחק מעולה, היות שהסטורי שלו מפצה על לא מעט קטעי אקשן שיכלו להיות לאורכו. מאס אפקט הם לא רק עוד משחקי יריות, אלא משחקים שמנסים להציג רובד עמוק ומעניין. לפעמים הם מצליחים במשימה הזו, ולפעמים הם חוטאים לה במידה מסוימת. דיאלוגים ארוכים מידי או באגים מעצבנים אלו חלק ממנת חלקו של המשחק. אך כל זה לא מוריד ממה שהסדרה מייצגת, וגם יותר מעשור לאחר שיצאה. אם אתם מחפשים משחק חלל עם עלילה איכותית ומשחקיות פגז, מאס אפקט בגרסת הלג׳נדרי תספק לכם את בלוטות החשק.

המשחק Mass Effect Legendary Edition זמין כעת לPC, לXBOX ולPS4.
תודה לעדלי יונייטד על עותק הסקירה של Mass Effect Legendary Edition.

אנחנו עושים את מירב המאמצים להגיע לבעלי זכויות היוצרים. אם ראית משהו שפוגע בזכויות היוצרים שלך ו/או מישהו מטעמך אנא פנה לעמוד צור קשר ודווח לנו על כך.

רוצים לקרוא עוד?

מי אני?

עומר אוקון

עומר אוקון

עומר אוקון, בן 24 שגר אי שם בצפון. סטודנט לתקשורת, גיימר,
תולעת ספרים ומכור לסרטי אימה. העיתון הוא הסרט האהוב עלי.

מה אתם חושבים? מוזמנים לשתף אותנו

מה קוראים היום?