מסעם של יונתן ואיתמר – העולם הוא שמועה – ביקורת ספר

העולם הוא שמועה הוא החדש של ניר ברעם, שפורש בפנינו את נשמתו מעל דפי הספר. הוא אחד מהספרים היותר מעניינים של ברעם, ולא פעם הוא לוקח את הקורא למסע אל התובנה. בנוסף הוא מנסה לגעת ולפרוט על מיתרי לב הקוראים, ולא פעם בתיאוריו הוא גם מצליח . מה חשבנו על ״העולם הוא שמועה״ של ניר ברעם?

הספר "העולם הוא שמועה" לוקח אותנו הקוראים למסע, לא מדובר בסתם עוד מסע או טיול אלא מעבר לכך. אנחנו מתחברים למסע התודעתי של יונתן, כשאנחנו עוקבים לסירוגין אחריו ואחרי בנו איתמר לאחר שחברו הטוב מתאבד. למרות שהספר עוסק בנושא מוות כאוב שכזה, הוא לא נופל לתהומות קודרים מידי. אנחנו מקבלים שמץ של מושג על עולמו של יונתן שמאחוריו עבר קשה שהשאיר אותו מצולק. יונתן הוא סופר, כושל או מוצלח זה עניין של זווית, שמחפש משמעות והשראה לכתיבה. בין ההווה לעבר ישנו קשר הדוק בספר, והחלטות רבות שנכתבות בהווה של הדמות מושפעות מעברה. בנוסף לרגשות של הדמות ש״מושלכות״ אל הדף, והקורא מצופה להזדהות עם המסע שמתחיל ממות אימו של יונתן ונמשך לאורך כל חייו ונוגע בכל אספקט בהם.

מסע האהבה־אכזבה של יונתן מתחיל ונגמר בחברו הטוב יואל, כשכל חייו מתנהלים מאז מות חברו תחת תחנות שעבר. במהלך תהליך האבל המתמשך לאורך השנים בספר, אפשר לומר שיונתן עודנו מתמודד עם שלבי אבל השונים. הוא מחפש דרך לשכוח או לטשטש את כל מה שגורם לו סבל, אך המטרה הזו הופכת למשנית כשהוא מגלה דבר מה מסתורי על מותו של יואל. ואומנם איננו מכירים את יואל, אבל ה"רוח" שלו היא אורחת קבועה באווירה הכללית של הספר. יונתן הוא סופר שמאבד את זה לאורך השנים, ומה שנשארו אלו הזכרונות מהעבר. תחת לחץ החיים עם זוגיות מתפוררת, הורות חששנית, ידידה טובה מהעבר והחידה הגדולה – למה יואל התאבד?

בשלב הזה שהכל נראה בו רע והשכול מתחזק יונתן מכיר את ״מיכאל״, אדם שביכולתו להעצים או להעלים זכרונות מאנשים. יונתן חיפש כל דרך לשכוח את החיים שחווה לאחר מות יואל, והוא עובר מסע קצר אל ההר יחד עם בנו בו נמצא האדם שיסייע לו. הוא עלה אל ההר שבו יושב האדם המסתורי, ומשם הכל הפך מורכב יותר עבורו. מאותו מפגש על ההר אנחנו זוכים לראשונה להכיר את העולם שיונתן בורא לאיתמר בנו, עולם של טובים ורעים; של פיראטים וגיבורים. כל אלו מבוססים על דברים מהעבר של יונתן, ובכולם יש נגיעה לגעגוע ולמסתורין שאופף את מות חברו הטוב. העולם היצירתי הזה שהוא מימד נוסף בספר נמשך לאורכו לסירוגין.

ניר ברעם ברא עולם עלילתי עצוב ואפרורי, ולמרות זאת ואולי בזכותו, אנחנו מקבלים הזדמנות חד פעמית לשמוע סיפור מדהים ומרגש. אנחנו נעים הלוך ושוב מהווה לשנות ה80׳ וה90׳ לאורך הספר, כשסיפורי העבר ״הפרועים ושובי הלב״ של הצמד יונתן ויואל צפים ועולים כל הזמן. הטיול המשותף בבריטניה, הסיוע לאביו הפוליטיקאי של יונתן או סתם שיחת לילה קולחת ומעניינת בין יונתן, יואל וטלי בת זוגו ל"שעתיד" של יואל. כל השדים הללו מהעבר לא נעלמו כהרף עין, והם רודפים אותו שנים לאחר ההתרחשויות המסופרות. טלי בת זוגו לשעבר של יואל התחתנה והביאה 2 ילדים, ויונתן התחתן עם שירה; הביא את איתמר ומאז הכל החל להתדרדר. אך למרות זאת הם עדיין תקועים מאחור במידה מסוימת, יונתן חוקר את העבר וטלי מנסה להדחיק את העבר בכל פגישה איתו.

ברגעי קריאה מסוימים נשכחה מזיכרוני העובדה שמדובר בספר שקורה פה במגרש הביתי שלנו בישראל. בזמן הקריאה חשתי כחלק מעלילה מרתקת ולא הרואית, אפשר לומר עלילה שמתאימה לסרט הוליוודי מעולה. לעתים תזכורת לירושלים, עתלית ות"א החזירו את המחשבות והדמיון מהעולם הגדול אל המדינה שלנו. ברעם עשה דבר גדול בספר, הוא הצליח למחוק את כל מה שאנחנו מכירים וליצור מחדש. למרות שהוא השתמש בערים ומאפיינים קיימים, הכתיבה משמעותית כיוונה ויצרה עבורנו מסגרת שונה ומערערת על חברות ואשמה.

הדמויות שאנחנו מכירים במהלך הקריאה מגוונות יחסית, אך לא נעות יותר מידי לכיוונים שונים. הן מסייעות לדמות הראשית להתקדם, ועלילתית לא היינו באמת יכולים לוותר עליהן. חלקן פשוט שם עבור יונתן, וחלקן מניעות את העלילה על גבן. יונתן הוא דמות פשוטה שחווה סבל וחוסר אהבה משל הייתה איוב, למרות שמסביבו משפחתו האוהבת שדועכת מולו (וזה כואב). למשל אביו הפוליטיקאי ואמו שנפטרה, חברו שהתאבד בנסיבות מסתוריות. בנוסף לכך אשתו שאיבדה את הניצוץ לאהבה, ומה שנשאר ביניהם זו קליפה ריקה ובתוכה חי באשליה בנו. באופן ציורי הקורא מכיר את טלי, בת זוגו לשעבר של חברו המת, שמשרה תחושה מבלבלת. כל הסיטואציות בחייו, שנשמעות כמו התחלה של קומדיית מצבים, פשוט הופכות אותו לדמות עצובה ופגיעה . בכל זאת הוא לא מתייאש ומהר מאוד הוא בדרך למסע שכחה שהופך להבנת נסיבות המוות.

העולם הוא שמועה היא יצירה מטלטלת ושוברת לבבות, יצירה שלגרמה לי לעתים לחוש ולזוז באי נוחות. היא יותר מכל עוסקת בחברות טובה שהתפוגגה, וכעת מה שנשאר ממנה הוא אבק וסימני שאלה. הדבר הראשון שגיבור הספר חושב עליו הוא איך לשכוח, איך לגרום לכל מה שראה ושמע להיעלם ב"אבחת מטה" אחת של זר מסתורי. זה יוצר תחושה שבה אנחנו לא באמת שולטים בזיכרונות שלנו, ולבסוף מזכיר לנו שלכל אחד מאיתנו יש תיק על גבו. מסע של שנים רבות עבור כולנו, כשיונתן הוא בעצם אנחנו; טלי היא כל מה שאנחנו רוצים ויואל הוא כשלשלאות שמעמידות אותנו במקום. אין לי ספק בטיבו של הספר, והוא מייצג עבורי כל כך הרבה דברים. הוא מנסה למתוח אותנו עד הסוף, וגם לגעת בנימים ונקודות רגישים בלבבות שלנו. התחושה הזו לאורך תהליך הקריאה הופכת את התהליך למשמעותי, והמעבר מפרק לפרק פשוט נוגע בנו יותר ויותר. מעבר לכל דמיון, ונוגע ללב במקומות הנכונים.

תודה ל"ידיעות ספרים" על ההזדמנות לבקר את העולם הוא שמועה של ניר ברעם
ניתן לרכוש אותו באתר ידיעות ספרים וברשתות הספרים הגדולות.

אנחנו עושים את מירב המאמצים להגיע לבעלי זכויות היוצרים. אם ראית משהו שפוגע בזכויות היוצרים שלך ו/או מישהו מטעמך אנא פנה לעמוד צור קשר ודווח לנו על כך.

רוצים לקרוא עוד?

מי אני?

עומר אוקון

עומר אוקון

עומר אוקון, בן 24 שגר אי שם בצפון. סטודנט לתקשורת, גיימר,
תולעת ספרים ומכור לסרטי אימה. העיתון הוא הסרט האהוב עלי.

מה אתם חושבים? מוזמנים לשתף אותנו

מה קוראים היום?