לב בוער במיוחד – לב אש – ביקורת ספר

נכנסתי ללב אש בכל רמ"ח איבריי, והאמת? הוא ספר דרמתי שנגע ופרט לי על מיתרי הלב בעוצמה. הסיפור בקצרה הוא רומן דרמי והיסטורי, בו אנחנו עוקבים אחרי אלכסנדרה לאורך שנות ילדותה וחייה. העלילה סוחפת אותנו היישר אל רוסיה הקומוניסטית, היכן שלהחזיק בדת נחשב לבגידה במשנה הקומוניסטית, ולחשוב אחרת מהחינוך הקומוניסטי המסורתי זו עילה להישלח לגולאג בסיביר.

אלכסנדרה חיה את ילדותה בפחד בתור ילדה בברית המועצות, כשהיא מבינה לאט־לאט שמשהו עוצר אותה מלממש את עצמה. היא חברת תנועת נוער קומוניסטית, ואפילו מצטיינת בלימודים, אבל הלב שלה פשוט לא נמצא שם. לאחר שהיא מאבדת את חבר ילדותה הנאמן, ליבה מאבד כל תיקווה והנשמה שלה מתדרדרת לתהום הנשיה. כך היא הולכת ומתבגרת, וחייה אינם כמו שקיוותה עם ההרפתקה המטורפת, והנוגעת ללב, שמתחילה ואף מאיצה ל100.

תוך מס' פרקים היא נכנסת לסחרור מטורף שקשה שלא להזדהות איתו כיום. האמת שבימים טרופים אלו, שבהם סיפורים מציפים את התקשורת, אני די הזדעזעתי מהתיאורים וליבי כאב על אלכסנדרה. אבל בדיוק כשהיא בתחתית, היא מתחילה לראות נקודות של אור – והיא מתחילה להתייצב כאם יחידה ואישה חזקה. אבל כמו שכולנו מכירים, החיים הם לא כמו ברק, ומכים גם פעמיים באותו מקום. היא נכנסת למסכת מטורפת של הרפתקאות, כשהחיים לא מותירים בה ספק – עליה להלחם!

אלכסנדרה היא לא רק דמות, היא מייצגת תופעות אמיתיות בעבר ובהווה בכל מימד שבה. משטרים אפלים, תעשיות זנות ונשק פורחות והרבה מאוד אלימות סביבה. ביום־יום אנחנו לא חושבים על זה, אבל עשרות מדינות ומיליוני אנשי חווים את זה כל יום. ככל שהתקדמתי בפרקים העלילה הלכה והסתבכה, והיה קשה לצפות לאן זה עוד יגיע. כשהיא התרגשה – התרגשתי איתה, כשהיא בכתה וכאבה, כאבתי ודמעות זלגו מעיני. הייתכן שדמות ספרותית עלומה, שהיא גם גיבורה טרגית, תצליח ככה לגעת ולכווץ לי את הלב כך? האמת שזו עובדה מוגמרת – אלכסנדרה או בכינוי 'לב אש' הצליחה למחוץ לי את הלב ואת השכל.

כמובן שההרפתקה נמשכת כשהיא נודדת בהמשך בעולם, במטרה למצוא מי היא ומה חשוב לה. והאמת הקשה? זו חוויה אנושית במלוא מובן המילה. היה לי קשה בהתחלה לשמוע את כל מה שעברה כדמות, אפילו שמדובר בסיפור בדיוני במידה מסוימת. הדמות של אלכסנדרה כתובה נפלא עם מיקס של כוחות נפשיים ורצון עז להיות מאושרת. רובנו חיים מיום ליום, ולא יודעים להגדיר אושר, וזו בדיוק החוויה שאני חווים עם אלכסנדרה. אנחנו יוצאים לזמן־מה מהגוף שלנו, ומתאחדים עם נפשה וגופה של דמות ספרותית מיוחדת. לא הצלחתי להתיק את עיניי מהמילים, וכל פעם שהייתי צריך ללכת לישון לאחר קריאה – לא יכולתי לנטוש אותו. איך אפשר לעצור באמצע מסע כזה, מסע אמיתי ונכון של 'גיבורת־על' אמיתית עם כוחות נפשיים כה רבים?

אלוסיה קאנטור הסופרת

לצד המילים החמות והאוהבות, היו גם מעט חורים בעלילה שתפסו אותי איך לומר? מבולבל ומנסה להבין מה הולך באותו רגע. כמובן שלא מדובר בחורים גדולים, אבל בכאלו שכן מסבים את תשומת הלב בצורה בולטת. כשמדובר ביצירה כזו, עם לוקיישנים רבים והתרחשויות מרובות, זה היה די הגיוני שיתקיימו חורים עלילתיים. בהחלט משהו שניתן להבין, ולקוות שהספר הבא ייצא בשל אפילו יותר מבחינה ספרותית.

לסיום אני אציין את המסר המרכזי שאיתו יצאתי מהקריאה המדהימה הזו – הכל אפשרי, גם כשנמצאים בתחתית. הדמות שלנו, אלכסנדרה, היא דמות טרגית קלאסית. היא כאמור גדלה על ברכי הקומוניזם, מנותקת מהמהות האמיתית שלה. היא איבדה חברים לדרך, נישאה בנישואין חפוזים, והדרך שלה הסתיימה במבוי סתום לאורך כל הספר. בכל זאת אנחנו עדים להתקדמות המטורפת שלה, ולהצלחה שלה בהתנתקות מכל מה שהסב לה רע. היא לוותה במנטורים רבים, ורגליה כשלו אינספור פעמים משניתן לספור. בסופו של דבר אלכסנדרה (סשה) עשתה את צעדיה הכושלים בתקווה לעתיד טוב יותר – וכך היה.

הסוף החזק של הספר מלווה במסר משלו ואיתו אסיים – אל תתנו לחיים ולאנשים להכשיל אתכם, אתם תעברו אותם עם המון רצון ואמונה עם לב אש!

תודה לידיעות ספרים על עותק הקריאה של "לב אש"
הספר נמכר ברשתות הספרים הגדולות ובאתר ידיעות ספרים

אנחנו עושים את מירב המאמצים להגיע לבעלי זכויות היוצרים. אם ראית משהו שפוגע בזכויות היוצרים שלך ו/או מישהו מטעמך אנא פנה לעמוד צור קשר ודווח לנו על כך.

רוצים לקרוא עוד?

מי אני?

עומר אוקון

עומר אוקון

עומר אוקון, בן 24 שגר אי שם בצפון. סטודנט לתקשורת, גיימר,
תולעת ספרים ומכור לסרטי אימה. העיתון הוא הסרט האהוב עלי.

מה אתם חושבים? מוזמנים לשתף אותנו

מה קוראים היום?