הטובים לצלפים – Sniper Elite 5 – ביקורת

משחקי סנייפר עלית מחזירים אותנו לחזיתות השונות של מלחמת העולם השנייה, ומאפשרים לנו לשחק צלף־על שמטרתו כמובן לחסל נאצים. האמת היא שאני תמיד נרגש כשמושק משחק חדש בסדרה, והתאווה בלחימה בנאצים תמיד מעוררת אדרנלין רציני. האם סנייפר עלית 5 עומד בציפיות של קודמיו?

שיחקתי עד כה במשחקי Sniper Elite מהראשון ועד השלישי, ולמרות שברביעי לא שיחקתי חיכיתי לחמישי בקוצר רוח. רמת הפירוט והמכניקות שהוא מציע הופכות אותנו מלוחם ממוצע לBadass רציני, ויכולות לחפות לא מעט על עלילה סבירה וגרפיקה בסדר. המטרה שלנו במשחקים הללו היא להתקדם בשלבים הקיימים, באמצעות יכולות הצליפה והירי של הדמות שלנו. בנוסף לכך שנוכל לשחק במצבי משחק שונים שיפורטו בהמשך הסקירה.

המשחקים בסדרה לקחו אותנו לאירועים שונים במיקומים מעניינים במהלך המלחמה, כשהראשון והשני התרכזו בברלין של סוף המלחמה, השלישי שנקרא גם V2 שלח אותנו למערכה של צפון אפריקה במהלך המלחמה, הרביעי בשלהי המלחמה במערכה באיטליה וכעת החמישי שלוקח לD-DAY באזור החומה האטלנטית בצרפת. די מרתק לחוות רגעים אמיתיים בתוך משחק מחשב, ולהיות בדיעבד אחד מאלו הנלחמים בנאצים באמצעות אחד הכלים הקטלניים ביותר – צלפים.

מי צריך גרפיקה?

אני אוהב את משחקי סנייפר עלית במיוחד, והם מציעים לא מעט תוכן איכותי. למרות זאת דווקא בפן הגרפי הרגשתי חוסר, היות שהמשחק מציג לנו גרפיקה מעט ישנה. אין ספק שלא שופטים משחקים בהכרח על פי קריטריון גרפי, אבל היכולות של היום איפשרו להם להציג תוצאה מעט טובה יותר בנושא הגרפיקה. המודלים של הדמויות נראים לא רע, אבל יש לאן להשתפר בנושא הפרטים והאיכות. המודלים של המפות, על כל הפרטים בהן, נראים די טוב על אף אחד שחוויתי מעט באגים גרפיים. כמו שכבר ציינתי אנחנו ניגשים למשחק שכזה בעיקר כדי לחוות את המכניקות המשוגעות, ותחשבו שיכולתם לחוות אותם בשילוב גרפיקה חדישה יותר כמו זו שמספק למשל מנוע Unreal 5.

הסיפור – יוצרים נראטיב עם גיבורים ישנים

אלמנט חשוב לא פחות הוא האלמנט של הסיפור, במיוחד כזה שלוקח את המלחמה הנוראית בהיסטוריה ומעלה אותה על מסכי הגיימינג שלנו. הסיפור של מלחמת העולם השנייה הוא סיפור מרתק, וככזה יש בו המון סיפורי גבורה והמון לאן לפתח אותו. במקרה של סנייפר עלית 5 אנחנו נלקחים לתקופת הפלישה לנורמנדי, תקופה בה ישנם ניסיונות לפרוץ את החומה האטלנטית שבנו הנאצים על חופי צרפת. שם המערב מנסה להשתמש בכוח הקטלני שלו – צלפים. המשחק מכיל פונקציה בשם "Enhanced Kill Cam" שבפשטות מדובר בפונקציה בה המצלמה עוקבת אחרי כדורים שנורים ופוגעים באויב, כשהחלק המטורף הוא שמדובר בפונקציה שמראה את הפגיעה בחלקים בגוף בצורה פוטו־ריאליסטית למשל במוח או בריאות.

אנחנו משחקים דמות של צלף מקצועי בשם קארל פייבורן, שלוקח חלק במערכה של בעלות הברית להחליש את החומה האטלנטית לקראת פלישה. בזמן אנחנו אנחנו נשלחים להביא מסמכים ובעיקר להרוג יעדים בכירים כשבדרך אנחנו גם מחסלים ערימות של חיילי וורמאכט. בנוסף אנחנו נקראים לדגל על מנת לסכל תוכנית נוראית השמורה בסוד על ידי הפיקוד הנאצי ומדינות הציר, שמנסה להפוך את הכף ולחזור להוביל במלחמה נגד בעלות הברית. המשחק משלב קטעי ארכיון וקטעים מצולמים אמיתיים ומעניינים לבין קטעי Cutscenes, וכמובן גיימפליי משוגע עם דיאלוגים נחמדים והרבה מאוד אקשן גם בצד העלילתי.

המשחקיות היא חזות הכול

ברגע שסיימנו לדבר על העלילה הדי נחמדה ולהתפעל מהשחזור הדי מדויק, אנחנו נשלחים לעומק שטחי האויב. כאן אני חייב לומר שהם עשו עבודה לא פחות ממעולה, שכוללת שיפור מערכות ומכניקות הירי והתנועה. בעבר המשחק סבל מבעיות תנועה לא קטנות ובעיות ירי בנשקים המשניים. כיום הנשקים המשניים שכוללים רובה סער ואקדח קיבלו מקום של כבוד, והשימוש בהם נוח ומהנה בכל שלב. בנוסף אנחנו כמובן יכולים להתאים את הנשק שלנו ככל שאנחנו מתקדמים, כך שכל משימה נבוא משוכללים וחזקים יותר עם כדורים אחרים, ידיות הסתערות או כוונות כמובן. השימוש ברובה הצלפים ממשיך להיות מספק, וזה פשוט תענוג ללחוץ על הטריגרים ולראות את הראש של האויבים הופך למחורר בשילוב עם קטעי Slow Motion ניתנים לשליטה.

בנוסף במשחק מערכת סקילים די פשוטה, וכך גם השגת הנקודות שהופכת למהירה וקלה במיוחד. ניתן לבחור בין יכולות לחימה, ציוד או גוף. מערכת הלחימה מאפשר פוקוס מדויק בצליפה למשל, יכולת ציוד מאפשרת להחזיק יותר תחמושת ורימונים וגוף מאפשר לנו לשפר יכולת ריצה או יותר חיים. קל נורא למה במשחק הזה, וככל שתעלו את רמת הקושי אתם תרגישו אותו באמת עולה. האויבים הופכים לחכמים יותר, התזוזה שלהם משתנה מעת לעת למסלולים אחרים.

חשוב לציין דבר נוסף והוא המשחקיות שלו שמשלבת במעט מעולם פתוח, אולם יש בו מן הרפטטיביות. אתם הולכים במסלול די ליניארי, ויכולים לעלות לטפס או לרדת רק במקומות בהם המשחק "מרשה לכם". כל זה קורה בתוך אזור או אי די גדולים, אבל כאמור המסלולים ודרכי ההליכה שלכם עדיין מוגבלים. לעומת זאת הדרך בה תעברו את השלבים תלויה בכם, בין שתרצו לעשות זאת בהתגנבות או ברעש גדול – זה שלכם. בסוף המשחק נותן לכם ציון בכוכבים ואינדיקציה, בתצורת צירים, באיזו דרך עברתם את השלב שזה מגניב במיוחד.

הAI ששבר אותי

בפסקה הקודמת הזכרתי על נושאי החוכמה של האויבים, והחלטתי ששווה לכתוב על זה עוד. האינטלגנציה המלאכותית שלהם עברה שיפור די גדול, כזה שמאפשר להם לשנות ולבחור מהלכים, טקטיקות או לפגוע בנו במדויק. הם דינאמיים יותר ומסוכנים יותר, וברגע שעושים טעות קטנה מוצאים את עצמנו תחת מטר אש של המוני נאצים. בנוסף לכך שהם גם מאוד חדים ושמים לב די מהר לתזוזה שלנו. במהלך המשחק התחלתי על נורמל והורדתי למצב קל, וגם אז האויבים היו עוצמתיים לא פחות וחכמים במיוחד.

מצבי המשחק הנוספים

בנוסף למצב הקמפיין שמגיע עם המשחק, אנחנו גם מקבלים מגוון די מעניין של מצבי משחק – מצב קואופ עם חברים, מצב פלישה של מדינות הציר, מצב הישרדות ומצב מולטיפלייר קלאסי. בקואופ עוברים את המשימות של הסינגל ביחד, והאמת שזו דרך אפילו מעניינת יותר כי גם ניתן לחפות אחד על השני ולסייע, המצב השני אנחנו בעצם נכנסים לעולם סינגל של שחקן אחר כצלפים נאצים במטרה לחסל אותו, המצב השלישי הוא הישרדות מול גלי זומבים, כשמדובר במצב לייניאיר של גלים על גלים של אויבים. בנוסף לכך ישנו את המצב הקלאסי המולטיפלייר, בו אנחנו משחקים כולם על כולם או כקבוצות אחד נגד השני במפות עצומות ועוצרות נשימה.

לוק, סטוק וסאונדטראק!

דבר לא פחות חשוב וראוי לציון לשבח לטעמי הוא הסאונדטראק, כזה שמפוצץ לכם את המוח בנעימות שמכניסות אתכם לאווירה. הסאונדטראק של המשחק פשוט מצוין, ויוצר את האווירה לא פחות מהגרפיקה או המשחקיות. בין שנמצאים במעבר בין מחסות או נשמעים אמצע קרב, האווירה המשתנה באמצעות הסאונד פשוט נהדרת. בנוסף לכך ישנו דבר חשוב לא פחות וזה הVoice Acting, כלומר הדמויות והדיבוב שלהם שהוא לא רע. אומנם מבחינת התאמת תווי פנים, שפתיים וטקסט ישנו חוסר תאימות, אבל כן ניתן להתרשם מהבחירה מהצד של המדבבים.

לסיכומה של ביקורת…

סנייפר עלית 5 הוא משחק נהדר עם המון השקעה של המפתחת, והוא לוקח את כל הדברים הטובים מקודמיו ומעלה אותם שלב. רמת הפירוט בו היא אדירה, והלחימה באויבים עלתה בשלב עם שיפור בAI שלהם. קשה לי לחשוב על דרך ביצוע טובה מזו שנעשתה בו, והוא מספק את האדרנלין שאנחנו מצפים ו בלא מעט משחקים. המכניקות שלו מושחזות יותר ומשודרגות יותר, וככל שעולים ברמות ומשדרגים יכולות כך המשחק הופך למעניין במיוחד. גם הסיפור של הדמות ושל המלחמה מסופר בצורה די אלגנטית, אך כאמור יכול היה להיות מושחז מעט יותר וגם הפן הגרפי שמזכיר את קודמיו. יתרונותיו של Sniper Elite 5 עולים על חסרונותיו, והוא מהנה בצורה פנומנלית. מי שאוהב משחקי אקשן מגוף שלישי, ומכניקות מיוחדות ומעניינות במסווה של חיסול נאצים וסיפור לא רע – סנייפר עלית 5 הוא המשחק עבורכם!

Sniper Elite 5 הושק ב26 במרץ 2022 למחשב האישי,
Xbox one, Xbox series X/S, Playstation 4/5.

המשחק זמין לקנייה אצל המשווקים המורשים.
תודה רבה לעדלי יונייטד על עותק הסקירה של Sniper Elite 5!

אנחנו עושים את מירב המאמצים להגיע לבעלי זכויות היוצרים. אם ראית משהו שפוגע בזכויות היוצרים שלך ו/או מישהו מטעמך אנא פנה לעמוד צור קשר ודווח לנו על כך.

רוצים לקרוא עוד?

מי אני?

עומר אוקון

עומר אוקון

עומר אוקון, בן 24 שגר אי שם בצפון. סטודנט לתקשורת, גיימר,
תולעת ספרים ומכור לסרטי אימה. העיתון הוא הסרט האהוב עלי.

מה אתם חושבים? מוזמנים לשתף אותנו

מה קוראים היום?