דום במערב הפרוע – Evil West – ביקורת מדממת

אני לא ידעתי למה לצפות כשבחרתי לסקר את Evil west, ואני מרגיש שבחרתי בחירה נכונה לבקר אותו. מדובר במשחק שהוא פשוט עולם שנה לחלוטין, וכמות האדרנלין והפאן שלו עוברת את הסף בכל כך הרבה מובנים. אז האם הוא מטורף בקטע מפלצתי? בואו נבדוק.

אתם במערב הפרוע וקופצים עליכם יצורים משונים, כעת אתם צריכים ״להציל את העולם״ ולפצוח במסע הרג ענקי. זה לא רק נשמע מטורף זה באמת מטורף. Evil West נותן בוסט רצחני ומטורף לכל חובבי ז׳נאר הTPS, משולב באידיאולוגיה החדשנית של דום. רק שבמקום להיות doom guy או לעבור לגיהינום, אתם נמצאים במציאות חלופית במערב הפרוע מול אויבים עוצמתיים ומגניבים וחוויה עזה שמזכירה קצת את דום. אין מחמאה טובה מזו, בעיקר כי דום נחשב לאחד המשחקים הטובים בכל הזמנים בז׳אנר. Evil west הוא הדור הבא של דום, ועושה הכל נכון ומקצועי. הוא לא שוכח מי הקהל שמשחק בו, והמפתחים ידעו איך לגשת אלינו הגיימרים.

זו לא סתם עוד ביקורת, אלא במקרה הזה ביקורת שהיא גם שיר הלל למחצה למשחקים כמו Evil west. הוא לא עלילתי ברמה של משחקים בז׳אנר, אבל הוא כן מחזיק בקו עלילה מסוים להבדיל מהאבא הקדמון שלו doom. אתם נכנסים ובמהירות מתחילים להיאבק ביצורים מבחילים ונתונים לסכנות שעליכם להתגבר עליהם כדי להתקדם ולהציל את העולם. אפשר לומר שזה הדור הבא של הבאד אס בדומה לדום גאי.

העולם בוער, ונראה אפוקליפטי מתמיד

הכניסה למשחקים אפוקליפטיים מלווה תמיד בעולם זוועתי, שמעוצב בצורה שתעורר חלחלה מהשהייה בו. Evil west עושה את זה בצורה נכונה, והצד האומנותי שלו מורגש בבולטות. נתחיל בכך שהמודלים של העולם, ששם דגש על עולם ליניארי, נראים לא רק נפלאים אלא אומנותיים במיוחד. עיצוב המודלים, בהשראת המערב הפרוע ודום, גורמים לתחושת אימה מצמררת. בנוסף לכך המשחק מחזיק ביתרון בולט, הוא ליניארי ולכן מוגבל מבחינת גודל המפה. היתרון נובע מהצורך להתמקד בעבודה על עולם צר ומסומן, ולכן גם האפשרות להשקיע בפרטים עולה. נכון שניתן להשקיע תמיד ולא משנה גודל הסטודיו, אבל המגבלה הזו מאפשרת להם להתמקד הרבה יותר לדעתי לפחות.

גם הדמויות שסביבנו, האויבים והחברים, מעוצבות בצורה מאוד יצירתית. במיוחד חייב לציין את עיצוב האויבים, שנראה ומרגיש נפלא אפילו יותר ממשחקים דומים בז׳אנר. כל אויב זכה לעיצוב משלו ולצד זאת גם מאפיינים קצת שונים. רואים שהייתה מלאכת מחשבת על האסתטיקה במשחק, והדמויות לצד העולם פשוט זכו ליחס הוגן ושווה. חייב לציין שהצבע השולט במשחק הוא אדום בונק, ואולי זו הערה קטנונית אבל זה קצת מעיק ומציק לעיניים לאורך זמן. במיוחד שיש מקומות בהם יש קונטרסט לא שווה לגמרי בין צבע שחור לצבע האדום. זה לא דבר שהורס את ההנאה מהמשחק, אבל כן דבר ששווה לשים לב אליו לרגישי הצבעים והאור.

עוד אומר כי מאוד אהבתי שהמבעים והבעות הפנים של הדמויות נראים לעין, ושהלוק שלהם פשוט נראה מטורף. זה נראה לא פחות מסרט מערבון פופולרי, שהפך לסיוט מהגיהינום על כתפי בוקרים חסרי מעצורים. קטעי הcutscenes בין אקט לאקט מרשימים בנראות שלהם, ורואים את העבודה של הארט בשילוב היכולות של המנוע הגרפי שעובד שעות נוספות בצורה מרשימה. זה בלי לפגום בביצועים, עם פורט שעובד כמו שצריך על הקונסולות החדשות.

העלילה שניסתה לסחוף או איך לכסח ערפדים ושדים מוזרים בלי סיפור?

זה היה כמעט הגיוני שבמשחק כזה לא נחווה סיפור אמיתי, ואפילו שיש וישנם גם דיאלוגים זה לא המאפיין הכי בולט שיש. אם ננסה להסתכל לתוך סיפור, כפי שהמפתחים רצו שנחווה, אנחנו חלק ממסדר סודי הנלחם בערפדים ושאר יצורים אפלים. העולם חווה פלישה של יצורי האופל, ואנחנו כחלק מהמסדר אמונים על לקרוע להם את הצורה. אז כן ישנם דיאלוגים בין הדמויות במהלך הפוגות מקרבות, אבל הם פשוט דיאלוגים בנוסח פשוט שבו אנחנו נשלחים להמשיך את המלחמה ולהתקדם קדימה. גנרי לחלוטין מבחינה עלילתית, אבל מי משחק ונהנה ממשחק כזה בגלל עלילה – בואו נלחם ונהנה מהמשחקיות!

משחקיות מדממת ומצויינת

אז בזמן שמקומות אחרים נהנים עד דמעות ממשחק האלים החדש, Evil west הוא הכוכב החדש של משחקי הTPS-מכות-מערב פרוע החדש. משחקיות פרועה לחלוטין, שמאפשרת לנו להגשים פנטזיות חולניות של כיסוח ערפדים ושדים. המשחקיות חושפת אט אט, ומשלבת, בין מכות לבין נשקים חמים. כלומר מתחילים במכות וניתן בהמשך לשלב גם רובים. חשוב לדעת שהרובים לא op יותר מהמכות, ולכן חשוב לשלב בין שניהם בצורה נכונה והגיונית. במיוחד לאור זה שהאויבים לא חלשים גם לא במצב נורמל, וצריך לתמרן ביניהם כי הם באים בכמויות במרבית הפעמים. לאט לאט נחשף בנוסף גם מנגנון הperks, שמספק לנו יכולות נוספות, לצד מנגנון השדרוגים שבו אנחנו יכולים לקבל שדרוגים כמו רובים וגם שדרוג לאותם רובים ונשקים.

המשחקיות עצמה עשויה היטב, והפורט לקונסולות עושה חסד עם המשחק. הוא בנוי נהדר וללא בעיות חריגות, והכול זז ומרגיש חלק ונוח. כמשחק מכות ולחימה הביצועים מצויינים להפליא, ומכניקות שונות כמו מכניקת הקרבות והתנועה הן הישג נפלא של המפתחים. מזכירים במעט את המכניקות המצוינות של דום ושל משחקי באטמן, אבל לוקחים אותן כמה צעדים קדימה.

Evil West בנוי כמשחק ליניארי ורפטטיבי, ולא נוצר כמשחק עולם פתוח. אולם לא מדובר בחיסרון כלל, אלא דווקא בדרך טובה להעביר את העלילה בצורה מרוכזת ובלי משימות צד שיתפסו זמן משחק שבו אפשר פשוט לכסח אויבים. בין סצנה מתוסרטת אחת לשנייה אנחנו נכנסים משדה קרב אחד לשני, כשמעת לעת אנחנו יכולים להשתדרג ביכולות ושדרוגים. איזה סיפוק זה להשיג יכולת לחשמל את האויבים, ומיד לאחר מכן להעיף אותם באוויר ולרסק אותם לגמרי.

הGlory Kills 2.0

מכניקה ששובצה בעבר בדום מ2016 הייתה הגלורי קיל, כלומר מכת מחץ אלימה במיוחד נגד האויבים. אני מניח שיוצרי Evil west שיחקו המון בדום, או שהרעיון להכניס מערכת בסגנון של גלורי קיל עלתה על דעתם במקרה. מערכת הגלורי קיל של המשחק מעט פחות מפורטת מבחינת הריגות, אבל היא עדיין מדממת ואכזרית מאוד. תענוג צרוף ומספק של מוות בידיים של ישות בוקר חזקה בעולם שעולה באש. המערכת מרגישה שלמה לחלוטין, ולצידה ניתן לראות פרקטיקה נוספת שנכנסה למשחק. מידי פעם בפעם במהלך הקרבות ייקפצו לכם על האויבים והבוסים נקודות שעליכם לירות עליהן. מדובר במהלך שאמור להחליש את הבוסים בזמן שהם נחים ומחדשים כוחות, וכאן גם נמצאת נקודת התורפה שלהם – אותה נקודת ירי שעליכם לשים לב אליה במהלך כל קרב.

פסקול מפוצץ בתוך ים השיגעונות של המערב הפרוע

אשתדל לתת את הכבוד היותר מראוי שיש לפסקול ולסאונד במשחק הזה, שדוחף את השחקן לתוך הדמות ולתוך המשחק עמוק. מדובר בפסקול ששואב השראה מאחרים בז'אנר, אבל עושה את מה שהוא עושה לשחקן בייחודיות מרשימה. לא אוותר על דקה אחת במשחק שבה אני "קורע" ערפדים לצלילי הפסקול האגדי שנוצר בהשראת המוזיקה המקובלת בתקופת המערב הפרוע האמריקאי. את או אתה נכנסים לשחק, מרגישים את האווירה המשוגעת, פתאום קופצים עליכם אויבים וכלל האירועים עטופים במוזיקה ואפקטים קוליים מפוצצים שמתאימים בול.

לסיכומה של ביקורת (ושל הערפדים)

הדור הבא של משחקי המכות TPS כבר כאן בדמות של איוול ווסט, והוא עושה רעש רציני לאורך כל שעות המשחק. הוא לוקח לא מעט יכולות ורעיונות ממשחקי עבר, והופך אותם למעניינים ובעלי ערך רב יותר. הוא הבשיל לכדי יצירה אכזרית מפוצצת בדם, שתעניין את כל חובבי דום בעבר ובהווה, והקצב שלו פשוט נהדר ומתרגלים אליו די מהר. מה שנותר לכם.ן זה להכנס למשחק, לאתגר את עצמכם, ולקרוע לגזרים כמה ערדפים ושדים ולהציל את העולם. אתם מחכים? קנו את Evil West ותכנסו ישר לאקשן ולבלאגן.

Evil West (איוול ווסט) הושק ב22 בנובמבר 2022
ל-Xbox one, Xbox series X/S, Playstation 4/5 ול-מחשב אישי.
תודה רבה לעדלי יונייטד על עותק הסקירה של המשחק!

אנחנו עושים את מירב המאמצים להגיע לבעלי זכויות היוצרים. אם ראית משהו שפוגע בזכויות היוצרים שלך ו/או מישהו מטעמך אנא פנה לעמוד צור קשר ודווח לנו על כך.

רוצים לקרוא עוד?

מי אני?

עומר אוקון

עומר אוקון

עומר אוקון, בן 24 שגר אי שם בצפון. סטודנט לתקשורת, גיימר,
תולעת ספרים ומכור לסרטי אימה. העיתון הוא הסרט האהוב עלי.

מה אתם חושבים? מוזמנים לשתף אותנו

מה קוראים היום?