עולם הקוסמים מתעורר לחיים – Hogwarts Legacy – ביקורת

אם הייתם אומרים לי ״עומר, אתה הולך להפוך לקוסם״ לא הייתי מאמין, ובמהלך חיי שיחקתי במשחקים שונים שיצאו ועסקו בעולמו של הארי פוטר. אף אחד לא הכין אותי לחוויה של Hogwarts Legacy, וכן הוא לא פחות מחוויה מושכת ומעניינת עם טוויסטים ואתגרים. מה חשבתי על Hogwarts Legacy?

הארי פוטר זכה לעיבודים רבים, והיקום הקסום שבנתה רולינג ענק ומטורף. כעת אנחנו מקבלים עיבוד חדש לעולם של הארי פוטר, והפעם עם סיפור מעט שונה וכיוון חדש לחלוטין. האמת שלא חשבתי שניתן להתחרות במה שהספרים ולאחר מכן הסרטים עשו לנו כחובבי הז׳אנר, וגם משחקים שיצאו בעבר היו טובים אבל לא מצויינים. כעת אולי אפשר לנוח ברוגע לנוכח המשחק החדש בעולם הקוסמים והקסמים של ג׳יי קיי רולינג שזוכה לעדנה מחודשת בדמות משחק עולם פתוח רחב ידיים ומיוחד, ששואב אותנו עמוק לקסמיו המיוחדים של בית הספר לקוסמויות וכישוף הוגוורטס.

בHogwarts Legacy לשם שינוי אנחנו לא משחקים את הארי וחבריו, אלא מתחילים מחדש עם דמות חדשה ועולם מעט שונה. לא נמצא כמעט זכר לדמויות העבר מהספרים או המשחקים והסרטים (חוץ ממשפחת וויזלי כנראה). השנה 1800, זמן רב לפני אלבוס דמבלדור או וולדמורט, אבל סוד קסם אפל אחר קם לתחייה ומאיים להרוס את עולם הקסם (כמה מפתיע? אולי). רק אנחנו יחד עם חברינו מסוגלים לעצור את הרוע, ולהציל את העולם הקסום מחורבן.

סטורי מהאגדות: היה היה פעם…

נתחיל ממה שהופך את העולם של הארי פוטר והוגוורטס בתוך כך למה שהוא וזה הסיפור. בניגוד לסרטים, ספרים או משחקי עבר, Hogwarts Legacy שואב אותנו לסיפור אחר לחלוטין. להארי פוטר וחבריו אין חלק מהעלילה, ואנחנו הופכים לקוסם שאנחנו בוחרים להיות. המסע שלנו מתחיל במסע שהתחלנו עם אחד המורים, פרופסור פיג, שמסתיים באירוע מסוכן וחריג שמוביל אותנו לתעלומה חדשה. מכאן אנחנו הופכים בזמן קצר לתלמידי השנה החמישית של הוגוורטס, לומדים כשפים וקסמים מהטובים ביותר, כאמור בלי זכר לדמויות משאר הפרנצייז׳.

הדמות שלנו שמתחילה את מסעה בהוגוורטס בשנה החמישית מחזיקה בסוד אפל ועתיק. הסוד המסוכן עתיד לרסק את עולם הקוסמים, ולנו יש הכוח בידיים לעצור אותה אם רק נכוון לכיוון הנכון. כאן אנחנו השחקנים נכנסים למשחק, ולמרות שהבחירות שלנו לא משפיעות בישירין, אנחנו עדיין מרגישים את החוויה כקוסמים. נרוץ ממקום למקום בשביל לבצע משימות ולחקור, נבין את המניעים של הדמויות ובקיצור אני רוצה עוד מהסיפור של העולם הזה שמתחיל לאט ומאיץ עם ההתקדמות העלילתית.

להגיד את האמת? אני לא רק מרגיש משחק תלמיד בהוגוורטס, אני מרגיש שזו באמת החוויה שלי. החיים וההתנהלות של הדמויות השונות בבית הספר לקוסמים מלאים בחיים ובמשמעות. לא דמויות קרטון בהכרח, אלא שיח וקיום מרשים בתוך העולם המעולה שיצרו Portkey Games וAvalanche Software. כן חשוב לציין שהדיאלוגים לרוב קולחים וזורמים, למרות שנחשפתי למקרים שבהם הם קצת מוגזמים וארוכים מידי – ואפילו קצת לא הגיוניים. אבל בסך הכולל הם באמת לא רעים, ואישית הכניסו אותי לאווירה הכללית כראוי.

גרפיקה קסומה

כעת נכנסים לאחד הצדדים החזקים של Hogwarts Legacy, שבעיקר שמים לב אליהם למי שיש טלוויזיה טובה שתומכת ב4k וריי טרייסינג וכדומה. המשחק מבחינה גרפית מדובר במשחק שנראה נהדר, ומעביר את האווירה של הוגוורטס ושל היקום של הארי פוטר בכל אספקט גרפי. הטירה הקסומה של הוגוורטס, העיירה עם החנויות לקוסמים או שיטוט ברחבי יתר העולם המרשים. ויזואלית הוא מרשים בעיקר בטקסטורות שלו שנראות חדות ואסתטיות, ומשדרות לנו את מה שהיינו רוצים להיות אם היינו תלמידים בהוגוורטס.

גם הדמויות עוצבו נהדר, והעיצוב שלהן עושה את מה שהוא צריך בצורה ריאליסטית (עד כמה שאפשר) במידה רבה. כן ישנה בעיה עם הבעות הפנים שלעתים לא באמת מוסברות, כאילו משהו עם הטכנולוגיה שבה השתמשו ליצור הבעות לא עובד. הן לא מעט פעמים הבעות סטטיות כמו של בוטים ולא אנשים וזה קצת מוריד מהחוויה, לא משהו שהורס לגמרי אבל כן שמים לב לזה בזמן אינטראקציה איתן. כן ארצה לשבח את כל המסביב שמוסיף עוד עניין, למשל הנרות המרפים והתקרה המשתנה שמזכירה את מה שחווינו מהסרטים – טירוף גרפי. כמובן שאם תשחקו על הגדרות גרפיות גבוהות ובטלוויזיה מתאימה, תזכו להנות מכל הטוב שקיים בנושא הגרפיקה.

המכניקות הקסומות – משחקיות

בואו נכנס רגע לעובי הקורה עם דיבור על המכניקות. נתחיל בלהחמיא על עיצוב הממשק של המשחק, שהוא פשוט נוח ולא טרחני. הכוונה שקל להתנהל בו, והוא לא מצריך הסתבכויות מיותרות כמו שקורה לא מעט. המשחק כמו רוב המשחקים בעולם של הארי פוטר כולל שימוש בקסמים שנראים נהדר ופשוטים לתפעול, עם מערכת הדרכה מינימלית אבל מספקת לטעמי. חשוב לומר שמדובר במשחק עם מאפייני rpg, והמטרה שלנו לעלות ברמות, להתחזק, לשפר קסמים ויכולות ולבסוף ליצור את עצמנו עד הסוף במסע. לא סתם אמרתי מסע כי מדובר במשחק רב-גוני בעולם פתוח שמאפשר לנו לחוות הכל מהכל, ומרגיש לא רפטטיבי או משעמם לרגע.

כן יש לא מעט דיאלוגים עם בחירות שמפתחים את העלילה, אבל הם במרבית הזמן לא מייגעים באמת. יש המון אינטראקציה עם העולם, אפילו לצורך שעשוע. אולי חוץ מקווידיץ׳ שלא קיים כרגע, אנחנו חווים טעימה רצינית מהכל. ישנה גם אפשרות לאחר היצירה של הדמות לשנות אותה בצורה בסיסית בתפריט או יותר מעמיקה במספרה של העיירה. מה שכן שמתי לב ולדעתי היה אפשר לשפר הוא הרגע בו בוחרים את הבית שלנו. אם נרצה בחירה מעמיקה עם שאלות צריך להכנס לאתר חיצוני, בעוד שבמשחק עצמו זה תהליך בחירה שלוקח ממש שניות ומרגיש קצת משעמם. המפתחים יכולים לשלב את המערכת המורכבת במשחק, ולהפוך את העניין ליותר מורכב ועמוק ממה שהוא כעת.

אתם מתחילים באקספוזיציה שמטרתה לספק לכם רקע בסיסי לסיפור החדש+טוטוריאל מסוים. ברגע שסיימתם את החלק שמצנפת המיון בוחרת בכם – אתם בתוך המשחק מתחילים ויכולים להתחיל ״להשתגע״. הכוונה שכעת אתם תלמידי הוגוורטס, וצריכים ללמוד ולהתפתח באמצעות שיעורים ומשימות. יש באפשרותנו ללמוד שיעורים שונים שכוללים קסמים מטורפים יותר ופחות, וסוף סוף נוכל להפוך לקוסמים אמיתיים על כל מה שכרוך בדבר. מכניקת הלמידה פשוטה למדי, ומזכירה במעט את זו של משחקי הארי פוטר הקלאסיים.

בנוסף קיימים גם שדרוגים הן ללבוש והנתונים השונים, והן ליכולות וקסמים חדשים וקיימים. עוד חלום אפשרי כולל טיסה על מטאטא לאן שתחשקו (בערך). המשימות לא מרגישות רפטטיביות, והמגוון שלהן רחב יחסית. הן משימות רשמיות של המשחק והן אפילו כאלו חביבות של המקומיים. לבסוף אינכם צריכים יותר משרביט, סקילס ואינסטנקטים טובים כדי לצאת לשטח ולהתחיל את המסע כקוסמים מוצלחים – נגד הרוע בעולם.

פסקול מהמקורות?

למרות שHogwarts Legacy הוא פריקוול, כלומר מתרחש לפני העלילה המקורית, הוא עדיין שואב ממנה את הפסקול הייחודי. החידוש שלו הוא הווריאציה שהוא נותן לה, לא משנה אם זה פסקול במהלך משימה, במהלך שוטטות או לאורך המשחק. אני נוהג לשים דגש על חשיבות הפסקול והאפקטים הקוליים, כי הם אלו שנותנים למשחק את העומק הדרוש לו לצד כל האסקפטים האחרים.

פסקול קליל לזמני ביניים ושוטטות, פסקול דרמטי או מפחיד לזמנים הדרמטיים או המפחידים וכדומה. אני לא יכול להכחיש שאפילו חיפשתי והתחלתי להאזין לפסקול הנהדר הזה באפל מיוזיק, כי הוא באמת כל כך קסום ומלא בכל מה שהפך את הארי פוטר הקולנועי למה שהוא.

לסיכומה של ביקורת (קסומה)

יש שיגידו שהוא משחק נחמד, ויש שיגידו שהוא משחק אגדי – כל אחד ודעתו. אני אישית רואה בו יצירה חשובה, שמשנה קצת ממה שאנחנו רגילים בעולם הגיימינג, בייחוד זה שקשור בעיבוד של יצירה או פרנצ׳ייז למשחקים. הויכוח הזה עוד ימשיך להתקיים, ואין בו מנצח לכאן ולכאן. בינתיים כל חובבי הארי פוטר והעולם הקסום לכו תחוו את זמנכם כתלמידים בהוגוורטס, ומי שלראשונה נתקל בעולם הקוסמים של רולינג – זה הזמן לחפור לתוכו. מדובר בלא פחות מהימור מוצלח ואיכותי, גם בגרפיקה, במשחקיות; עלילתית; מוסיקלית. אני רק יכול לומר שההתמכרות מובטחת, ומי ייתן ונקבל בעתיד מצב רשת וטורניר קווידיץ׳. אז בנימה זו – אבדה קדברה 😉

Hogwarts Legacy ('הוגוורטס לגאסי') הושק ב10 בפברואר 2023
ל-Xbox series X/S, Playstation 5 ול-מחשב אישי.
בנוסף מתוכנן לצאת לקונסולות הדור הקודם ולנינטדו סוויטצ׳.
תודה רבה לעדלי יונייטד על עותק הסקירה של המשחק!

אנחנו עושים את מירב המאמצים להגיע לבעלי זכויות היוצרים. אם ראית משהו שפוגע בזכויות היוצרים שלך ו/או מישהו מטעמך אנא פנה לעמוד צור קשר ודווח לנו על כך.

רוצים לקרוא עוד?

מי אני?

עומר אוקון

עומר אוקון

עומר אוקון, בן 24 שגר אי שם בצפון. סטודנט לתקשורת, גיימר,
תולעת ספרים ומכור לסרטי אימה. העיתון הוא הסרט האהוב עלי.

מה אתם חושבים? מוזמנים לשתף אותנו

מה קוראים היום?