עוברים על החוק – Star Wars: Outlaws – ביקורת

מצד אחד העולם של מלחמת הכוכבים ממשיך לקרום אור וגידים, עם משחק חדש ביקום של מלחמת הכוכבים. כשמהצד השני זו ההזדמנות הראשונה של יוביסופט לגעת ביקום תרבותי חדש עבורה. החוויה היא חוויה יוביסופטית במלוא מובן המילה, שקשה שלא לתהות מה אנחנו חווים כאן.

בתור אחד שהתאהב בעולם של מלחמת הכוכבים בגיל יחסית מאוחר, ציפיתי לחוות עולם שונה שיציג לנו כמה שאפשר מהיצור התרבותי שנוצר בתוך כל המרצ׳נדייז. יוביסופט זכתה לעסוק במלאכה וליצור פיסת אקשן נחמדה. לא סתם השתמשתי במילה נחמדה כשמדובר במשחק שמשדר ומדבר ב״יוביסופטית שוטפת״ על כל הקשור בכך. עולם פתוח רחב ידיים, אלמנטים מוכרים לנו ממשחקים אחרים של החברה, מערכות שחווינו בצורה כזו או אחרת בעבר.

אני לא רומז שמדובר במשחק רע, כי כמו רוב המשחקים של יוביסופט הוא כן מהנה. הוא עובד לפי הנוסחה שעד כה לא איכזבה את החברה ומעריצי המותגים שלה. אני אחד מאותם אוהבי הפורמט, כי כשזה עבד לי זה עבד, כשזה עניין זה עניין וכשלא אז פשוט המשכתי הלאה.

מספרים את סיפורה של קיי

רובנו משננים וזוכרים את העלילות של סרטי ומשחקי סטארוורס ישנים כמעט בעל פה. כאן אנחנו נכנסים לתבנית כמעט מוכרת, שמנסה לתת לנו חוויה קלאסית של מלחמת הכוכבים במעטפת של משחק תוצרת יוביסופט. זה בולט לא מעט בעלילות ובמשימות במשחק. נתחיל בכך שגם כאן נמצא משימות של ״תביא x, תהרוג את y״, נוסחה קלאסית כאמור. הסיפור גם הוא לא שיא המקוריות, והוא אופף בתוכו בגידה, צעירה שמוטל עליה לברוח אחרי כישלון מהדהד, וכמובן מלחמות גלקטיות שמערבות סינדיקייט פשע בין-גלקטי. דרמת פשע במיטבה, ובחלל תחת מותג אהוב ומוכר.

העלילה שאחריה אנו עוקבים מתרחשת בין עלילות הסרטים ״האימפריה מכה שנית״ ל-״שובו של הג׳דיי״. אנחנו עוקבים ומשחקים את הדמות של פושעת וגנבת בשם קיי ווס כשלצידנו העוזר הנאמן והייצור הכי מוזר שנראה – ניקס. אפשר לומר שהוא בן לוויה שלנו בחוויה כולה, ומסייע לנו בביצוע המשימות שלנו – בין שוד של כמה חיילים של האימפריה ועד להסחות דעת או גניבת אמצעים רלוונטיים לעלילה. בזמן שאנחנו מתוכננים ויוצאים לדרך בשוד הכי גדול שנראה אי פעם בגלקסיה המצב מסתבך. כעת אנחנו נאלצים לברוח ועוברים בדרך בין כמה וכמה כוכבים בדרך שלנו לעלות בדרגות בארגון הפשע אליו הצטרפנו. תכל׳ס נשמע כמו איזה סרט הוליוודי מרתק, אפשר לומר אפילו חיבור בין כמה ז׳אנרים. אז נכון שזו לא חדשנות לשמה, אבל כן אפשר לומר שהעלילה הזו מחזיקה מים ומעניינת אותנו כמעט לכל אורכה.

העולם הפלאי של Star Wars

אם יש משהו שיוביסופט עושים טוב למדי, וכמעט על אוטומט, זה ליצור עולמות פתוחים גדולים ומפותחים למותגים שלהם. זה לא השתנה גם במותג ה-Star Wars החדש שיצא הפעם תחת UBISOFT. אנחנו נכנסים לעולם רחב ידיים ויפהפה, שנותן לנו את מה שאנחנו אוהבים בשילוב של כל אלמנט מהיקום של מלחמת הכוכבים. המודלים והאובייקטים מפורטים ונראים נהדר, אפשר לראות את הפרטים במהלך השתלטות על מוצב של האוייבים, הסתובבות ברחבי העולם ואפילו בזמן שאנחנו מחפשים את עצמנו בערים השונות. גם הנשקים השונים בהם נשתמש נראים נהדר ומשדרים את האווירה המתאימה. הדמויות נראות טוב, כשהמנוע הגרפי עבר שיפור קל ונותן לנו מעט יותר ממה שקיבלנו עד כה ממשחקי יוביסופט. ניתן לשים לב במהירות לחתימה הגרפית של יוביסופט לעומת חברות פיתוח אחרות. מה שכן הייתי מאמין שצריך לשפר, וזו בעיה שנסחבת שנים, זה נושא הבעות הפנים שחסרות בצורה בולטת גם ב-Star Wars Outlws.

אדבר על אחת הבעיות הנוספות שקיימות במשחקי יוביסופט, כשאני מדבר על מחסור כמעט נוראי בתחושה של עולם פתוח אמיתי. נכון שאנחנו יכולים להסתובב בעולם גדול, אבל בפועל זה כמעט חסר פואנטה לנוכח זה שלא נוכל להכנס לרוב המבנים. בנוסף לכך שחסרה לי הסיבה האמיתית לקום ולהסתובב במקומות שונים בעולם המושקע שהחבר׳ה ביוביסופט בנו. לצוד חיות, להקלע לעולם חי ונושם, לאסוף צמחים, משהו. המגבלות הללו שלא מספקות מענה חסרות, וזו לא הפעם הראשונה שנתקלים בזה. זו גם הייתה הערה שצצה בלא מעט ביקורות למשחקים של החברה מאז Far Cry 3 שהיה הצלחה פנומנלית. תנו לי בשר, סיבה להכנס למשחק ולהתרוצץ בעולם ולא רק בשביל משימות או מעבר בין ערים. בניתם עולם, נצלו אותו ותיצרו לנו את הסיבה לשהות בו כמה שיותר שעות. זה לא מוריד מאיכות המשחק ביחס לכך שמדובר במשחק תחת מותג מלחמת הכוכבים.

הגיימפליי ודארת׳ ויידר?

כשאני חושב על משחק מלחמת הכוכבים, בערך כמו כל מעריץ, אני חושב על חרבות אור, על מלחמה בין הטוב לרע, האימפריה נגד מורדים. אני חייב לציין, למען ההגינות, שלא מעט מהמכניקות הקיימות הן כאל ושנתקלנו במשחקים אחרים של החברה. מה שעובד פשוט שווה להשתמש בו שוב כנראה, ולמרות זאת הם כן בחרו להתעסק ולשנות למשל את עץ היכולות. כבר לא מדובר בעץ אלא במפת יכולות שמאפשרת לנו ללמוד למשל מכות מיוחדות או מהלכים מסוימים או להקל עלינו פריצה של מנגנון נעילה. כשאפרופו מנגנון נעילה, תכירו את הפאזל שכנראה יעסיק אתכם לא מעט בהתחלה – מנגנון הנעילה. אתם נאלצים לפתוח אוזניים ולזהות דפוסים, בערך כמו שפורצים אמיתיים עושים. הקטע שזה פשוט לא מובן על ההתחלה, גם לא עם ההסבר שלהם ואפילו עם המנגנון שפיתחו למי שמתקשה ומופעל בהגדרות המשחק. בהחלט יש מה לשפר עד המשחק הבא.

בואו נעבור לכלי הנשק כשבמהלך המשחק התחלנו את אקדח לייזר פשוט, שמלווה אותנו לאורך המשחק. אולם מעת לעת הצלחנו להשיג נשקים נוספים להלחם בהם אבל לא באופן קבוע. בין שמדובר ברובים גדולים עוצמתיים יותר, שימוש ברימונים ועוד אמצעים. גם החידות שנאלץ לפתור לא מורכבים יתר על המידה, בערך כמו המגדלים שעלינו עליהם על מנת לפתוח אזורים נוספים במפות במשחקים אחרים.

עכשיו אנחנו נכיר את מערכת המוניטין החדשה של המשחק, זו שבה אנחנו יוצרים ומחלישים או מחזקים יחסים עם ארגונים הקיימים במשחק. אנחנו נאלצים להסתדר בין 3 סינדיקייטים וארגונים במשחק, בין אם ננסה לפרוץ להם ונפגע במוניטין, או שבכלל נעבוד עבורם ונרוויח אמון שיסייע לנו בשלבים מאוחרים יותר. בחירה נבונה שלנו כשחקנים תסייע לנו להתקדם במשחק, לבצע משימות וכמובן להשיג דברים טובים יותר.

לסיכומה של ביקורת אינטרגלקטית

לא מצאתי משהו מפתיע במיוחד במשחק החדש בפרנצ׳ייז, ולמרות הכל הוא מהנה ומספר את הסיפור שלו נהדר. העולם כעולם פשוט גדול אבל לא אטרקטיבי מספיק, ויש פה ושם דברים שנעשה בו אבל לא מעבר. למשחק בעולם של מלחמת הכוכבים אין באמת גבולות, ופה הייתה נקודה ששווה לחזק אולי במשחקים עתידיים. בינתיים תכנסו למשחק שמספק חוויה מספיק מהנה כדי לשחק, ועם שלל מערכות ומכניקות שנותנות פייט לא רע. אי אפשר להגיד שזה המשחק ה-כי מטורף בפרנצ׳ייז או בז׳אנר החלל או המדע הבדיוני והפנטזיה, כן אפשר לומר שהוא מנסה להיות קצת מהכל ובסך הכל הוא פשוט טוב, מהנה ובעיקר פשוט.

Star Wars Outlaws (סטאר וורס אאוטלואו) הושק רשמית
ב-27 באוגוסט 2024 למחשב האישי ולקונסולות ה-Xbox וה-Playstation.
תודה רבה לעדלי יונייטד ויוביסופט אירופה על עותק הסקירה של המשחק!

אנחנו עושים את מירב המאמצים להגיע לבעלי זכויות היוצרים. אם ראית משהו שפוגע בזכויות היוצרים שלך ו/או מישהו מטעמך אנא פנה לעמוד צור קשר ודווח לנו על כך.

רוצים לקרוא עוד?

מי אני?

עומר אוקון

עומר אוקון

עומר אוקון, בן 24 שגר אי שם בצפון. סטודנט לתקשורת, גיימר,
תולעת ספרים ומכור לסרטי אימה. העיתון הוא הסרט האהוב עלי.

מה אתם חושבים? מוזמנים לשתף אותנו

מה קוראים היום?