ביקורת: 13 סיבות ההצלחה של נטפליקס - Teenights

ביקורת: 13 סיבות ההצלחה של נטפליקס

אחד מהסיפורים קורעי הלב "13 סיבות" אודות נערה שהתאבדה והסיבות מאחורי ההחלטה הנוראה, הספר של הסופר ג'יי אשר קיבל עשר שנים אחרי צאתו עיבוד טלוויזיוני מבית שירות הסטרימינג Netflix השפיע מאוד על בני נוער והביא למודעות רחבה את הנושא הקשה הזה וכעת הסדרה עושה את שלה ומיליוני אנשים נחשפו לסדרה המדוברת וראו את הצד האפל יותר של החיים. אך מה אפשר לומר על הסדרה? האם שווה לצפייה? בואו נראה.

בשנת 2007 הוציא סופר די אנונימי וחדש בתחומו ספר בשם "13 סיבות" שדיבר על אחת התופעות המכוערות שבני נוער חווים בשכיחות די גבוהה – התעללות, הצקות והתאבדות והביא לנו סיפור קשה וקורע לב על בחורה בשם האנה בייקר שחווה את המסלול הנוראי הזה עד שהיא מחליטה לשים קץ לחייה ומשאירה אחריה 13 קלטות שהכינה מבעוד מועד ל13 האנשים שהיוו את הטריגר המרכזי להתאבדות שלה, והמילכוד – הם חייבים להעביר אחד לשני את הקלטות בין כל השמות המופיעים בקלטות או שהקלטות יפורסמו על ידי גורם שמכיר את הסיפור ומחזיק בעותקי קלטות זהים מטעם האנה.

איך כל זה נקשר לנטפליקס? בשנת 2017 עלתה לאוויר העולם סדרה מבית נטפליקס שנקראה "13 סיבות למה" שאם ניחשתם נכון קשורה קשר הדוק לספר של ג'יי אשר שגם היה ממפיקי הסדרה, העברה של הספר למסך והפיכתו להצלחה נבעה מהיחס האישי והמרגש של הסופר לכל הנושא וליחס של התסריטאים למה חשוב בספר ומה תפל עבור סדרת טלוויזיה והצעד שעשו נטפליקס הביא להם הרבה כבוד יוקרה והצלחה מעבר למה שהם הכירו ולא מעט מזומנים שולשלו לכיסם ממנויים חדשים שהתעניינו בסדרה ובכניסה לעולם הסטרימינג שמציעה נטפליקס במחיר זול לכל כיס.

13 REASONS WHY

זה אמיתי? בסך הכל ספר וסדרה
אם נכנס קצת יותר לעומק הסדרה ואף נגדיל ראש ונקרא את הספר קודם לכן נבין למה הסדרה לא רק הצליחה אלא גרמה לנו כבני אדם ובפרט מבוגרים העוסקים בחינוך ובני נוער הלומדים במסגרות החינוך להבין טיפה יותר לתוך ראשו של נער שעשה את המעשה העצוב ושלח יד בנפשו ואומנם אפילו הסופר הסכים שהספר מוקצן והאנה לא עשתה כל שביכולתה לעצור את המצב מההתדרדרות הסופית אך המסר שהעביר היה יותר מחריף ויותר ממחריד בשביל שמישהו יתעלם ממנו במיוחד לנוכח העלמות הנושא בשנים האחרונות מה שהפך את חייהם של המתאבדים  לדבר זול, לא חשוב ולא מעניין ועוד יותר מכך כשצצו הרשתות החברתיות והפרטיות הוחלפה בדיבור גלוי ובפריסת היסטוריה בפני מאות, אלפים  ומיליוני בני אדם כשהמצב פרוץ לכל וכדי לברר משהו על אדם לא צריך אלא להכנס לחשבון הפייסבוק שלו לקרוא קצת וזהו, בלי קאטצ' או שטיק.

עונתה הראשונה של הסדרה נפרסת על פני 13 פרקים כמספר האנשים אשר פגעו בהאנה וגרמו לה להתאבד ומסודרים כך שכל פרק עוסק בצד אחד בקלטת(קלטות ישנות של פעם) ומדבר על אדם אחר ובמעשה שעשה תוך שאנחנו רואים את האנה בגילומה של קת'רין לנגפורד מציגה את המעשה הנפשע ובו בזמן מתמקדים גם בקלן ידידה הטוב לעבודה בקולנוע קרסמונט אשר חוזה בהאנה מפעם לפעם ונאלץ להאבק את מאבקה תוך שהוא עובר בשרשרת האירועים מאירוע לאירוע וממקום למקום בו חלפה האנה בשעותיה האחרונות ומנסה להבין מה בעצם עבר בראשה בימיה האחרונים עד אשר שמה קץ לחייה.

שחקנים כישרוניים עם הפקה שיודעת מה היא רוצה
אני באמת חייב לשבח את ההפקה והבימוי שיצרו את הסדרה המדהימה הזו שמצליחה כל פרק בעונה הראשונה לרגש, להעציב ולגרום לנו לתהות על המאורעות ועל האנשים שמאחוריהם ועל אף שזה לא מאורע אמיתי והאנה היא בגדר יציר דימיונו של סופר הסיפורים כולם קורים יום יום ופה הם מקבלים רוח חיה בזכות ההפקה והבימוי המוצלחים  אשר לא חוסכים באף פרק מלהראות את הדברים הטובים והרעים, את המאורעות המעודדים ואת דברי הזוועה כולל התאבדותה של האנה לעיני הצופים הנפעמים והנדהמים ועם המטרה הייתה לזעזע עד כדי סיוטים זה נעשה בהצלחה וגרם לזעזוע בצופים שהתחלקו למחנות בעד ונגד הסדרה שמצד אחד נטען שמעודדת התאבדות ומציגה חולשות ומצד שני נטען שהיא מעבירה מסר חינוכי חשוב של סובלנות, אהבת האחר ותמיד לגשת אל מישהו על מנת לנסות לפתור את הבעיה ולא להעצים את כדור השלג שהולך ותופח מיום ליום.

13 REASONS WHY| הזוג שלא נותן צ'אנס לזוגיות

וכעת אחרי שהבנו את ראשה של ההפקה ניגש לדבר על החלטה נוספת מטעם ההפקה והמלהקים ואלו כמובן השחקנים שנבחרו לגלם כל דמות ודמות ואפשר לסמן וי ענקי על כך מסיבה פשוטה – כל דמות בהחלט משוחקת על הצד הטוב ביותר מצד השחקן שמגלם אותה ובאמינות שנחוצה המון דווקא בקולנוע, נתחיל כמובן בלומר שקת'רין לנגפורד היא האנה והאנה היא קת'רין לנגפורד וכמובן אותו הדבר אפשר לומר על דילן מינט שמגלם בהצלחה גדולה ועם המון כישרון וחן את הדמות הביישנית והלחוצה של קלן שעובד  עם האנה בבית הקולנוע של העיירה ומאוהב בה בסתר אך לא מעז לפתוח זאת מולה עד הסוף הטרגי וכשראיתי את השניים משחקים ואת השילוב הקטלני ביניהם לא יכולתי לנוח בשקט והייתי חייב לראות עוד ועוד פרקים ולהתענג על המשחק המטורף של שניהם ועל החיבור הזורם והטבעי ביניהם כאילו הם הדמויות ולא הם עצמם.
אל צמד השחקנים הללו מצטרפים עוד עשרות של דמויות כמו מנהל בית הספר, היועץ, ההורים של הדמויות וכמובן הדמויות האנטגוניסטיות ששיחקו תפקיד מרכזי ונאלצו לשחק את הדמויות הרעות שגורמות לשיברון לב ולמותה של האנה ושיחקו ביניהם שחקנים מצויינים כמו אלישה בו(שיחקה את ג'סיקה דיוויס), ברנדון פלין(שיחק את ג'סטין פולי), רוס באטלר(שיחק את זק דמפסי) ועוד שחקנים מוצלחים נוספים ששיחקו דמויות מדהימות אכזריות דבר שהצריך אותם לעתים להתנהג הפוך מאוד למה שהם מאמינים בחייהם, ואת מילות השבח האחרונות עלי לומר על הדמות של כריסטיאן נבארו הלא הוא טוני פדילה הדמות המשנית שקיבלה תפקיד מאוד מרכזי וחלק מהפרקים היא זו שמכתיבה את הקצב ואת ההתקדמות ואת הדרך שבה אנחנו נקבל את המסר ושבעזרת נזדהה יותר או פחות ועם איזו דמות.

מוסיקה של סרט נוער ממוצע
המוסיקה שקיימת בחלק מהסצנות בכל פרק היא לרוב מוסיקה ממוצעת מאיזה סרט קומדיה רומנטית או אולי דווקא מסרט נוער בסגנון "ערים של נייר" ועל אף שציפיתי לקבל הרבה יותר רגש דווקא מהצד המוסיקלי ומצד הסאונדטרק של הסדרה ודווקא משם הרבה פחות קיבלתי את מבוקשי והקיום של המוסיקה  הורגש בצורה מאוד מסויימת אך לא מספיק כי אפשר לומר שברוב הסרט הדו שיח, והטקסטים תפסו את רוב המקום ככל הנראה כדי לקבל קצבית, זורמת ומהירה יותר שתתאים לפרק בסדרה מהסוג הזה ואני לא יכול לומר שהדיאלוגים לא קלחו ולא זרמו רוב הזמן והם כן הנדבך המרכזי בסדרה אך לא היה מזיק לקבל מצוות הסאונד טיפה יותר התמקדות גם במוסיקת הרקע שמובילה כל סצנה ובמיוחד בסדרה כל כך עצובה וכל כך רגשנית ומיוחדת כמו זו שגורמת לכל הצופה בה להזיל דמעה מרצף האירועים.

13 REASONS WHY

האפילוג של 13 סיבות למה
סדרה מצויינת ומשמעותית שמובילה קו אחיד, קשה ולוחם נגד התנהלות הטיוח שקיימת בבתי ספר ומוסדות החינוך ומבקרת בצורה חריפה את המחלה שקיימת במערכות החינוך בכל העולם בתחום ההתנהלות עם מקרים כאלה ועם בעיות של בני הנוער החלשים יותר חברתית וכדי להבין את הסדרה עלינו לנסות לגלות אמפתיה עם הדמויות, לנסות לדמיין את עצמנו בסיטואציה הלא פשוטה ולהניח לה לסחוף אותנו ברצף האירועים שמתחילים בקטן והופכים לקטסטרופה שעולה ועולה כמו בלון שמתנפח עד הפיצוץ הבלתי נמנע.

אנחנו עושים את מירב המאמצים להגיע לבעלי זכויות היוצרים. אם ראית משהו שפוגע בזכויות היוצרים שלך ו/או מישהו מטעמך אנא פנה לעמוד צור קשר ודווח לנו על כך.

רוצים לקרוא עוד?

מי אני?
עומר אוקון

עומר אוקון

עומר אוקון, בן 24 שגר אי שם בצפון. סטודנט לתקשורת, גיימר,
תולעת ספרים ומכור לסרטי אימה. העיתון הוא הסרט האהוב עלי.

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *