ביקורת: Tales of Vesperia: Definitive Edition – חווית אנימה בסגנון רטרו

ישנו קהל מסור ונאמן לז׳אנר האנימות שיוצאות היישר לקהל הרחב, חווית האנימציה שמציעים היפנים היא ההפך מחוויות האנימציה האמריקאית וככל הנראה הייחודית שביניהם ובתוך כך מכילה הומור שונה ודרכים שונות לעניין את הקהל חובב האנימציה ולצד סדרות האנימה שחלקן חלק מסיפור מקור יפני או פרי יצירה חדשה ומקורית ישנם גם משחקים שיוצאים בעקבות אותן סדרות אנימה ייחודיות שחלקן מעבירות אותנו לעולם שמעוצב בצורה כה זהה ומרשימה שאפשר להתבלבל ולומר שאנחנו חלק בלתי נפרד מעלילת אנימה יפנית מתוחכמת ומופרכת וTales of Vesperia לא שונה מהם, הוא אנימה אינטרקטיבית שמציעה את החוויה היפנית בצורה יותר נגישה לקהל חובב הגיימינג והאנימות ואופציה אטרקטיבית לחוויות החד צדדיות שמציעים סדרות שבהן אנו צופים. מה נאמר על כך?

המשחק Tales of Vesperia חוגג עשור עם חידוש לכותר הבלתי נשכח כשהוא יוצא במהדורה מוגבלת עם שיפורים כוללים למשחק כולל שיפור בגרפיקה והתאמה לאיכויות ורזולוציית מסך משופרת ומשודרגת, תכנים מטורפים שכעת לראשונה לאחר צאת המשחק מגיעים גם לקהל המערבי ויוצאים היישר מגבולות יפן. חברת Bandai – namco היא אחת החברות היפניות המובילות בעולם הגיימינג שמחזיקים באמתחתם רשימה ענפה של משחקים החל ממשחקי פקמן הקלסיים דרך משחקי המכות מסדרת טקן ועד למשחקי dragon ball Xenoverse ובהחלט גם בקלסיקות היפניות שלהם ניתן למצוא הרפתקה מעניינת שתפתח את קהל הגיימרים לעולמות חדשים וכך גם בTales of Vesperia.

Tales of Vesperia: Definitive Edition  היא מהדורה מיוחדת שיצאה לכבודה 10 שנים לצאתו של המשחק Tales of Vesperia מבית הסטודיו המפתח בנדאי נאמקו שחוגגים למותג בשני חגיגות שהאחת היא על הצלחתו הגדולה בתוך כל המותג שנקרא tales of וכמובן העשור שחוגגים לצאתו לראשונה ואנחנו כמובן נהנים בתוך כך ממבחר של תוספות חדשות למשחק כעשור לאחת צאתו ושיפורים שונים לטובת השחקנים בין המוכרים מהעולם של משחקיה של בנדאי נאמקו או כאלו שנחשפו לראשונה ובחרו לתת צ׳אנס. העלילה הכללית מספרת על מאבק כוחות אכזרי מתחיל בבלסטייה שנגררת לתוך האמפריה השלטת בה כשהפעם הטכנולוגיה העתיקה היא זו שתכריע את הכף מי ינצח ומי יושלך אל השאול והאבדון ואנחנו זוכים פה במסגרת הסיפור לטעום שוב קצת יותר מגיבור שכל העולם או במקרה הזה כל המלחמה בין בני אדם עומדת על כתפיו והוא יהיה זה שיכריע מי ינצח ובדרך ייתקל כמובן בלא מעט מכשולים, אוייבים ו״חומות״ שיעצרו אותו מלממש את יכולותיו כגיבור.

גרפיקה של אנימה בתוספת אינטרקטיביות?
אז כנכתב המשחק נראה בדיוק כמו סדרת אנימה עם שיפורים והתאמה לגיימינג, המשחק כעשור לאחר צאתו לראשונה עבר שדרוג גרפי ומכיל טקסטורות איכותיות וחדות יותר בHd, עולם צבעוני ומגוון עם אוייבים שנראים מצויירים ממש כיצאו מסדרת אנימה אל חווית האנימה האינטרקטיבית המחודשת, הגרפיקה בהחלט עברה עידכון הכוללים עידכון רצועות גרפיקה ושיפורים בפרטים הקטנים ועד הדברים הפשוטים ביותר וכך ניתן לומר שבהחלט ניתן להנות במיוחד שגם לולא עברו שיפור גם אז המשחק היה נראה כאילו נשאב עבורנו היישר מסדרת אנימה אהובה ועל כך שבח לסטודיו שפיתח את המשחק שניסה לשפר את החוויה לעיניים כמה שנים לאחר צאת המשחק והביא לנו חוויה מיוחדת שתראה לנו קצת יותר טוב, יותר חד עם עולם אומנם ליניארי במבנה שלו אבל מעוצב לא רע בכלל ואפשר לומר מספק ברמה גבוהה ביחס לכוונת ההיצע שלו לקהל המעריצים הוותיק ולשווקים חדשים של גיימרים שמעוניינים להתנסות בעוד סוגי משחקים ושגרפיקה היא לא הכרח חשוב עבורם לשחק במשחק או להגדיר משחק איכותי בלבד, בנוסף ישנם עמודי הלואדינג הפשוטים שמעבירים אותנו בין מסכים כמו מסך הגיים אובר לעולם המשחק ולמעבר בין חדרים לחדרים והפשטות היא מה שבהחלט עושה את העניין, לא מצאתי בעיה גרפית משמעותית שגרמה לי בעיות עד כה וביחס להשקעה קיבלנו מוצר די משופר שאם נסתכל על המשחק המקורי אומנם לא עבר בצורה וואו את מבחן הזמן או שיפורים חשובים ומשמעותיים אבל עבר שיפורים שיוכלו לתת לנו האפשרות להגדיר אותו כמשחק ברמה גבוהה בעיקר ביחס לסוג(משחק אנימה) ולהתאמה שלו לרוח האנימציה והעיצוב היפניים וכמובן בעקבות התוכן הייחודי ששונה מהמשחקים המערביים.

מסכי התפריטים הם אולי אחד המסכים שעמדו לנגד עיני כמעט הכי הרבה על מנת לשפר ולשדרג את הדמויות, להשיג עוד חפצים או להעלות חיים ומתוך החוויה במסכי התפריט עולה הצורך לתת הערה שאומנם כנראה לא תשתנה בעקבות התיישנות המשחק אבל תוכל לתרום לעתיד, מסכי התפריטים של המשחק הם לא הדבר הנוח ביותר והרגשתי הסתבכות במעבר בתוך התפריט ובניסיון לנווט לפונקציה הרצויה בתוך התפריט ברמה שגרמה לי לתהות עד כמה זה יכול להוביל לרתיעה מן המשחק אך אנשים שיתמרנו בסבלנות במסכי התפריט יוכלו אחרי דקות של חיטוט בתוכו להבין את רוב הפונקציות ובעקבות כך להתנהל בהתאם למה שתכננו, ושוב מדובר בפונקציה של סבלנות.

משחקיות של יצירה יפנית
המשחקיות של המשחק היא לא הדבר הכי פשוט שתקבלו ובתוך התזוזה בתוך העולם אתם תתקלו בהמון מקרים בהם תגידו לעצמכם ״אני פשוט לא מבין מי עבד על הפיסיקה ומערכת התנועה והקרבות במשחק״, על אף שמדובר במשחק ישן המצב פה הוא באמת מאתגר ששם מסה קריטית על החוויה מהמשחק כי ישנם מקרים שרוב המשחק מתבסס דווקא לא על עיצוב וגרפיקה אלא בהכרח על היכולת התנועתית ומערכות התזוזה והפיסיקה של המשחק ואם מדובר במעבר שמטריח אותנו כנראה לשווא לעבור בחדרים ו״להנות״ ממסכי טעינה, להתרגל למערכת הai שבלשון המעטה גורמת לנו לגלגל עיניים בניסיון להבין איך למרות ההתהלכות סביב האוייבים והשומרים הם לא שמים אלינו לב, כשהם כן שמים לב הם רצים אחרינו למרחק כה קצר שלא מרגישים את האתגר וגם כשאנחנו לא לידם אך מביטים מהצד הם פשוט הולכים כמו רובוטים במסלולים קבועים וחבל שכך, מכאן צריך בהחלט לגשת לקרבות עצמם שמחזירים את הגיימרים הוותיקים לתקופה שבה היו תקנים במשחקים שלא היו מקובלים ושעלולים להרגיש לגיימרים כיום כמאטים את קצב המשחק, אין סיבה לשנוא את המשחק על מערכת הקרב הדי קשיחה וקשה שהוא מביא לנו שכן היא התקיימה בצאתו לפני מספר שנים אך כשמשתנה התקופה משתנים גם הרצונות והרעיונות לניהול של קרבות ומערכות תנועה ותזוזה במשחקי המחשב והקונסולות ועבורי אחת החוויות היותר לא נוחות היא בעיקר אותה מערכת קרבות שעם כל הכבוד לרטרו ולסגנון הייחודי מרגישה כמגבילה אותנו ביכולת שלנו להכות באוייב בצורה מספקת, אולי אפילו ליצור קומבואים או להתחמק בצורה מספיק מהירה וזה מרגיש לא שם כשהיום מדברים בעולם הגיימינג ובתוכו גם במשחקי הקרבות במונחים כמו אקשן, סקילס והרבה מהירות כדי להוביל, המשחק יהיה מעולה לחובבי הרטרו ולאלו שהתגעגעו לקרבות – של – פעם שהיו קצת יותר איטיים אולי אף אפשר לומר מחושבים אבל מי שרוצה בכל זאת לנסות והוא מהדור הנוכחי שיהיה מוכן לשעות של מריטת שערות והרבה סבלנות כדי לנצח בקרבות.

בתוך כל המשחקיות הזו כנראה שתפסידו הרבה אם לא תתקדמו לאורך המשחק, תשפרו יכולות וככל הנראה גם את הציוד המהותי ללחימה ויהיה עליכם למצוא בסביבה שלכם או בקופסאות ומניצחונות שלכם ציוד או חלקי ציוד ליצירה של הציוד האולטימטיבי שיאפשר לכם להיות הלוחם החד, הטוב והעוצמתי ביותר בסביבה וכמובן תשדרגו את עצמכם בהתאם כי ככל שתתקדמו כך האוייבים הכוללים אנשים ומפלצות משונות יתחזקו ויהפכו לאוייב שווה ואף כזה שיתעלה עליכם אם לא תעבדו ותתאימו את עצמכם לפני כן בצורה מתאימה.

סיפור האביר המסורתי של היפנים
אז כמו הרבה סיפורים שמדברים על לחימה של הטובים ברעים ושל התקיימות אביר אחד שמקדיש את חייו ללחימה והבסה של האויבים גם כאן נהנה מסיפור כזה כשאנחנו זוכים לשחק את יורי כשבתחילת העלילה מוסבר לנו בצורה די מסורתית של בועות דיבור וקולות לא מובנים באנגלית או יפנית(אפשרות לבחירתנו) את סיפורה הכללי של הדמות והקדמה לעלילה, מסופר לנו על האוייבים שלנו שבהם נתקל לאורך המשחק וכמובן איך לא הצורך שלנו להגן על הערים בממלכה ועל מקור כוח ועוצמה בשם ״בלסטיה״ ששומר על בני האדם בממלכה מכוחות רשע מסתוריים ואכזריים, אומנם לא קשה להבין את העלילה ואין פה בסיס עמוק מידי לעלילה גאונית או מטורפת אבל היא מספקת לנו אקשן גם אם נשמע אותה במהלך הדיאלוג בצורה הפשטנית ביותר שנוכל לשמוע וכל זה קורה ואת כל זה אנחנו עצמנו חווים במהלך כל המשחק כשאנחנו נעים בין npc שונים, מפלצות ואויבים אכזרים או בין אחד לשני כשיש כמה וכמה שמצטרפים איתנו למאבק בכוחות האופל שמנסים להשתלט, לגנוב ולהתחמק מאיתנו או להרוג אותנו ואנחנו? צריכים לפשוט שרוולים, להיות אמיצים ולצאת למלחמה בכוחות האפלים שנגדנו בכל מקום ובכל זמן אם יצורים אפלים שיופיעו וילחמו נגדנו אי שם במעמקי האדמה ובעולם במתחת או אולי לאור היום או בעומקו של בניין בעיר שעליה אנחנו אמונים להגן ולשמור בדיוק מאותם אויבים.

אנחנו מקבלים לצורך ההרפתקה העוצמתית הזו לשחק את הדמות של יורי אביר שמתחיל להלחם למען הממלכה, להציל אותה ולהפוך לגיבור כשלצידו ישנם כמה חבר׳ה שמצטרפים אליו במטרה לסייע בניצחון הטוב על הרע וביניהם נערה אצילה בשם אסטל, קרול איש הקרו והגילדות, בחורה מלומדת אך אקצנטרית(לא רגילה) ששמה ריטה, רייבן הקשתית המתוחכמת והרגועה, יהודית המסתורית(וכן, זה שמה) וכלבו הנאמן ושותפו למסע שלוקח איתו חלק כבר מתחילת העלילה ו״מנהל״ איתו דיאלוגים ״קולחים״ של דיבורים ונביחות, לצד כל אלו אנחנו זוכרים להכיר עוד דמויות שביניהן  פיארטית צעירה ועליזה בשם פאטי  פלר  ואת פלין אביר אמיץ והרפתקן וחברו הנאמן והטוב במיוחד של כוכב המשחק והדמות שאותה אנחנו משחקים ומוזכרת פה לא מעט – יורי.

לסיכומה של ביקורת…
אז בהחלט ניתן להבין את הניסיון שנעשה בשנים האחרונות להחיות ולשפר עבור קהלים חדשים משחקים מן העבר כמו שנעשה במקרה של secret of mana וגם במקרה הנ״ל ובחלקם זה מצליח, בtales of vesperia המחודש אומנם יש מערכות שלא שורדות את מבחן הזמן אך מי שהיה רגיל לכך בעבר רק עשוי לחזור ולהנות במיוחד לאור העובדה שאט  – אט מחיים עבור רבים מאיתנו את אגדות הגיימינג שלנו הן מערביות והן כמו במקרה הנוכחי מהצד השני של העולם היישר מיפן וכשאנחנו גם זוכים לקבל שדרוגים קטנים וגדולים למשחק הן גראפית, הן במשחקיות שעוברת שיפור וחיזוק או אולי מחבילות בונוס ותכנים ייחודים שנוצרו לכבוד ההוצאה מחדש או הוצאו לראשונה לעולם הגדול היישר מארץ המקור אחרי ששנים הסתובבו אך ורק בארץ מקורו של המשחק ושל הסטודיו המפתח.
זכינו לקבל גרסה מיוחדת אפשר לומר אפילו פרימיום שהביאה לנו את המשחק בגרפיקה מחודדת וחזקה יותר, עם משחקיות קצת יותר מותאמת למחשב האישי והתאמה ושיפור תכונות לקונסולות ״דור הבא״ ps4 וxbox one ואיך לא לקבל גם תכנים ייחודים כמו בוסים חדשים, שלבים משודרגים או חדשים לחלוטין כתוספת, תלבושות, סקילס ותכונות חדשות שיתאימו גם לקהל החדש שאגב ייאלץ אם בראשו להתנסות בעולם גימינג ישן – חדש להתאים את יכולות המשחק שלו לסגנון קצת שונה די ישן ושדי מזכירים מערכות של משחקי תפקידים אם יותר לומר בנושא. רוצים להכיר משחק שונה אבל מעניין ומאתגר שלא תמיד שמעתם עליו מפאת גילכם או תחום הגיימינג שאליו אתם מתחברים? רוצו להכיר את Tales of Vesperia – הוא יאתגר אתכם בכל דרך שלא תחשבו ובכל צורה ויגרום לכם לחשוב מחדש על התנהלות במשחקי מחשב שלא דומים למה שיש היום, אז למה אתם מחכים? רוצו לנסות.

עותק סקירה התקבל תודות לעדלי יונייטד, היבואנית הרשמית של bandai – namco בישראל.
הכותר Tales of vesperia זמין לרכישה אצל המשווקים המורשים.


אנחנו עושים את מירב המאמצים להגיע לבעלי זכויות היוצרים. אם ראית משהו שפוגע בזכויות היוצרים שלך ו/או מישהו מטעמך אנא פנה לעמוד צור קשר ודווח לנו על כך.

רוצים לקרוא עוד?

מי אני?

עומר אוקון

עומר אוקון

עומר אוקון, בן 24 שגר אי שם בצפון. סטודנט לתקשורת, גיימר,
תולעת ספרים ומכור לסרטי אימה. העיתון הוא הסרט האהוב עלי.

מה אתם חושבים? מוזמנים לשתף אותנו

מה קוראים היום?