ביקורת: Black Mirror|מראה שחורה

עומר אוקון

עומר אוקון

בשנה האחרונה צפיתי בעשרות סדרות מה שנקרא תוצרת חוץ, אך אחת מהן השאירה לי רצון לעוד ואני מדבר על מראה שחורה כמובן[Black Mirror].
אני חייב להודות שלא רציתי לצפות לא בסדרה הזו ולא באף סדרה שלא שודרה בישראל אך באמת לאחר כמה פרקים נטשתי את עולם הטלוויזיה הישראלי ועברתי לצפות בתכנים איכותיים באמת(לטעמי כמובן). אני חייב לציין שהסדרה עוסקת בנושא מרתק מפתיע מרגש מכעיס ויותר מכל משקף את מה שאנחנו מנסים להסתיר כבר הרבה מאוד זמן – ההשפעה של הטכנולוגיה עלינו בתוך ומחוץ לבית.

אז בקצרה הסדרה מציגה בכל פרק עלילה אחרת עם שחקנים אחרים ורעיון אחר אך כל כולה עוסקת בנושא ההשפעה השלילית של הטכנולוגיה על חיינו ועד כמה גרוע המצב עלול להיות, דוגמה לפרק שקיים בסדרה הוא פרק המציג את עולמנו כשטחי וככזה שבו כדי לחיות ולהחשב כאדם עליך להרשים אחרים ולא פחות מלהתחנף כדי שידרגו אותך כמה שיותר טוב מעין לייק ודיסלייק, והפעם במקום להכנס לרשת חברתית מהסמארטפון החיים עצמם הם הרשת החברתית הוירטואלית – אכן נשמע הזוי אך נשמע אפשרי והגיוני(כבר התחלנו את התהליך ברשתות החברתיות).

הסדרה נוצרה ע"י צ'ארלי ברוקר מבקר סרטים וסדרות לשעבר אך כל פרק ופרק מבויים בצורה מיטבית ואיכותית ע"י במאים שונים חלקם מוכרים חלקם לא ומשוחק ע"י שחקנים שונים ובתפאורה שונה עם רעיון שונה שהמרכז של כל נושא הוא זהה וקשור בביקורת גלויה ובעיקר סמויה על הטכנולוגיה על שלל הסוגים שבה.

אך מה מיוחד בעצם בסדרה שלוקחת אותנו לסוג של עתיד אפוקליפטי שבו אנחנו כמו זומבים אנושיים?
הדרך שבה כל פרק מסופר כך שהוא סוחף אותנו לסיפורים אנושיים יותר ואנושיים פחות סיפורים שנגרמו כתוצאה מהטכנולוגיה וההשפעה שלה על חיי היום יום, אומנם העונות קצרות וחבל(עונות בנות 3 עד 6 פרקים) אך האיכות ואורך הפרקים מפצה על כך בצורה בלתי רגילה. יצא לי לבכות ולהזדהות עם אישה שאיבדה את בעלה אך הטכנולוגיה ה"מופלאה" פיצתה על כך או לראות ולתהות על אישה שמאבדת את עצמה והופכת לצבועה ורודפת אהדה ושוכחת מה חשוב באמת. סיפורים כל כך אנושיים ויותר מכל הגיוניים, כן זו המילה הגיוניים כי סך הכל סדרה כזו נועדה לרקוד לנו על ההגיון יותר מעל הרגש כדי שנבין איפה אנחנו עכשיו ולאן אנחנו עלולים להגיע.

האם יש דברים רעים בסדרה?
אכן כן, כל עונה מכילה כמה פרקים וביניהם פרק אחד ארוך במיוחד באורך שלעתים מזכיר סרט וזהו פרק הספיישל אך לרוב הפרקים הללו חריגים ונכשלים עם ביקורת חריפה כל זה לעומת הפרקים היותר קצרים וזוהי האכזבה הגדולה שלי כי כשצפיתי בסדרה ונכנסתי לאקסטזה של הסדרה פתאום צץ לי פרק שלא יכולתי מה שנקרא "לאכול" אותו ופשוט זפזפתי לפרק הבא,
וכמו כן הסדרה מאוד בעייתית בקהל הצופה בה היא לא תתאים כל כך למי שאינו דובר אנגלית כמו שצריך(עברית בסדרות וסרטים אמריקאים זה פשוט Trash) או שאינו מנסה או יכול למצוא את המסר שקיים בסדרה שרוב המסר שבה הוא סמוי ואינו נגלה לפנינו כחלק מהעלילה אלא כרובד נוסף מתחת לעלילה הפשוטה כביכול,כלומר לכל מה שקורה יש רובד סמוי רובד משמעותי ביותר שאליה כל פרק מכוון אך לא מדריך אותנו.
חשוב לי לציין לשבח את סגנון הצפייה(עוד יתרון של שירות Netflix) שנקרא בינג' שהוסיף לחוויה ככה שלא צריך לחכות כל שבוע לפרק אלא ניתן לעשות מרתונים של כל עונה שעולה או קיימת(צפיית בינג' היא צפייה בסגנון של VOD).

אז מה בעצם רואים פה
במחיר של כמה דולרים אנחנו מקבלים סדרה מדהימה שסך הכל עושה את המוטל עליה כראוי ומציגה בפנינו את הבבואה שלנו ואת העתיד הנצפה לנו, היא מבקרת את הטכנולוגיה, בני האדם ואת כל מה שסובב סביב הנושא של אדם-מכונה-טכנולוגיה והמסרים הסמויים שבה מזכירים מעין אלגוריה אפלה שנועדה לפקוח את עינינו למתרחש סביב, היא תעניין אתכם רק במידה ותשקיעו זמן ותפתחו עיניים למתרחש ותחפשו את המסר השלם של כל פרק ותחדירו את זה עמוק לנפשכם. היא מהווה לטעמי תרופה מקדימה למכה כמו חיסון נגד שפעת וזוהי עבודה קשה בעולם שכולו מכור לטכנולוגיה והאדישות גוברת על הסקרנות והיצירתיות

אז למה "מראה שחורה"?

יוצר הסדרה הגאון צ'ארלי ברוקר הסביר זאת כך:
"אם טכנולוגיה היא סם, וזה באמת מרגיש כמו סם, אז מהן בדיוק תוצאות הלוואי? סדרת הדרמה "מראה שחורה" מתקיימת באזור שבין הנאה לאי נוחות. "המראה השחורה" של הכותרת היא זו שתמצא בכל קיר, בכל שולחן, בכל כף יד: המסך הקר והמבריק של הטלוויזיה, הצג או הסמארטפון".

יכול להיות שהוא צודק ויכול להיות שלא אבל מה שבטוח שהסדרה שלו לא תשכח לעוד הרבה והוא עשה פה מעשה אמיץ וקם נגד משהו כל כך קר וקשיח כמו המחשבים הסמארטפונים וכן הלאה.

העונה הרביעית אמורה לעלות השנה(2017) לקראת סוף השנה.

 טריילר העונה השלישית:

No Comments on ביקורת: Black Mirror|מראה שחורה

Leave A Comment

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מה קוראים היום?