כבוד הנשיא חלק 2? – דמוקרטיה 4 – ביקורת

המשחק הדמוקרטי נמשך? לא מזמן עלתה ביקורת על המחשב דמוקרטיה 3, כעת המשחק הרביעי שוחרר לEarly Access בסטים. המותג של משחקי דמוקרטיה הוא מותג ותיק ורב אפשרויות, בזמן שאנחנו מתפקדים כראשי מדינה וקובעי המדיניות. מה השתנה בין המשחק השלישי לרביעי? מה דעתי על המשחק?

דמוקרטיה 4 יצא לא מכבר לחנויות המשחקים הוירטואליות ובראשן סטים, כל זה כשבע שנים לאחר המשחק הקודם. דמוקרטיה 4, שנוצר ע״ סטודיו Positech, מכיל אופציות רבות שלא היו בקודמו ומשכלל את המשחקיות שכן הייתה קיימת במשחק השלישי. כך אנחנו מקבלים הזדמנות כמו בקודמו לנהל מדינה על כל צרכיה ומטרותיה, עם יותר אופציות ויותר עבודה. המשחק הרביעי אומנם משחזר את החוויה המהנה כמנהיג, אך בונה ומרחיב אותה מעבר למה שהתרגלנו בשלוש המשחקים הקודמים בסדרה.

סטודיו הפיתוח positech studio יצר עולם שלם במשחק שלו, כזה שלא בהכרח דורש ידע מקדים או מכיל גרפיקה משוגעת. המשחק מחזיק את השחקנים שבו דווקא באמצעות הממשק הפשוט שלו, הבנוי בעיקר מכפתורים, גרפים וכמובן הסבר מפורט לכל מהלך. רמת המורכבות שאנחנו מקבלים כאן היא כפולה, כל טעות בהשקעה או בחקיקה עשויים לסיים את דרכנו בקלפי או בדרכים אחרות.

פייק ניוז מתרחש גם בדמוקרטיה 4 | באדיבות: Positech

בוחרים מחדש?

דמוקרטיה הוא משחק ניהול מדינה בתורות, כל תור מתחיל עם סכום קולות שבעזרתם ניתן לתת ולקחת תקציבים, לחוקק חוקים שונים. כמו גם הצורך לספק למצביעים שאליהם פונים את החוקים הרלוונטים אליהם. במהלך המשחק על השחקן להתנהל עם תקציב מסוים שיעלה וירד בהתאם לחוקי מיסים שיחוקק או הוצאות שיצליח לצמצם. יש לומר שצמצום ופגיעה בחוקים ובאזרחים עשוי לגרום להם ולחברי ממשלתכם להפנות כתף קרה להחלטותיכם השונות.

Democracy 4 מתהדר בדמיון מפליא לקודמו, ומקביל עדיין מחזיק ייחודיות וחדשנות שמוסיפה לפאן. בניגוד לקודמו, כאן ניתן להתחרות לא רק במפלגה נוספת ובאפטיות (אדישות) של המצביעים, אלא גם במפלגה שלישית בתחרות על הקולות. באפשרות השחקן לקבוע עם יתחרה בשתיים או שלוש מפלגות. רמת הקושי, רמת הכוח של הסוציאליזם/קפיטליזם והליברליזם/שמרנות גם ניתנים לשינוי. כמו כן גם רמת המצב האקונומי במדינה וסכום הכסף שאיתו פותחים את המשחק.

בוחרים לנו ממשלה חזקה | באדיבות: Positech

המערכת של המשחק קיבלה שדרוגים כמו חוקים חדשים לחוקק, אירועים רנדומליים שעשויים להתרחש. אירועים החל ממינוי של מנהיג מפלגה חדש למפלגה היריבה ועד התנקשויות במנהיגי מפלגות כולל בנו. מצאתי את עצמי כובש את דעת הקהל בארבע מערכות בחירות, וזמן קצר לאחר שהחלתי בקדנציה הרביעית התנקשו בו. כמו כן עליכם לקבל החלטות בהודעות שונות, כאלו שמבקשות מכם להחליט בנושאי מדיניות שונים (שלא בהכרח נכנסים כחקיקה).

יוצאים למסע לכבוש את לב הבוחרים

מערכת חדשה שנכנסה מאפשרת לכם בזמנים שלפני מערכת בחירות לעסוק בפניה למצביעים באמצעים שונים. בעת התקרבות לזמן בחירות צצה חלונית בשם Electioneering שבא אתם יכולים לראות את האפשרות סקרים של המפלגות, הבטחה בתחום מסוים. כמו כן כמובן לנאום בפני מצביעים ועבור מצביעים, לראות תורמים למפלגות ולראות איך חלק מהבוחרים תופסים אתכם.

מנגנון חקיקה ייחודי, בעל אופציות רבות | באדיבות: Positech

מדובר בפונקציות חיוניות ומרתקות, שמלמדות איך עובדת הפוליטיקה גם במציאות. בין בחירת נאומים שנכתבו ע״י כותב נאומים למצביעים או הבטחה להשקיע בשוויון מגדרי או שיפור התל״ג (תוצר לאומי גולמי). יתר על כן גם האפשרות הקיימת לפנות לתקשורת עם הבטחות וראיונות, עשוי לסייע להבחר פעם נוספת.

גרפיקה זה לא הכל

דמוקרטיה 4 ממשיך את הקו הפשוט, ולא תמצאו עודף מודלים וגרפיקה מפוצצת. במשחקי סימולציה וניהול דומים לו אין באמת צורך גרפי, בעיקר כי המשחקיות עובדת סביב מסכי עבודה ולא עולם משחק. כך שיצירת והשקעת משאבים במשחקיות על חשבון גרפיקה, הייתה בהכרח האופציה הטובה בין השניים. מרחב האופציות שקיים במשחק מכפר על כל גרפיקה מפוצצת, שיכלה להדהים אותנו או להשאיר בפה פעור. זו החלטה חשובה ונבונה של המפתחים, במשחק סימולציה כמו זה שאמור לדמות משהו מורכב כמו שלטון דמוקרטי.

פאנל ההכנה לבחירות | באדיבות: Positech

מסכמים את דמוקרטיה 4

דמוקרטיה במציאות כיום היא עסק מורכב, להיות פוליטיקאי בדמוקרטיה זו עבודה לא קלה. המשחק מראה לנו כמעט בצורה מלאה את מרכיבי ומרבית העבודה הקיימת בתחום. אומנם לא חווים את תהליך ההצבעה אמיתי בחוקים, אבל היכולת לחוקק, ולהפסיד או לזכות בדעת קהל זה נותן הרגשה חגיגית. בהחלט שיפור מהמשחק הקודם, יש לומר רמה אחרת עם אופציות חדשות שיוסיפו לנו אקשן פוליטי.

למשל אם תצטרכו לחוקק חוק מסוים שדעת הקהל עליו נמוכה, אבל האדם שמבקש שיחוקק הוא תורם שלכם. מרב האופציות על השולחן, אתם רק צריכים להפשיל שרוולים ולעבוד קשה כדי להבחר ולשרוד. המגרש הפוליטי הוא מגרש קשה, מאתגר ולעתים חסר כל סיכוי, אתם תוכיחו במשחק שקורצתם מהחומר הנכון – להיות מנהיג. ינסו לשכנע אתכם, להתנקש בכם ואפילו להפיל אתכם והמטרה שלכם תהיה להחזיק את הקלפים אצלכם. בהחלט מומלץ, מומלץ, מומלץ.

כל החוקים הקיימים והפאנל המרכזי | באדיבות: Positech

גילוי נאות:
המשחק Democracy 4 נשלח אלי לסקירה ע״י Positech.
(Thanks to Positech for the review copy of Democracy 4)
המשחק זמין לרכישה בסטים, GOG ,Humble Bundle ואפיק סטור

אנחנו עושים את מירב המאמצים להגיע לבעלי זכויות היוצרים. אם ראית משהו שפוגע בזכויות היוצרים שלך ו/או מישהו מטעמך אנא פנה לעמוד צור קשר ודווח לנו על כך.

רוצים לקרוא עוד?

מי אני?

עומר אוקון

עומר אוקון

עומר אוקון, בן 24 שגר אי שם בצפון. סטודנט לתקשורת, גיימר,
תולעת ספרים ומכור לסרטי אימה. העיתון הוא הסרט האהוב עלי.

מה אתם חושבים? מוזמנים לשתף אותנו

מה קוראים היום?