ביקורת: Far Cry 5(שוחק בPC)

אני יכול להגדיר את עצמי כחובב סדרת משחקי Far Cry שהביאה הישגים וכובשת שיאים לעצמה ובלי לאבד את הנוסחה המוכרת או את מה שמאפיין אותה מאוד ובכל זאת משהו בFar Cry 5 היה מאוד מוכר אבל גם מאוד שונה ולא מובן ביחס למשחקי Far Cry הקודמים, השינוי שעשתה הסדרה הראשית בהחלט מורגש לשחקן ובמיוחד לחובבי סדרת FarCry והשאלה היא מה הלאה? והאם השינוי היה לטובה או לרעה? בואו נראה.

14 שנים אחרי שיצא המשחק הראשון, ששבר שיאים וקטף פרסים יצא ב27.3.2018 המשחק החמישי בסדרת FarCry שלוקח אותנו הפעם למחוז HOPE במונטנה שבארצות הברית ובניגוד לשם המחוז(תקווה) אנו נאלצים להלחם על החופש והתקווה ולהצית את אש ההתנגדות של המחוז ולהכות בחברי כת פאנטית של מטורפים שנקראת Project at Eden's Gate ובמנהיגם ג'וסף סיד בשביל לשחרר את המחוז מאחיזתם האימתנית.
בפעם הראשונה החופש והאפשרויות שאנחנו מקבלים ממשחק Far Cry הוא עצום ומביא לנו את היכולת לשלוט בסיפור, מעיצוב הדמות דרך התמודדות עם הסביבה בין בעלי החיים לבני האדם, שליטה בחיות בר ובשכירי חרב, הפלגה בסירות, נסיעה ברכבים וטיסה במסוקים ומטוסים, הכל פתוח ורק מחכה שתתחילו ותשאבו  לעולם העצום ורחב הידיים שמוכר לנו היטב מכל משחקי Far Cry שמאפשר לנו הנאה מירבית, עלילה סוחפת ועולם יפהיפה עם טבע אכזרי ועולם דינאמי ופעיל.

ג'ונגל פתוח לראש שקט?
העולם של המשחק הוא בהחלט ללא צל של ספק אחד הגדולים שיצא לי להכיר במשחקי Far Cry והוא מכיל בתוכו מאות פרטים כמו חיות, עצים, אנשים, כפרים מוחבאים ואם ננסה לפרש הכל לעולם הגרפיקה הוא נראה מדהים ומפורט, ענקי ומרשים מישורים ליד הרים וגבעות, כפרים וישובים ליד טבע מטורף וירוק הכל נראה נפלא וחד בטירוף, טקסטורות באיכות FullHD, עיצוב הדמויות נראה טוב על אף שחלקן מופיע כמה וכמה פעמים עם אותם פרצופים דבר שקצת פוגע בעניין, אחד המקומות החזקים ביותר שמשחקי Far Cry מראים בהם את היכולות הגרפיות של המנוע הבניינים והטבע שסביבנו שנראה מטורף ופראי כשבזמן הליכה באמצע היער קופץ צבי עצבני או דייג ליד הנהרות והאגמים.

כשננסה להתרכז באפקטים שהמשחק מכיל ובאיכות הטכנית ניתן לומר שהוא בהחלט עומד בסטנדרטים של היום ובנוסף לכך שהעולם יפה וענקי גם האפקטים נראים איכותיים אמיתיים ומשכנעים, כל פיצוץ נראה מטורף ומלא אקשן וגורם לנו לרצות לרוץ אל הסכנה ואפשר לומר שבחלק של האקשן ו"הפיצוצים" הוא מזכיר במעט את Just Cause כלומר הרצון לשוות את המשחק והתוכן שלו להפקה של סרט אקשן הוליוודי עלתה מעבר לכל דימיון ואם נזכר בFar Cry 3 נשים לב להבדלים הדי מובהקים – המשחק Far Cry 5 הוא משחק נוסחה שמנסה לשבור אותה לכיוונים יצירתיים יותר, יפים יותר ועם מקסימום רגעי אקשן בין המשימות המאתגרות ובין ציד החיות או הלחימה בכת הפסיכוטית, וחשוב לציין את היכולת הטכנית גם ברגעים של האקשן וגם ברגעי הרוגע של המשחק והיכולת לעמוד איתן ויציב בייחוד במחשב האישי בלי ירידה משמעותית עם בכלל בFPS בזמן תנועה, לחימה, משימות וכ'ו.

יותר אקשן ומשחקיות פחות עלילה
אם נביט אחורה למשחק ה3 נראה את ההבדל המאוד מובן ונראה לעין והוא שלמשחק השלישי הייתה עלילה ואחת כזו שחיפשה לקחת אותנו אומנם לאקשן בלתי פוסק אבל לא על חשבון הסיפור שאנחנו עוברים לאורך שעות המשחק ובזכות אותו משחק הכרנו עלילה מדהימה, כואבת ואת אחת הדמויות המפחידות והאכזריות בעולם הגיימינג וואס וגם המשחק הרביעי הכיל עלילה שאומנם הייתה פחותה מקודמו אבל בהחלט לא רעה ומלאת אירועים ופעילויות שלא שיעממו לרגע אבל במשחק החמישי הנוסחה לא חזרה יתר על המידה והפוקוס היה על האקשן והלחימה ופחות על הסיפור שמסביב שאומנם קיים ונשמע מעניין אבל יוצאים ממנו די מהר לכיוון של אקשן לא נגמר בסגנון הוליוודי, הפעם במסגרת הדמות שאנחנו משחקים שנקראת ג'ון שאיתה אנחנו עוברים מסע ודרך שבסופה עלינו לחסל מנהיג של כת אכזרית ופנאטית שסחפה אחריה מאות ואלפי מאמינים וכבשה אזורים שלמים במונטנה בארצות הברית והפעם העולם גדל, האויבים שודרגו והתחזקו, הפיצוצים התעצמו ואין רגע אחד משעמם.

ההתנהלות עם הדמות היא בערך אותו דבר ומתאפשרת לנו היכולת לביית חיות לצרכינו, לנהוג ברחבי המפה ולבחור איך לכבוש כפרי אויב, לכבוש מגדלי רדיו, להתעסק בציד חיות וביצוע משימות צדדיות אך בנוסף לכך קיבלנו את האפשרות לטוס במסוקים ומטוסים כחלק מכלי הרכב של המשחק, לעצב את דמותנו בהתאם לרצוננו, לשכור שכירי חרב למשימות צמודות איתנו, ניהול יכולות אישיות בתחומים שונים בצורה מאוד שונה מהמוכר לנו משאר משחקי Far Cry ואחד הדברים שהיה חסר מאוד עבורי היה איזור הCrafting המפותח והמוכר מהמשחקים הקודמים שאיפשר לנו לאסוף צמחים ולהכין שיקויים, הכנה של תחמושת בקלות, הגדלה של התיק ומנשאי התחמושת והמגנים באמצעות ציד חיות הוא קיבל צורה אחרת והוסרו או הוכנסו בו הפונקציות המוכרות והחדשות בצורה שונה ספק טובה או רעה.

מצבי משחק חדשים ומוצלחים
חלק גדול מהמשקל להצלחה העתידית של המשחק אוכל לשים דווקא על מצבי המשחק המשניים שיוביסופט החליטה להכניס חלקם חדשים ומרעננים את הסדרה הוותיקה בעוד תוכן מוסף וחלקם היו קיימים במשחקים הקודמים ושודרגו ונהפכו לדרך של יוביסופט לעודד אותנו לחזור ולשחק גם לאחר סיום קו העלילה וסיום משימות הצד וציד החיות.
מצב הCo-op הוא מצב משחק וותיק שהופיע עוד מFC3 כשחברנו לעד 4 שחקנים לעלילה של מספר שעות שאינה קשורה לעלילה הראשית והיוותה את אחד מהדרכים להעביר שעות ארוכות על המשחק, המצב הוכנס בצורה מפורטת יותר ומהנה יותר בFC4 כשיכלנו לעבור מוצבים ומלחמות לצד חברים טובים וכעת הגיע גם למשחק החמישי כשרובו נשאר כשהיה במשחק הקודם אם שינויים ושיפורים קלים שמאפשרים לחוויית המשימות בזוג להיות כיפית יותר, מלאת אקשן ואכזרית במיוחד כשהיא מאפשרת לנו לעבור את כלל המשימות יחד ולהלחם בכת במצב משותף של 2 שחקנים ובעצם להנות ביחד מהעלילה הראשית, משימות הצד ושאר הירקות.

המצב החדש שהוחלט לשלב במשחק הוא מצב שבצורה קצת אחרת היה קיים לראשונה דווקא בWatch Dogs לכשיצא בזמנו והביא את המשתמשים לשבח את יוצרי המשחק על המיני-גיימס המשעשעים וכעת אנחנו קיבלנו את ההזדמנות להנות ממצב שכזה גם במשחק FarCry ומצב המשחק הוא בהחלט אחד הדברים היותר טובים שקרו למשחק כשהוא מאפשר לנו לבצע משימות שהוכנו על ידי שחקנים, החברה או על ידינו כולל משימות חיסול חשאיות בסגנון משחקי התגנבות, לחימה בזומבים, משימות בסגנון של משימות המשחק והכל במסגרת של משחק סולו אישי או משחק רשת וכמו כן ישנן משימות ומפות המיועדות למשחקי DeathMatch וTeam DeathMatch  שבהן נוכל להלחם לצד חברים או לבד נגד אנשים אחרים כמו בלא מעט משחקי FPS וזו בהחלט תוספת נחמדה שבניגוד גמור לFar Cry 3  הוכנסה בצורה פשוטה ומהנה במיוחד.

מודל הMicrotransaction הגיע גם לFC5
אחד המודלים שהוכנסו ללא מעט ממשחקיה של חברת Ubisoft כמו סדרת משחקי Assassin's Creed, סדרת משחקי Tom Clancy וכעת בפעם הראשונה גם במשחק Far Cry הוא המודל של המיקרו-תשלומים המוכר יותר כMicrotransaction, ובאמצעותו אתם רוכשים בכסף אמיתי לרוב בחבילות של מטבע פנימי ששמו Prestige שקיים לצד המטבע של המשחק(אותו ניתן להשיג בדרך של משימות ואיסוף של Loot). הPrestige נועד לרכישת תחמושת ונשקים, סקינים ועיצובים לדמות ולנשקים, רכבים וכמובן רכישת ההרחבות והSeason Pass של המשחק המאגד בתוכו את כל ההרחבות שיצאו או ייצאו בעתיד, אם נסתכל על המודל שמוצע לנו במשחק הזה הוא בהחלט הוכנס בדרך שלא אמורה להזיק ורק אנשים הרוצים יירכשו אך כל נושא הרווח בתוך משחקים שגם כך עלו לא מעט כסף הוא מאוד בעייתי ופוגע באמון בחברות המשחקים וכראי לכך ניתן לראות את המודל שהוכנס על ידי חברת EA למשחק Star Wars: Battlefront 2 שגרם לירידה בביקורות החיוביות, ברכש המשחק, ירידה במניה וברווחי החברה ולהתנצלות מצד המפתחת, ניתן להבין שבנוסף לאהבת הקהל החברות רוצות לראות מכך גם כסף אך הדרך הזו של הכנסת מודל המיקרו-תשלומים שבשנים האחרונות תפסה תאוצה בקרב חברות פיתוח שונות מראה כמה העדפה של המפתחות והמפיצות לתזרים המזומנים ופחות לרצות את הקהל ואף שהן לא בהכרח חושבות כך ורוצות להגיע לסיטואציה הזו הן ככל הנראה לא יפסיקו והמודל יוכנס לעוד משחקים של חברות בכלל וUbisoft בפרט ונאלץ לראות איך זה משפיע ועד כמה זה יעשה נזק או יביא לתועלת עבור השחקנים והחברות.

לסיכומה של ביקורת…
לא ניתן לתאר עד כמה המשחק מהנה, מטורף עם אקשן בלתי פוסק שגם נראה מצויין ובהחלט לא מצאתי כמעט באגים שיהרסו את חווית המשחק וחשוב מכך הוא שעל פי זמן המשחק שיצא לי לשחק בו שמתי לב שהוא בהחלט שאב אותי פנימה ובלי לשים לב עברו לא מעט שעות ועל פי הרגשתי הכל היה במטרה להנעים את זמני ולהרים את האדרנלין שלי בקרבות מטורפים ופיצוצים עטורי אפקטים כשכדורים שורקים ליד אוזניי ללא הפסקה וכל זה בעולם ענקי שפרוס לפנינו כשחקנים ורק מחכה שנכיר אותו ונטייל בו בדרך להרפתקה הבאה שלנו וכמובן שבנוסף לכל אל תשכחו לשחק במצב הארקייד שמכיל מצב רשת ומצב שיתופי(CO-OPׂׂ) מצויינים ואיכותיים שינעימו את זמנכם לעוד מספר שעות אם משימות אדירות, אקשן לא נגמר וחוויה משותפת שלא פחותה ממשחקים אחרים בסגנון הזה ואולי אף מתעלה עליהם.

תודה רבה להד ארצי על עותק הסיקור של Far Cry 5




אנחנו עושים את מירב המאמצים להגיע לבעלי זכויות היוצרים. אם ראית משהו שפוגע בזכויות היוצרים שלך ו/או מישהו מטעמך אנא פנה לעמוד צור קשר ודווח לנו על כך.

רוצים לקרוא עוד?

מי אני?

עומר אוקון

עומר אוקון

עומר אוקון, בן 24 שגר אי שם בצפון. סטודנט לתקשורת, גיימר,
תולעת ספרים ומכור לסרטי אימה. העיתון הוא הסרט האהוב עלי.

מה אתם חושבים? מוזמנים לשתף אותנו

מה קוראים היום?