ביקורת: טרון – ראשית הCGI

ככל הנראה כשידברו אי פעם על הסרט "טרון" יזכירו את הסרט שיצא בשנת 2010 והראה לך את יכולות הCGI המתקדמות שבהן מחזיקות חברות ההפקה הגדולות ובראשן תאגיד דיסני אך לא כולם יודעים שמדובר בסך הכל בהמשך על גבול הרימייק לסרט משנת 1982 שהציג לנו יכולות CGI די גבוהות ביחס לתקופה בה הוא יצא ואי אפשר לומר שהוא מושלם אבל הוא בהחלט התקדמות משמעותית שהוליווד עשתה וכעת לביקורת המלאה.


כשמסתכלים היום על סרטי קולנוע מצפים מהם כבר טרם יציאתם להיות מפוצצים בCGI עד לרמה של עולם שלם שכל כולו בנוי ממחשב כולל בתים, אנשים, רקע בעצם הכל ולא רק כי זה תהליך זול שלא מצריך להביא פעלולנים או אמצעים מיוחדים לצורך כך כי העיקר הוא האיכות שבה מתהדרים האולפנים כשהם מוציאים סרט וכזה הוא טרון הראשון שיצא בתקופה בה כל האפקטים והCGI היו בחיתוליהם ובעקבות כך על אף שהיה המתקדם ביותר בתחום הזה בתקופתו הוא זכה לביקורות לא משהו אך בכל זאת עשה מהפכה שקטה שהפכה אותו לקאלט בעולם ולסרט דוגמה למה שניתן היה להשיג באמצעות CGI אפילו כשהתחום היה בתקופה הפרימיטיבית שלו ולא נראה איכותי במיוחד.

קווין פלין הוא מפתח משחקי מחשב צעיר שעובד על יצירותיו המיוחדות בשעותיו בפנויות במסגרת העבודה בEncom ושומרם על מחשבי החברה בשאיפה להתפתח בעזרתם אך הכל ניהיה סבוך כאשר המשחקים נגנבים על ידי עובד אחר בחברה אשר מציג אותם כשלו להנהלת החברה וזוכה להוקרה לאהבה ולקידום היישר מהנהלת החברה וכעת על קווין הצעיר למצוא פרצה שתוכיח שהמשחק הם פרי יצירתו ונגנבו ממנו ובמהלך המסע שלו למציאת ההוכחה הוא נכנס בצורה מסתורית לעולם שבנה אד דילינג'ר אותו עובד שגנב את הקרדיט למשחקים שפיתח ונקלע לתחרות אופנועי אור(תודו, זה נשמע מגניב) ולהרפתקה שלמה ובדרך הכה ארוכה הזו מול במלחמה מול התוכנה הראשית ששולטת כדיקטטור בעולם של טרון  חוברת אליו תוכנת האבטחה טרון וביחד הם מנסים להפיל את התוכנה השלטת ולמצוא היכן על המחשב נמצאת ההוכחה שלה פלין כה מייחל, בהחלט אפשר להיות סמוכים ובטוחים שהכל ייפתר בסגנון דיסני כמו שרק הם יודעים.

בימוי ועלילה ראויים לשתבוחות
למרות הביקורות הדי קרירות והסכום הנמוך שהכניס הסרט הוא בהחלט לא סרט רע באף מובן לא בבימוי, לא בעלילה ואפילו לא בתסריט ואפשר לשבח את דיסני על הסיכון שלקחו בהפקת סרט כזה ואת במאי ותסריטאי הסרט שלקחו על עצמם פרויקט מאוד מסובך שמצריך אותם לא רק לחשוב מחוץ לקופסא אלא להסתפק במשאבים יחסית מוגבלים בתקופה בה מעמדה של דיסני התערער במעט והצריך אותם להוציא פרויקטים מוצלחים שלא מכילים אף סיכון לעתיד החברה ולמרות כל הצורך ביציבות הם בחרו לתת לפרויקט לצאת לדרך באמונה שהוא יצליח ויהפוך את כל מה שאנחנו מכירים בקולנוע לדבר שכבר לא רלוונטי ולצורך כך החלו להשתמש בCGI שהיה אז בחיתוליו ובשורת המצאות ושיטות שבעזרתן יממשו את הפוטנציאל הגלום בסרט כמו שיטת "Perlin Noise" שנועד למיפוי פרוצדורלי של העולם הדיגיטלי וניתן להשוות את מה שעשו היוצרים בסרט עם האפקטים הויזואליים וטכנולוגיית הCGI החדשה למה שעשו בסופרמן משנת 1978 כלומר הישג בלתי יתואר להוליווד שקידמה קדימה את כל הקולנוע, איפשרה לו לחסוך עלויות מטורפות והקלה על השגה של אפקט רצוי שקשה היה לבצע בדרך כלל בדרכים רגילות ומסובכות עם לא מעט כוח אדם.

והעלילה? בהחלט ייחודית ולוקחת אותנו לעתיד שבו לא בהכרח היינו רוצים לחיות כשהשאיפות בו הן ליצור עולם מושלם ובו הדמות שתשגיח עליו היא בעצמה יציר בני אדם וככזה הוא בהחלט לא מושלם ועם שילוב כזה אני בספק אם זה לא היה צפוי שהתוכנה תנסה להשתלט על היקום ולהשליט בה סדר ומשמעת משל עצמה כשהיא מצפצפת על חוקי "הבורא" ובמקרה של הסרט אלו הם בני האדם היצורים הכי לא מושלמים שנוצרו וככאלה גם בסרט לא צפו את ההשלכות של העולם שמנסה בכל כוחו להשתלט על כל הדמויות החיות בו שכולן נקראות "התוכנות" ובזמן קשה זה כשכל העולם(הוירטואלי) נגדם הם נאלצים להתחבא, לברוח ולמצוא את הדרך להפיל את הדיקטטור הדי מפתיע – התוכנה הראשית.

CGI פרימיטיבי עם כוונות טובות
הגענו לאחד מהתוספות הכי לא מושלמות בסרט שדווקא אף על פי זה היוו אבן דרך משמעותית במה שאנחנו מכירים היום כCGI או גרפיקה ממוחשבת בשפתנו ופה באמת יש לומר שכשמסתכלים על הדוגמא הבולטת כמו אופנועי האור לא מבינים מה הקשר בין שמם המטרה שלהן לCGI כי גם פה אני חייב להסכים שהם ושאר תפאורות הCGI שנוצרו למשחק נראות מצויירות ומשעממות מידי ובכל זאת כשאתה אחד מהסרטים הראשונים שמאמץ את הטכנולוגיה הזו אי אפשר באמת לצפות למעבר כי כמו כל טכנולוגיה שקיימת כך גם במקרה הזה נאלצנו לחכות ולראות איך אנחנו מגיעים למימוש המקסימלי שלה כדי שהיא תראה כמו שהיא נראת היום – מציאותית וחדה במיוחד ברמה של בניית ערים שלמות באמצעותה ולא רק מודל אחד ופה גם נקודת החוזק שלו כי הוא נתן לנו את הרענון שרצינו לקבל לא עוד סרט אקשן משעמם ומתיש שמוגבל במשאבים אלא סרט שבזכות הCGI יכול לצאת מגבולות מוכרים הרחק הרחק ויותר מזה הוא גם לא מוגבל לעומת שימוש באפקטים מסורתיים ושימוש בפעלולנים.

ובכל זאת עם כל זה חשוב לדעת עוד סיבה למה הוא נכשל בקרב הקהל בתקופתו, בתקופה בה יצא הסרט המחשבים האישיים ושאר מוצרי המולטימדיה והמדיה רק החלו לצאת ולתפוס תאוצה ולרוב האנשים המושג במחשב ותכונותיו היה כמו המושג של סנדלר באנטומיה זה בהחלט היה עד כדי כך חמור כך שלא משנה כמה מושגים דחפת לסרט עם לא הסברת אותם ברמה הבסיסית כך שאנשים לפחות ייראו קצה אור בכל ים חוסר ההבנה שאפף את הסרט במיוחד שהוא עסק במשהו כל כך טרי שגם היום לא לכולם יש מושג יותר מהבסיס אבל מצד שני היום הידע הוא באמת קצת יותר עוזר כדי להבין סרטים מהסגנון שלו ומהז'אנר שלו ובאמת שסרטי האקינג ומחשבים נפוצים היום יותר וכולם מבוססים על מה שהתחיל אז טרון וכולם הפיקו את הלקחים מהטעויות שהוא עשה.

בשורה תחתונה – לכו תצפו בTron!
ההמלצה לצפות בסרט המקורי על אף המגרעות שבו הייתה תקפה אז ועודנה תקפה גם היום כי הוא באמת מיוחד ואומנם לכל אוהבי האפקטים המיוחדים מצפה אכזבה כל אחד על פי ציפיותיו אך מי שבוחר להסתכל מעבר למגרעות מצפה חוויה מעניינת עם סרט שפתח תקופה של שימוש נרחב בCGI, הביא לנו עלילה מעניינת ומלאת אקשן והיה לא פחות מגאונות שהסתתרה מאחורי חזות טיפה עכורה שנוצרה מכוונה טובה והייתה ראויה לכל הערכה וההפיכה של הסרט לסרט קאלט שאהוב היום יותר מביום יציאתו מכפרת על הזלזול בו ובמה שניסה לעשות כי לא תמיד קל להיות הראשון ולשבור את הקרח בתחום בו אתה מתעסק אך כשהתוצאות הן הכרה בCGI ושימוש נרחב בו בזכות הסרט הגאווה מתמלאת כאילו מעולם לא התרוקנה

אנחנו עושים את מירב המאמצים להגיע לבעלי זכויות היוצרים. אם ראית משהו שפוגע בזכויות היוצרים שלך ו/או מישהו מטעמך אנא פנה לעמוד צור קשר ודווח לנו על כך.

רוצים לקרוא עוד?

מי אני?

עומר אוקון

עומר אוקון

עומר אוקון, בן 24 שגר אי שם בצפון. סטודנט לתקשורת, גיימר,
תולעת ספרים ומכור לסרטי אימה. העיתון הוא הסרט האהוב עלי.

מה אתם חושבים? מוזמנים לשתף אותנו

מה קוראים היום?