משחקי היטמן ידועים במשחקיות הStealth שלהם, במפות ייחודיות ומבוססות יעדים, מרחבי פעולה ענקיים ובדרכים הרבות לעבור כל פרק ופרק ולאחר האתחול שנעשה החל מהמשחק הקודם והשיפור הניכר שחווינו עם יציאתו שהיווה שיפור גדול לאין שיעור מקודמו היטמן אבסולושין וחזרה למקורות של Blood Money כעת יוצא משחק ההמשך השני והשאלה המתבקשת היא האם הוא גורם באמת אסטרטגי, מאתגר ואף מתגמל כמו קודמו? בואו ונראה.
את שמה של סדרת המשחקים ״היטמן״ יצא לי להכיר עוד מימי Hitman Blood Money שהיה אחד ממשחקי ההתנקשות המטורפים, המאתגרים והמגוונים ביותר שיצא לי להכיר ולשחק בהם באופן אישי וכעת גם במשחק החדש שהוא השני בסדרה המאותחלת הוא כולל בתוכו תכנים חדשים כמו מפות שונות ממקומות שונים, אתגרים ובתוך כך במסגרת המשימות אתם תיהנו מעשרות דרכי חיסול, מפות גדולות ומפורטות והחל מהרגע שתכנסו לנעליו של סוכן 47 אתם חופשיים למצוא את הדרך לחסל את המטרה/מטרות שמוצבות לפניכם תוך שאתם מתגנבים, מתחפשים, הורגים או מעלפים אויבים אזרחים ושומרים ולמרות שזה נשמע קל ופשוט אפשר לומר שזו מחשבה מוטעית וברגע שתכנסו אתם בהחלט תשאבו אך לעתים גם תמצאו את עצמכם ברגעי ייאוש ותהיות עצמיות על מה השתבש ומה הגישה הנכונה לכל חיסול.
המשחק הקודם שנקרא בפשטות HITMAN הציג לנו לראשונה [אחרי הניסיון הקודם והכושל למשחק היטמן מודרני יותר(היטמן אבסולושיין)] את מצב האינסטינקט שהקל עלינו במיוחד את מציאת יעדי החיסול, הבחנה במיקומם ובמיקומי אויבים אחרים ומציאת דרכי חיסול או אמצעי לחימה וכרטיסים מגנטים שישמשו כולם במעבר ממקום למקום ובהשתלבות בסביבה על מנת בסופו של דבר לחסל את יעד או את יעדי החיסול שנקבעו לנו ושעליהם קראנו בתוכנית המשימה שמופיעה לפני כל משימה במשחק, משחקי היטמן הם בהחלט אתגר לא פשוט והצורך בתכנון טקטי – אסטרטגי מקדים וסיור בסביבה הוא צורך חשוב שיכשיר אתכם בצורה קצת טובה יותר למצוא ולהרוג וכמה שיותר בשקט ובחשאי את היעד שהמשחק הציב לכם ולאחר מכן כמובן הבריחה ממקום הרצח והמנעות מחשיפה וצילום במצלמות האבטחה.
גרפיקה צבעונית עם שיפורים מינוריים
הגרפיקה של המשחק נשארה טובה ואיכותית באופן יחסי כמו בקודמו על אף שחודדה יותר והפכה צבעונית ומקושטת יותר בחלק גדול מן המפות, המשחק אכן מכיל את הדרישות הגרפיות התואמות את רצון השחקנים כיום ביניהן הטקסטורות המשודרגות והחדות שמוצגות באיכות HD, חלקים גרפיים שיורדים לפרטים בצורה קצת יותר מעמיקה מבחינה גרפית ומציגים לנו את האווירה שאותה אנחנו חווים בכל מפה ומפה(עיר/רובע) בצורה מצויינת, ריאליסטית ואמינה, והמראה בהחלט גורם לנו השחקנים לפעור את פינו ברגעים מסויימים ולהנות ממראה עיניים עם עולם צבעוני ועליז או אפרפר ומדכא כשאנחנו מסתובבים לאורך המפה רחבת הידיים, מבקרים ברחובות מומבאי או מיאמי ועוד ערים מרחבי העולם שהוכנו עבור משימותיו של המתנקש החד ביותר בסביבה
בתוך כך בהחלט ישנם פרטים קטנים ופשוטים שכביכול הם פרטי משנה לא חשובים במיוחד אך דווקא הם אלו שצדו את עיני כשחיפשתי לראות האם ישנם בעיות גרפיות משמעותיות כי למרות שמדובר בדבר משני שלא בהכרח יעסיק שחקנים שבאים למען המשחקיות הוא כן ניכר בעין ועלול להרחיק שחקנים פוטנציאלים שאומנם נחשפו למשחקי היטמן, אהבו את המשחקיות האסטרטגית השונה בתכליתה מכל המשחקים שיוצאים כיום אך גרפיקה על פרטיה הדקים ביותר היא דבר שתופס בעיניהם נפח משמעותי בהגדרה של משחק איכותי במיוחד כזה שיוצא בשנים האחרונות שבהן חצינו דרך משמעותית בעולם הגרפיקה הממוחשבת כשאנחנו בדרך למהפכות גרפיות אדירות מימדים בזכות כרטיסי המסך החדשים וכמות המשאבים שמושקעים במשחקי הAAA של היום.
חשוב לי להדגיש שהקהל שהמשחק מכוון אליו מלכתחילה ושמכיר, קנה ושיחק במשחקי היטמן לדורותיהם ככל הנראה ימשיך להיות נאמן למותג בין המובילים בז׳אנר משחקי ההתנקשות וימשיl לשבח את היכולת שאליה הגיעו בסטודיו המפתח של סדרת היטמן IOI ואני באמת רוצה לשבח בהזדמנות זו את העבודה הנוספת שהושקעה במשחק שהיא לא רק נטו משחקיות אלא גם קטעי העלילה והcutscenes הקצרים שחיברו בין פרק אחד למשנהו ובין סיפורם של הדמויות העומדות בפני חיסול לבין תחילת המשחקיות, הרגשת התענוג הצרוף באיכות של הקטעים הללו והמעבר בינם לבין תחילת המשחקיות נעשתה בצורה מצויינת וחלקה כשלא ניתן לראות הבדל בין רגעי סצנות לרגעי המשחקיות מבחינת הנראות והגרפיקה.
מתנקשים ב101 דרכים שונות
ניתן לראות את הדמיון בין משחקי היטמן השונים גם ובעיקר במשחקיות ובעיקר בין היטמן 1 ל2 מהשנים האחרונות שבהן חדרה למשחקיות שיטת האינסטינקט שנועדה להקל עם מציאת מטרת החיסול, דרכי חיסול שונים, npc לעזרתנו
ובנוסף לכך קיבלנו גם במשחקי היטמן החדשים רשימה קצרה של דרכי חיסול פשוטות ומובנות שסוללות לנו דרך ומקלות עלינו את עבודת החיסול וזה כמובן רשימה מוגבלת וקטנה ביחס לכמות הדרכים שקיימות לחסל את כל ייעדי החיסול הקיימים בכל פרק/מפה במשחק אך אל תטעו גם עם השיטות הללו אתם עלולים לפשל ולטעות או להתגלות וגם כאן חשובה יכולת התזמון של כל תזוזה ולחימה שקטה לאורך כל שלב.
המשחק מאפשר לנו בין היתר לקרוא קצת על יעדי החיסול, לארגן עבור כל שלב את כלי הנשק והציוד שאיתו נצא למשימה, לצבור ולאחר מכן לבחור התחלה שונה בכל יעד ובלבוש שונה ובקיצור מגוון של אופציות שונות ומיוחדות שאמורות לעזור לנו, להפתיע אותנו ולמנוע הרגשה רפטטיבית של כל שלב שלעתים מרגיש קצת כבד, מסורבל וחוזר על עצמו וזה מצטרף לשלל דרכי החיסול שבאפשרותנו לבחור כל שלב ושלב ועם מעל 50 דרכי חיסול ואופציות התחלה, לבוש ונשקים מכמה וכמה סוגים ההרגשה בהחלט משתפרת וההרגשה של משחק רפטטיבי שחוזר על עצמו לא מורגשת ברוב השלבים.
אפשרויות רבות קיימות במשחק היטמן 2018 ביניהן אפשרויות כמו בחירת היעד אליו תרצו להגיע ולעשות בו משימה כשבין היעדים ״הנחשקים״ תוכלו למצוא את ארה״ב, ניו-זילנד, קולומביה, הודו, אוסטריה ובמידה ויש בידיכם עותק של המשחק הראשון או הרחבה של המשחק תיהיה באפשרותכם היכולת לשחק במפות ויעדים מהמשחק הקודם כמו צרפת, איטליה, מרוקו ועוד מגוון יעדים נחשקים שבהם תמצאו את עצמכם רצים ממקום למקום במפות מפותחות ורחבות עם אופציות כמעט בלתי מוגבלות וכמובן תוכלו לראות בסטסטיקה(מתחת למפה או בטאב ששמו Career) כמה פעמים סיימתם כל מפה ולראות כמה משימות עשיתם על פי המשימות המובנות בכל יעד.
האופציה הבאה בתור מציגה עבורנו שוב את המשימות והמפות מהפרולוג(הדרכה), מהמשחק הקודם, המשחק החדש ושילוב של שניהם וזה מאוד נחמד ומעלה שמחה על כך שהמפתחים לא נוטשים את המשחק הראשון אלא לוקחים אותו משלבים אותו במשחק החדש והופכים אותו ליותר טוב ומשופר עבור הקהל האוהד של משחקי היטמן ועבור קהל חדש ופוטנציאלי עבור סדרת משחקי היטמן.
המשחק מכיל גם מערכת רמות ופיצ׳רים שמתגמלת אותכם הן באתגרים שהיא מציבה לכם והן בפיצ׳רים שהיא מחלקת לכם על כל משימה מוצלחת וכמובן בהתאם למיקומם בסולם הרמות במשחק והפ׳יצרים כוללים נשקים מסוגים שונים בין אקדחים עם ובלי משתיקי קול, רובי סער, רובי צלפים עוצמתיים,כלים לפריצת דלתות, כדורים ומזרקי רעל להריגה שקטות, אלות ונשקים קרים ובעצם מה לא? אתם פנויים להשתמש בכל אחד ואחד מהכלים שצברתם בסוף כל משימה שעשיתם והצלחתם וכמובן לצורך ביצוע אותה משימה פעם נוספת או לשימוש במשימות הבאות, וכמובן שאיך אפשר בלי האופציה לבחור את הלבוש והמיקום שלכם שזה הוא פיצ׳ר נוסף שמאפשר ומקל עליכם את התחלת המשימה מעמדה קצת יותר מתקדמת ביחס לעמדה המקורית שאיתה התחלתם את המשחק והמשימות.
אחת האופציות החביבות עלי היא מערכת החוזים שמאפשרת לנו ליצור חוזים בעצמנו, לשחק בחוזים של עצמנו, לפרסם את החוזים או לשחק בחוזים שאחרים יוצרים והכל במערכת פשוטה וקלה להבנה שנותנת לנו קצת מרווח נשימה מהמשימות השגרתיות שככל הנראה ייצא לנו לבצע לא מעט פעמים וניתן לבחור כל אחד ואחד שיהפוך למטרה עבורנו וכמובן להשתמש בכל השיטות המוכרות מהמשחק הקלאסי בשביל לחסל את יעד החיסול הנבחר על ידינו או ע״י יוצרי החוזים וזו אחת הפונקציות שלקחה ממני הכי הרבה זמן משחק כי איך אפשר שלא להרכיב משימות משל עצמנו או לעבור קצת משימות פרי הכנתם של שחקנים אחרים ברחבי העולם.
מצבי משחק חדשים
המשחק מכיל שני סוגי מודים ייחודיים נוספים שלא היו קיימים במשחקי הסדרה הקודמים ושנוספו החל מהמשחק הנוכחי ולטעמי נותנים טעם וריח חדשים לעולם משחקי ההתנקשות ובזמן המשחק בהם בהחלט חוויתי הנאה צרופה האחד נקרא Sniper Assassin ובו חוויתי את החוויה ממשחק המובייל שיצא לפני כארבע שנים ושנקרא ״היטמן סנייפר״ ובו אתם מתבקשים לכוון ולפגוע בצורה מדוייקת כמה שיותר ובעזרת עמדה מספיק טובה בשביל לחסל את יעדי החיסול שהמשחק הגדיר לכם ובנוסף לכך גם כמה אנשים בסביבתם שאותם קובע המשחק ושהם עלולים ״לברוח״ או ״להזעיק כוחות חילוץ והצלה״ ופייר איזו הרגשה טובה זו לכוון ולפגוע בול במטרה ולראות אותם נופלים כשאתם מתכננים את הפגיעה הבאה וכמובן כחלק מההצגה הריאליסטית הדיוק הוא גם במיקום הכוונת והיריה כך שלא פשוט בהכרח לפגוע במטרה במיוחד כשהיא נעה ובמהירות, והדבר שבהחלט הכי הלהיב אותי בזמן ששיחקתי במוד החדש הוא מצב המולטיפלייר שצורף לצד מצב הסינגל פלייר המוכר והוותיק ואיפשר בצורה תחרותית לנסות ולהגיע ליתרון ולנצח את היריב שמולי.
המוד השני שנקרא Ghost Mode הוא בהחלט גולת הכותרת של כותר היטמן הנוכחי ומשלב בתוכו מצב מולטיפלייר והוא בהחלט הטירוף שאליו שאפו כל אוהדי משחקי היטמן לדורותיהם, מדובר במוד שבו אתם מתחרים נגד אדם מהרשת או מרשימת החברים שלכם על כמות החיסולים המוצלחים כשאחד התנאים הוא לחסל את הדמות בכל אמצעי שנמצא שידינו והתנאי השני הוא שהחיסול לא יתגלה לאף אחד מהnpc שבסביבה לפחות מספר שניות וזו אחלה דרך תחרותית לשלב מצב מרובה משתתפים במשחק שאפשר לומר שהתבקש לשלב בו מצב משחק שכזה ולאחר מספר משימות סינגל הכניסה לשרת ולאתגר מול אנשים שונים היוותה שינוי מאוד מרענן ומטורף ושמחתי על השילוב של מצב המולטיפלייר במשחק החדש בסדרה הוא הגיע בדיוק בזמן ובדרך הנכונה וגם באגים משמעותיים לא נראו ואף לא נפילות אינטרנט או שרתים שעמדו חזקים ויציבים גם בזמן האתגר מול אדם מהצד השני של העולם.
לסיכומה של ביקורת…
אם אתם טיפוסים של משחקי התגנבות ואוהבים להמציא ולנסות שיטות התגנבות וחיסול שונות ומגוונות אז היטמן 2 הוא המשחק עבורכם, הוא מביא לנו את כל מה שהיה טוב בקודמו ו״מעיף״ אותו קדימה עם עוד ועוד תוספות מעניינות שמנסות להלהיב ולעניין לאורך כל המשחק ולמנוע את הרפטטיביות שלא מעט משחקים חוטאים בה כיום כולל האפשרות לשחק במודים ומפות מהמשחק הקודם, מערכת ליצירת חוזים מסוגים שונים וגם איך לא שיאו של המשחק בשני המודים החדשים שהוספו במשחק הנוכחי האחד שבו אנחנו משחקים את היטמן במשימת צליפה שעליו לחסל את הדמויות המסומנות שהמשחק הגדיר לנו(מוד זה מגיע גם בגרסת יחיד וגם במצב מרובה משתתפים) והמוד השני התחרותי שבו אנחנו מתחרים נגד אדם אחר על כמות החיסולים החשאיים שאנחנו מבצעים ועל שני אלה צריך להזכיר את התוספת המפתיעה של המולטיפלייר שלא יכלה לפעול טוב יותר כמו שהיא עכשיו היא בהחלט מרשימה ולא נמאסת, היא מעניינת מאתגרת ולרוב אנחנו בהחלט נמצאים בקו שהמשחק מתווה לנו לחסל את הדמויות אך עדיין שומרים עבורנו על חופש פעולה בזמן ההגעה ליעד החיסול והריגתו. המשחק יצא לפני מספר ימים והוא בהחלט מרשים בכמות התוכן שהוא מכיל והרגשתי לחיוב שכל המוכר לנו ממשחקי היטמן ושקיבלנו גם כאן בתוספת מצבי האונליין שהוכנסו נתנו לי את החוויה של מחסל אמיתי וחשאי והעניין במשחק לא נגמר גם לא אחרי שחיסלתי את הדמויות שהתבקשתי או כשעברתי לאחד ממצבי הרשת שקיימים במשחק.