נלחמים במלחמת העולם 2.0 – Steel Division 2 – ביקורת

Steel Division 2 הוא פשוט יצירה אמיתית שהפיחה חיים בשדה קרב איום ונורא ובתקופה הגרועה בהיסטוריה. משחקי אסטרטגיה שמשלבים בתוכם את ז׳אנר המלחמה הם כנראה אחת החולשות הכי גדולות שלי ואי אפשר לספור את כמות המשחקים ששיחקתי בז׳נארים המלחמה – אסטרטגיה כולל משחקי Civ וTotal war ועד לפני שנתיים לאחר שנחשפתי למשחק בשם Wargame בהחלט התאהבתי, המשחק Steel Division 2 הוא מבית היוצר של ווארגיים וידם של היוצרים ניכרת ובהחלט עושה את ההבדל העצום והמעניין במיוחד, אז מה חשבנו על משחק האסטרטגיה שהושק לפי מס׳ שבועות? בואו ונראה.

אני חובב של משחקי אסטרטגיה וזו בהחלט הרגשה מדהימה כשיוצאים משחקי אסטרטגיה בז׳אנר שהרבה מאוד שנים נזנח, סטיל דיוויז׳ן 2 הוא גרסה משודרגת של קודמו Steal Division רק עם יותר אופציות מעניינות שהופכות אותו למשחק אסטרטגיה בזמן אמת מעניין ומאתגר  שךל לכם לחשוב פעמיים בכל שלב והתקדמות כי בין עם תשחקו מול בוטים ובין עם תשחקו מול אנשים אמיתיים, אם לא תתנהלו טוב רוב הסיכוי שלאחר ההתקפה הראשונית מה שנקרא ״עם עלות השחר״ תמצאו את חלק מהחיילים שלכם מוקפים ומבודדים ואת הצבא האוייב נמצא אצלכם בתוך השטח שעליו ניסיתם להגן דקה קודם לכן.
הפתעות רבות במשחק שמפותח בסטודיו שהוא לא בהכרח סטודיו מהגדולים והוא ותן פייט יפה בכל זאת במיוחד בז׳אנר האסטרטגיה ולמול המשחק – הדי נטוש כיום – company of heroes 2 שלוקח אותנו גם הוא לקו החזית הרוסית במלחמת העולם השניה, מי שכנראה יהנה מההצלחה יהיה דווקא סטיל דיוויז׳ן המרתק, על כל קרבותיו, הטקטיקות והאסטרטגיות שבו, כלי המלחמה השונים והשיטה המעניינת שבה אתם יודעים היכן אתם עומדים בלוח המשחק ורואים היכן אתם צריכים דווקא לתגבר כוחות.

הרעיון של המשחק – בתחושה האישית לאחר שעות משחק בעיקר –  הוא ללמד אותנו בראש ובראשונה שבניגוד למחשבה שלנו שהכל כה פשוט ומובן, לעמוד בקו החזית כחייל בבאטלפילד או במשחקים דומים כאן מה שחשוב הוא לדעת מי יעיל ואיפה כי חיי אדם הן דבר מוגבל וכך גם כלי המלחמה שלנו כמו טנקים ומטוסים ועלינו לכוון אותן בצורה היעילה ביותר ולבחור מטרות שיאפשרו לנו לכבוש עם מינימום פגיעה בחיי אדם. ברגע שנכנסים לקרב ומלכתחילה לא בוחרים אסטרטגיה נכונה ושימוש נכון בטקטיקה ידועה ומוכנה הסיכוי שנפסיד הולך ומוכפל, קרה רבות  ששלחתי טנקים למקום שבו היו בעיקר חיילי אוייב ובסופו של קרב הבנתי שבצד השני חייילי אוייב טנקים ומרגמות מאגפים את החיילים שלי בצד השני וכמות האבדות הולכת ועולה לשווא. אז כן, המשחק ריאליסטי ומהנה מאוד ובסך הכל מרגיש כמו מגרש משחקים גדול ממש כמשחק חיילים מקרטון ומפלסטיק מתקופת הילדות רק אכזרי, גדול ומורכב יותר שמתאים בתכלס קצת יותר לדירוג pg 14+

שדה הקרב מעולם לא נראה טוב יותר
היתרון היחסי של משחקי אסטרטגיה לרוב הוא היכולת הטכנית שלהם ביחס גדול מאוד לגרפיקה שלהם, אבל כשתדברו על סטיל דיוויז׳ן של המפתחת Eugen כנראה שתבינו כמה ההנחה הזו שגויה. המשחק נראה נפלא ומלא פרטים בכל מובן שיש, הוא מושקע ונע בין אפרוריות לצבעוניות והכל כמובן בהתאם וברוח התקופה וכל מפה מעוצבת כמעין לוח משחק שונה ממקבילו כך שאנחנו מקבלים פה עולם יחסית גדול שבו אנחנו הגדולים שולטים בחיילים הקטנים ממש כמו לוח שחמט רק בעולם קרב קצת יותר ריאליסטי ומלא פרטים. הגרפיקה פשוט הולמת בלב כל גיימר שבנוסף למשחקיות גם גרפיקה היא סוד ליבו כי כל הפרטים שתראו החל מהתמונה הכוללת שתראו כשתתרחקו ועד לצעדיהם הקטנים, הזחילה, הנסיעה או סך חששותיהם של החיילים שמתבטאים כמו אדם מן השורה גם בתנועותיהם הזהירות הכל כה מפורט ועסיסי והמנוע הגרפי הוא בהחלט מה שנותן את התחושה הזו.

כל המפה נראית חד וחלק כחלק משדה קרב אמיתי ממש כאילו הגענו לשטח הלחימה רק כמשחק מחשב וכלל האובייקטים נראים חדים ואיכותיים בצורה מיוחדת, הטקסטורות חדות במיוחד וניכר השיפור בין משחקיו הקודמים של הסטודיו Wargame וsteel division 1, כמובן שכל מודל זכה להשקעה מיוחדת על כל צורותיו ואין מודל הדומה למקביליו ובמיוחד ניכרת ההשקעה של פעולת המודלים בזמן תזוזתם בשדה הקרב כשמדובר במטוסים ישנים, רכבים או סתם חיל רגלים שרצים ממסתור למחסה וההפך. לא כל משחקי האסטרטגיה מצטיינים עיצובית ונראים כמו אומנות משחק לוח ממוחשב בראשם של מיטב אמני אנימציה תלת-מימדית עכשווית, תואר מכובד ליוצרי משחק אסטרטגיה שחווים אתגר לא קל בעיצוב של מודלים כאילו עיצבו בובות עץ במברשת בעדינות ובמבט חד וממוקד.

משחקיות בזמן אמת

המשחקיות היא פשוט העונג העיקרי שמקבלים ממשחק כמו Steel division 2, הרעיון הכללי היה להנות ולראות מכל זווית וגובה אפשרי את שדה הקרב כשבראות המקסימלית רואים את החיילים והתזוזה שלהם בצורה בולטת במיוחד. בניגוד למשחק הקודם של המפתחת שנקרא WARGAME, במקרה הנוכחי השליטה שונה והכיבושים של השטחים יותר דינמיים וזזים(תרתי משמע), הכל נראה חי ונושם במסגרת העולם המובנה של המשחק על כלל המפות. גם כשאתם מעוניינים ליצור עוד ועוד יחידות המשחק לא מאפשר לכם, אתם מוגבלים לכמות מסוימת כל כמה דקות ויש לומר שהמשחק מחולק לסבבים שונים שבהם אתם מתקדמים באמצעי הלחימה שתקבלו. כל זה מוביל לזה שאתם צריכים לנצח את המחשב או האדם שמולכם מבחינת נקודות או אחוז כיבוש האזור ומבלי שספגתם אבדות יותר ממנו, וכמובן שאתם בוחרים את הצד בו תלחמו ולצד מי תלחמו(מדינות ההסכמה, מדינות הציר או גם וגם).

אתם מתחלקים באמצעים שונים כמו ריקון(סוג של סיור), חיילים רגליים, טנקים, תמיכה כמו תחמושת, כלים נגד טנקים, כנ"ל נגד מטוסים, ארטילריה(שתעזור להם המון להכנות לקרב גדול) וכמובן מטוסים וקרבות אוויריים שיכולים לאפשר לשלוט חזק בשדה הקרב או ליפול תוך שניות לבידוד של כלים וחיילים תחת התקפות הרסניות מצד האויב.

תוספת נחמדה לצד המוכר?
תוספת נחמדה היא "מוד מלחמתי" של Historical Battles שבו אנחנו מושלכים כגנרלים לקרבות היסטוריים שקרו בחזית המזרחית(בריה"מ ושכנותיה) בין הצבאות של הסכמה לבין צבאות הציר וכמובן צבאות נוספים שסביב המלחמה הנוראה.

לסיכומה של ביקורת

מדובר במשחק מגוון ומרתק שיצא כתיקון למשחק קודם של אותה המפתחת והמפיצה ועושה צעד רב משמעותי בעולם שנשלט על ידי משחקי FPS חסרי פואנטה, משחק אסטרטגיה הם סוגה שזקוקה למה שלSTEEL DIVISION 2 ומקביליו להציע, הוא מציע חוויה מידית ומהירה שבה אנחנו הגנרלים של הצבא ונמצאים במאבק ארוך ושנוי במחלוקת שעלינו לדעת איך להכריע אותו בכל מחיר, כשם שצבא אמיתי מכריע קרבות כך גם כאן כאסטרטגים וטקטיקנים עלינו לדעת לראות את שדה הקרב ובסוף לכבוש ולנצח אותו עם מינימום הרוגים לצד שלנו. משחק מגוון ומרתק שהחזיר אותי למלחמה ששינתה הכל עם הכלים ששינו את פני הקרבות המודרניים  ובמקומות שבהם הכל התחיל ונגמר בחזית המזרחית. משחק אסטרטגיה משובח מהמעלה הראשונה מזה שנים ארוכות.

אנחנו עושים את מירב המאמצים להגיע לבעלי זכויות היוצרים. אם ראית משהו שפוגע בזכויות היוצרים שלך ו/או מישהו מטעמך אנא פנה לעמוד צור קשר ודווח לנו על כך.

רוצים לקרוא עוד?

מי אני?

עומר אוקון

עומר אוקון

עומר אוקון, בן 24 שגר אי שם בצפון. סטודנט לתקשורת, גיימר,
תולעת ספרים ומכור לסרטי אימה. העיתון הוא הסרט האהוב עלי.

מה אתם חושבים? מוזמנים לשתף אותנו

מה קוראים היום?