פרפרים ביום, מפלצות בלילה – Oninaki – ביקורת[שוחק בPS4]

משחקי הrpg היפניים הם מיוחדים במיוחד, צבעוניים ומלאי תשוקה ויצירה עם חיים משל עצמם, כך גם Oninaki שבדרך ייחודית משל עצמו מצליח להעביר עלילה בעולם מטורף ושונה ובו בזמן, לתת לנו לחוות גם קטעי אקשן ולהלחם במפלצות מוזרות ואימתניות ובבוסים, כן גם פרפר ענק, ובמלוא מובן המילה ממלאים אותנו באדרנלין. המשחק כולו משוחק במבט top view ומוכיח כשלעצמו פעם נוספת שSquare Enix יודעים ליצור משחק מרתק חווייתי ומותאם להוויה והפנטזיות של רבים מהגיימרים.

חברת Square Enix עושה את זה פעם נוספת והמשחק שהוציאה לאור חברת הבת שלה Tokyo RPG Factory, משחק שנקרא oninaki, הוא כנראה הצלחה בעיקר אי שם ביפן הרחוקה, ואומנם ככל הנראה הוא יתפוס לאט במדינות המערב אך הוא בזכות עצמו והאווירה היפנית שלו יצליח ובהחלט יצבור תאוצה כשבסופו של דבר אני מאמין שיכבוש את חשבונות המשחקים של כולנו, שחקני הPS4 המחשב והנינטנדו סוויטצ׳ כאחד, אז, המשחק מתנהל בעצם בחווית rpg שלוקחת את הדמות שלנו ואותנו להרפתקה צבעונית ומרתקת בעולם הפתוח של המשחק עם דמויות שונות, עולם מחולק לעולם החיים והמתיםשבו אנחנו כאחד מהשליחים שאמורים לעזור לנשמות התועות להגיע לאן שצריך ובקיצור? בלאגן לא נורמלי עם מפלצות ודמויות npc מעניינות בחלקן ואקסטרה אקשן שלא מבייש משחקי עלילה-אקשן של חברות פיתוח ענק מתחרות בשוק על לב השחקנים.

פרפרים ענקיים בהרפתקה גדולה
העלילה של המשחק היא לא החלק הכי חזק שבו והיא לא משהו שלא ראינו בצורה זו או אחרת אבל היא כן קיימת ומועברת בצורה די מגוונת ובעיקרה דרך בועות דיבור וקטעי cutscene שמהווים מעברים מקשרים בין קטעי העלילה ובין הדמות שלנו לדמויות האחרות ועיקר לפני וכהכנה לקרבות העתידים לבוא מול המפלצות השונות והבוסים, וכמו גם קטעי קריאה שמסבירים את היכולות שלנו ומדברים איתנו על המפלצות, הכפתורים והמפלצות שמולנו.

אם נספר את הסיפור מהצד שלנו כשחקן בעולם הנשמות של oninaki, אנחנו משחקים את אחד ״הצופים״, ומתפקידנו בעולם של המשחק להיות המקשרים בין עולם החיים והמוות ולנווט את החיים לקראת מותם אל עולם הנשמות, זו חתיכת דרמה מעניינת עם זווית מרתקת על עולם הנשמות האבודות  ובהתסכלות על החיים והמוות והזווית של גלגולי נשמות שהיא אמונה שנלקחה מדתות רבות וככל הנראה מקובלת גם אצל מפתחי המשחק.

אנימה של חיים ושל… גלגול נשמות?
גראפית המשחק נראה ומרגיש כה טוב ויפהפיה, הוא צבעוני מאידך גיסא אך לעתים אפרורי וגשום מחד גיסא. אנחנו זוכים לסייר בעולם ולהכיר דמויות שלא רק שחלקן מרתקות הן גם מעוצבות ונראות ממש יפות עם הרבה צבע והסגנון היפני המוכר שמגיע אלינו מהמנגות והאנימות גם למשחק המחשב(סגנון ונראות שמופיעים במשחקים אחרים שקיימים וחלקם סוקרו בבלוג).אם נעבור בין חלקי המשחק החל מתפריטי המשחק, מפת המשחק ועולם המשחק עצמו אנחנו נוכל להנות ממשחק שנראה די אסתטי ונקי ולא מבולגן כמו לאט מאט משחק אחרים ובמיוחד בתוך כך המשחק עצמו שנראה מצוייר מאוד וכך גם יתרונו שאינו כפוף ל״חוקי״ הגרפיקה כיום שדורשים ממשחק להראות הכי טוב וריאליסטי שאפשר אלא פשוט משחק שמאפשר לנו להנות המצבעוניות שלו והאפרוריות שלו בו זמנית אם מדובר בדמויות ואם מדובר במבנים, ברצפה ובכל עולם החיים והמתים כאחד, אתם תשימו לב להבדלים של השאול והעולם האמיתי\עולם החיים כשאחד נראה כמו שכלול קצת יפני יותר של העולם של דיאבלו האפל והנוראי למול העולם הצבעוני, עם האדמה והעשב למול מבנים וערים שונות וערים אבודות.

העיר מעוצבת בצורה מעניינת שמזכירה ומכניסה אתכם למנגה יפנית או אנימה במיוחד לאור הסגנון שבו צוייר כמרגיש כאילו צוייר ביד ולאו דווקא במחשב ובתוך כך כמובן גם דמויות הnpc שנראות מרשים ומצויירות בצורה שאופיינית כל כך לתרבות היפנית, תרבות מהצבעוניות שאי פעם תכירו, ונראות כמו הדמויות בעלות העיניים הגדולות המוזרות ולעתים הקריפיות שתפגשו בסדרות האנימה היפניות רק חדות יותר, בסרטים היפנים ובעצם בכל אלמנט יפני וכך גם המפלצות שנראות ממש שונות ומיוחדות ממה שתדמיינו ובין כשמדובר במפלצות הרגילות כמו פרפרים גדולים במיוחד, רוחות מוזרות ואפילו פינגויינים זועמים שרודפים אחרינו וכולם מעוצבים פשוט נפלא, רואים את מגע ידם של העוסקים במלאכת העיצוב היפנית בסגונן, בנראות וגם באיכות החדה במיוחד שאף היא חלק חשוב כמובן במשחקים של ״הדור הבא״ של הגרסה היפנית וכן, זה כולל את מפלצת הבוס.

כן אציין חיסרון לא קטן לטעמי מבחינה גרפית-נראות של המשחק, מדובר בחוסר של המשחק בהבעות הפנים לדמויות, אלו יכלו במידת מה להתאים לדיבוב דמויות בסופו של יום כלומר, לעומת מה שאנחנו כשחקנים מערביים רגילים מפי מפתחי משחקים מערביים וגם יפנים בחברות הבינלאומיות המוכרות לנו, דווקא בהרבה משחקים מוצלחים מחברות יפניות, לעתים מוכרות ולעתים לא, אנחנו לא נהנים מדיבוב שיתאים לאף שפה ופה ושם שומעים בoninaki מילה אף יותר נכון לומר מלמול של הדמות ומיד אחר בלון דיבור.

משחקים באבדון? רוצו על נפשכם
המשחקיות של oninaki היא בהחלט אחת החוויות המעניינות שיצא לי לחוות ולמען האמת היא מגוונת אחרי רוב משחקי המחשב שמתמקדים כיום בנשקים חמים ומעט קרים, מכניקות קרב די קבועות(ראו ערך: באטמן, באטלפילד וGta על כל השפעותיהם בז׳אנר) וoninaki מאפשר לנו קצת יותר להשתחרר ובעקבות כך שהוא גם מוגדר ומציג לנו מערכת משחקיות משולבת כמשחק rpg אנחנו אלו שמשיגים יכולות, שיקויים ושאר אצעי הלחימה ועלינו להסתדר באמצעות כל היכולות שלנו החל מתקיפה בסיסית וכלה במתקפות מיוחדות כמו ריצה מהירה במיוחד עם חרב במכת פתע על בוס ענקי בצורת פינגויין, האם זה נשמע לכם דמיוני? אז חישבו שוב כי החוויה פה היא יותר אישית בזמן שאנחנו מסתובבים בעולם הגדול והדי פתוח ומשוחחים עם דמויות npc בשיחות לעתים עמוקות ולעתים של מילה או שתיים, סובבים בין העולם העליון של החיים לבין עולמם של הנשמות האבודות שאותם עלינו לכוון במעבר בין העולמות ובכל אחד מהעולמות תמצאו מפלצות קצת שונות מסוגים שונים וחלקן דווקא דומות ומעוצבות שונות במעט(גם בנראות וגם ביכולות ובדמג׳ למשל) בין שני העולמות ובקיצור בלאגן אחד גדול שמוביל אותנו למרדף בין המפלצות, הרס כדים ומקורות לחבילות חיים ואנרגיה ובין לבין איך לא? מאפיין מאוד יפני ומדובר בקרב הבוס שלנו למול בוסים שונים מיוחדים וחזקים במיוחד כשרק אנחנו והיכולות שלנו יכולים להלחם נגדו כשהוא תוקף אותנו ובמקביל גם מפלצות נוספות מגיעות להרגנו.

באמתחתנו ישנה מפה שתעזור לנו לאתר את מקומנו ואנחנו נעים בעולם כשבלחיצת כפתור אנחנו נכנסים לעולם של הצד השני כשבשני העולמות עלינו לנווט באזורים שורצי מפלצות כאמור. המשחק הוא בנוסף לכל וכמו שנכתב מוגדר במשחק Rpg אקשן ומשלב בתוכו מאפיינים של משחק תפקידים עם שיפורים של יכולות, השגת נשקים, חבילות חיים ואמצעים שונים לשימושנו. השימוש במתכונת RPG במשחק היא דבר נפוץ והיא נעשתה באמת בצורה טובה ובביצוע הכי טוב שאפשר היה להכניס למשחק הזה כשהיא משמשת אותנו ברוב הזמן וברוב הקרבות והמסע הכולל.
יכולת השמירה במשחק היא חיסרון נוסף שלו, על מנת לשמור את ההתקדמות שלנו אנחנו צריכים לעבור ולגעת במעין פסל פגאני מוזר  דבר שעלול באמת לתסכל אותנו השחקנים, קרה לא מעט פעמים בהם נלחמתי במפלצות, ניצחתי כמה וכמה בוסים ומפלצות, שוחחתי עם דמויות NPC וגיליתי לבסוף לאחר שמתתי או יצאתי שהמשחק החזיר אותי לנקודה האחרונה בה נגעתי בפסלים שבהם שומרים וזה עלול בהחלט לתסכל ולגרום לנו להתרחק, אולי זו לא הייתה החלטה נבונה או שאולי זו הייתה החלטה אמיצה של החברה אבל היא לא צריכה לגרום לנו לשנוא את המשחק כי בסך כולו השמירה היא בהחלט נתון חשוב אבל גם קטן ביחס למה שאנחנו מקבלים במשחק ובמשחקיות שבו.

לסיכומה של ביקורת מדובר במשחק מיוחד מבית סקוור אניקס וחברת הבת שלה, מדובר במשחק Rpg מגוון ומרתק שלוקח אותנו למסע שמעלה תהיות על העולם שמעבר, על הליווי והשינוי מעולם החיים לעולם המתים ועולם הנשמות ובכל זאת על אף הנושא שבו הוא עוסק ושאליו הוא לוקח אותנו הוא עדיין מלא אקשן וכשאתה יוצא לשניה מהערים האבודות אתה מתחיל במסעך להלחם במפלצות חזקות(תלוי ברמת הקושי כמובן) ובבוסים ומנסה להבין מה הולך סביבך, גם למערכת הrpg יש משמעות במשחק ועליכם לדעת להשתמש בה כשבהתחלה זה לא הדבר הפשוט ביותר אך למרות שהמשחק לא מעודד את השחקרנים החדשים עם טוטוריאל או הסבר קצר מיוחד אלא בבועות הסבר פשוטות הוא עדיין ניתן להבנה ואימון קצר לתוכו יגרום לכם להבין את המשחק ולהתערות בתוכו כאילו שיחקתם בו שנים.

תודה ענקית לחברת עדלי יונייטד, היבואנית הרשמית של Square Enix בישראל על עותק הסקירה של Oninaki.
הכותר Oninaki זמין לרכישה בחנויות ואצל המשווקים המורשים לקונסולות הplaystation 4 וnintendo switch ולמחשב האישי.

אנחנו עושים את מירב המאמצים להגיע לבעלי זכויות היוצרים. אם ראית משהו שפוגע בזכויות היוצרים שלך ו/או מישהו מטעמך אנא פנה לעמוד צור קשר ודווח לנו על כך.

רוצים לקרוא עוד?

מי אני?

עומר אוקון

עומר אוקון

עומר אוקון, בן 24 שגר אי שם בצפון. סטודנט לתקשורת, גיימר,
תולעת ספרים ומכור לסרטי אימה. העיתון הוא הסרט האהוב עלי.

מה אתם חושבים? מוזמנים לשתף אותנו

מה קוראים היום?