Ori and The Blind Forest – בדרך להציל את היער השרוף – הביקורת

Ori and The Blind Forest הוא אומנם משחק אינדי , אבל מחזיק על גבו מוניטין רציני. הכניסה לעולם של אורי מלווה ברגשות, והופכת לחוויה עוצמתית לאורכו. הוא לא מושלם, אבל מספק חוויה שונה ומוזרה. האם מדובר משחק איכותי, גם כעבור חמש שנים?

בנימה אישית לא הרגשתי כטיפוס של Platform Games, הז׳אנר של Ori and The Blind Forest. מדובר במשחק פלטפורמה צבעוני, ששולח אותנו למסע רווי אמוציות סביב הדמות אורי. למרות המחשבה שמדובר במשחק קצר ואפרורי, אחרי כמה שעות מבינים את אורכו ואת המורכבות שלו. כך שאפילו מתנגדי משחקי הפלטפורמה עשויים למצוא את עצמם עמוק בסיפור קורע־הלב של אורי.

בל נשכח את מה שסביב לעלילה, החל מהויזואליה ועד למשחקיות הייחודית. אומנם היא לא חדשנית כמו זו של Undertale, אך בהחלט משחקיות ייחודית וממש מגוונת. מדובר במשחק קטן, עם כוח רב והמון משמעות. כל המעטפת שלו יוצרת רושם, ומי שמתעמק יקבל חיבור של כל מאפיין טוב שקיים.

עולם צבעוני ואפל בו־זמנית

בונים עלילה – שלב אחר שלב?

בזמן שמשחקים מתהדרים בתואר ״המשחק היפה של השנה״, Ori and The Blind Forest הוא הרבה מעבר. הסיפור שהוא בונה מול השחקן, מרגש עם מסר חשוב ויצירתי. העלילה סובבת סביב אורי ונארו בזמן שהיער שסביבן, וסיפק את צרכים, הולך וגווע לאט. נארו מחליט, כהורה מאמץ ויחיד, לתת את הפרי האחרון שלו לאורי. אורי יוצא למסע הצלה, מוצא את הפרי האחרון, אך הסיפור הופך טראגי כשנארו מת מרעב. לאחר הפרולוג הקצר אנחנו מתחילים את הסיפור שלנו, והמטרה שלנו היא כאמור להציל את היער.

זמן קצר לאחר מכן אורי מת, והמצב נראה חסר סיכוי. אך כוחות מסתוריים מחיים את הדמות שלנו, ואנחנו יוצאים למסע בליווי סיין. לאחר ההתאוששות מהמוות שפקד אותנו ביער, אנחנו מתחילים את המסע לעצירת הרשע שהחריב את היער. בקצרה מדובר באחד מהסיפורים היותר טובים, שגרמו לי להזיל דמעה ברגעים עצובים ולפחד ברגעים המפחידים. סיפור מסוג זה מתמחה בלהציף אמוציות, וכך מרגישים החל מההתחלה ועד הסוף.

כל חלק בעולם נראה שונה, ומעוצב בצורה מרהיבה

משחקיות משנה, ועולם ענק

Ori and The Blind Forest הוא משחק פלטפורמה עם מפה רחבת ידיים. כל דבר שקיים במפה או במשחק, נועד לשמש בדרך זו או אחרת לצורך התקדמות בעלילה. כמו כן המשחק מכיל מערכת סקילים (כישורים) שמאפשרת לנו מהלכים חדשים, משדרגת חיים וכדומה. כמו כן באמצעותה אנחנו משתדרגים ויכולים: לתקוף חזק יותר, לקפוץ יותר ואפילו לזהות עצמים במפה. המשחקיות פשוטה מאוד ובה אנחנו נעים ברחבי המפה, משיגים אמצעים שונים או נלחמים במפלצות. בנוסף קיימים מכשולים בדרך שעלינו לעבור באמצעות פארקור או השגת נקודות אנרגיה.

במהלך המשחקיות לא חוויתי באגים משמעותיים, הוא רץ בצורה נהדרת והכיל מה שצריך לחוויה. האויבים די מאוזנים, התנועה והתזוזה חלקות ולמרות הקושי גם הפראקור המאתגר מעולה. כמו כן גם הפאזלים מעולים, והצורך להשיג נקודות כדי להשיג סקילס חדשים שיתרמו למסע.

המשחק עושה עבודה נהדרת גם במערכת הקרבות שבו, וכל קרב מרגיש מהנה ומלא אקשן. הסקילים משפרים את היכולות שלנו גם בקרב, ומה שנשאר הוא להלחם במפלצות ובוסים. אותה קומבט סיסטם מרגישה מאוזנת ופשוטה להבנה, מה שמאפשר לכל שחקן להכנס ולשחק בלי להסתבך. מדובר בצעד חכם, שיוצר משחקיות שמתחילתה ועד סופה היא פשוטה רלוונטית ולא מאוסה או לעוסה לרגע.

רגע האקשו חא עמרין חרגע, ואנחנו נעים בין יערות חשוכים ואפלוליים למתחמים מלאי תשומת לב

מערכת השמירות שונה במקצת ממה שהכרנו, ועלינו לאסוף נקודות אנרגיה שיאפרו לנו ליצור סמן שמירה. כפועל יוצא ״סמן״ השמירה מאפשר כמובן לשמור וגם להשתמש בנקודות הXP שאספנו.

Ori and The Blind Forest מרגיש כל כך יפה צבעוני

הגרפיקה של המשחק צבעונית ומרשימה, ומוכיחה פעם נוספת שלא צריך להיות משחק AAA כדי להצליח. המודלים והטקטורות נראים נפלא, והמשחק נראה חי ונושם. כל השפה העיצובית עובדת, ואפילו הדמות הקטנה והלבנה של אורי פשוטה אך יפהפייה. ככל שמתקדמים לאורכה ורוחבה של המפה, מגלים צדדים שנים חלקם מיוערים, חלקם קפואים, חשוכים ומוארים.

אציין לטובה את התצוגה במשחק שמכילה מעט אלמנטים, נראית נקיה ומאפשרת להתרכז במה שחשוב – העלילה. למעט מד נקודות, מד חיים ומד אנרגיה מסוגננים, המסך נראה מאוד נקי ופשוט. דבר נוסף הוא האייקונים של החפצים שאנחנו אוספים, כך שכמו שהם פשוטים כך הם מתאימים. הכל נראה מושקע ורציני עד לפרטים הקטנים, מדובר בדבר חשוב לסטודיו אינדי. ומכאן נסיק שמשחקים AAA רבים, היו רוצים להשתוות לרמה של Ori and The Blind Forest.

העולם נראה כה טוב, אך סיפור הרקע והעלילה פשוט מצוינים

הסאונדטראק הכי טוב שתשמעו

מהו משחק עלילתי בלי המוסיקה שתסייע לו לזרום? במיוחד כשהסאונדטראק מחליק אותו בגרון. הסיפור כולו, טוב ככל שיהיה, היה מרגיש חסר אילולא המוסיקה והסאונדטראק של המשחק. אני מאמין בלב שלם שאת מיטב האמוציות, חשתי במהלך ההקשבה לסיפור. ברקע הסיפור מוסיקה נעימה מרגיעה או מעציבה, לצידה לעתים קריינות עדינה שפותחת את נימי הנשמה. אני בהחלט לא אגזים בכך שאומר, שמדובר באחד הסאונדטראקים הכי דינאמיים ומיוחדים ששמעתי. הדינמיות מתבטאת בהתאמה של המוסיקה למתרחש, ולכל מה שעובר על הדמות הקטנה והעדינה שלנו.

מסכמים: אורי, נארו והעצב הגדול

השהייה בעולם של Ori and The Blind Forest גרמה לי להתרגש, ואפילו לתחושת עצב והקלה. הסיפור אומנם מתקדם לאט, וכך אנחנו זוכים לחוות במלואה את החוויה של אורי בעולם הגוסס. אין לי ספק שמדובר במשחק מעולה, גם חמש שנים לאחר צאתו. כמו כן גרסת המשחק לנינטנדו סוויטצ׳ לא פחות ממעולה, והאופטימיזציה עושה חסד למשחק.כל מי שמחפש עלילתי ויפהייפה עם משחקיות פנומנלית, Ori and The Blind Forest כאן בשבילכם. תבואו פתוחים למשחק ועם , ותקבלו אותו בשיאו ישר אל הלב שלכם. ואל תשכחו להביא משהו לנגב את העיניים, בעיקר לאחר שתחוו את הסיפור עם הסאונדטראק לצידו.

המשחק אורי והיער העיוור (ori and the blind forest) זמין כיום לPC, לXBOX ולנינטנדו סוויטצ׳ בעותק פיזי.
תודה לעדלי יונייטד על עותק הסקירה של Ori and The Blind Forest.

אנחנו עושים את מירב המאמצים להגיע לבעלי זכויות היוצרים. אם ראית משהו שפוגע בזכויות היוצרים שלך ו/או מישהו מטעמך אנא פנה לעמוד צור קשר ודווח לנו על כך.

רוצים לקרוא עוד?

מי אני?

עומר אוקון

עומר אוקון

עומר אוקון, בן 24 שגר אי שם בצפון. סטודנט לתקשורת, גיימר,
תולעת ספרים ומכור לסרטי אימה. העיתון הוא הסרט האהוב עלי.

מה אתם חושבים? מוזמנים לשתף אותנו

מה קוראים היום?