שלושה כוכבים בשמים? – הגיע הזמן להדליק את הכוכבים – ביקורת

חלמתם אי פעם בחייכם לעזוב את כל הצרות, החובות, רעשי הרקע והחיים הקודמים שלכם? גיבורי הספר ״הגיע הזמן להדליק את כוכבים״ של הסופרת וירז׳יני גרימאלדי, עשו זאת ביג טיים. בלי הכנה נפשית ובלי זמן להפרד, הבריחה לעולם שכולו חופש הייתה עניין של זמן.

הספר ״הגיע הזמן להדליק את הכוכבים״ הוא ספר על החיים של האדם המודרני. אם נחשוב על החיים שלנו, נוכל להזדהות עם שלוש הדמויות המרכזיות – אמא ושתי בנותיה. אנה ושתי בנותיה, קלואה ולילי, יוצאות למסע מוּדָעוּת חובק יבשת. למסע הזה הן יצאו לבד, הותירו מאחור את חייהן, פרט לשלושתן ולקרוואן.

המסע הפיזי שעברו השלושה, מתחת לפני השטח, הוא גם מסע נפשי שאיפשר להן ללמוד ולהכיר את עצמן ואחת את השניה. לא מעט משפחות במציאות מתהדרות בתואר ״משפחות חד־הוריות״, אך דמותה של אנה לא נכנעת לסטיגמה ומעבירה מסר עוצמתי לקוראים.

כריכת הספר | מקור: עברית – ספרים דיגיטליים

יד ביד, קרוואן ויוצאים לטייל

מרגע פתיחת הספר ועד תומו, היה עבורי קשה להניח אותו בצד. הוא נוגע בפניה של החברה האנושית, פנים שמחולקות לשני קצוות – אכזריות וחמלה. נושאים כמו גירושין חד־הוריות, פרידות ומין לצד חברות, אומץ ואהבה. קשה שלא לשמוח באושרן של הדמויות, לכעוס ברגעי הכעס שלהן ואפילו להעצב כשהן חוות סערת רגשות.

מה שהופך את היצירה הזו מספר נוסף על המדף למאסטרפיס רציני, הוא בהכרח הסיפור הכי דמיוני שתשמעו באוזניים שלכם. אף אחד מאיתנו לא יקום יום אחד, אחרי שינה גרועה וחובות על הראש, ויחליט לקחת את הזמן. כמובן תוך כדי בזבוז כספי פיצויים במסע מוּדָעוּת חוצה גבולות. אבל כל מאורע בספר, אמיתי או לא ככל שיהיה, נועד כדי להקצין ולהדגיש את המצב. גיבורת הסיפור עברה בחייה הרבה, אפילו הרבה מידי, וזה זמן התיקון שלה.

בתמונה: הסופרת וירז׳יני גרימאלדי | מקור: גוגל תמונות

הספר של זוגות 2020

ב2020 זוגיות היא דבר פעיל ומשתנה בין זוגות, בין זוגיות, פרידה ואפילו גירושין. בדיוק לשם חותרת גרימאלדי עם ספרה, לא השלמות היא שמכסה את העולם. העלילה המורכבת מוציאה לנו מהראש את כל החששות מסנקציות חברתיות, במהלכים לגיטימיים. במילותיה היא לא מלטפת את המציאות סביבנו, היא בונה לאט לאט את ה״מקל״ שיחבוט אותנו חזרה לקרקע. האם מדובר במהלך חשוב? אין ספק. הספר מספק סיטואציות מציאותיות, בין אם נרצה ובין אם נתנגד, וההתכחשות לכך היא עוול בהבנת הספר.

עלילתית אנחנו נשאבים לחייהן של השלוש, חיים שמתנהלים בעוני בצל פרידת ההורים ומצב סוציו־אקונומי קשה. הפרידה הישנה משפיעה כל העת על חייהן של שלוש הבנות. השינוי ניכר באמא שנאלצה להיות מפרנסת יחידה, והבנות שצריכות לשרוד את החיים האמיתיים. ולאחר שהאם עוברת טלטלה בחייה, היא מקבלת ממשפחתה הזדמנות לשכוח מהצרות. הן לוקחות קרוואן ויוצאות למסע מוּדָעוּת ארוך ברחבי אירופה – החל גרמניה ועד מדינות סקנדינביה המושלגות. בזמן הזה הן זוכות להכיר אחת את השניה, להכיר אנשים חדשים, להתמודד עם סודות ושקרים ולהתמודד עם עצמן.

אנה, קלואה ולילי יוצאות לטייל

ספר נמדד לא רק על איכות העלילה שלו, אלא גם מקיומן של דמויות אופי עגולות שיוצרות עניין והזדהות. אנה, קלואה ולילי הן כאלו. הספר מתנהל בחלוקה בין מעלליה של האם ומנקודת מבטה ״הצורחת״, דרך בלוג אישי וחשוף של הבכורה המרדנית קלואה שעתידה לסיים את בית הספר וכמובן היומן האישי בדמות ״מרסל״ של הבת הצעירה לילי. אלו רגעי קסם שלא ניתן לשחזר, הכניסה לעומק נפשן של דמויות סמי־אמיתיות. לא מדובר בסיפור תוצרת הוליוודית, מדובר בחיים עצמם ובמה שהם מייצגים.

לצידן של שלוש הנשים החזקות שמובילות את הספר, נמצאות דמויות משנה נפלאות שמלוות אותן. במהלך המסע הן פוגשות בדמויות שילוו אותן כמעט מתחילתו ועד סופו, דמויות שקוסמות בקורא אף הן. חלקן עושות מסע חיים כמו צמד הישישים דייגו ו. מטיילות כמו הזוג פרנסואה ופרנסואז, . וחלקם כמו זול׳יאן ובנו נואה, שלוקה באוטיזם, הנמצאים במסע חייהם. זול׳יאן ונואה הן דמויות מפתח שנמצאות במסע אבא-בן, מסע שנועד לחזק את נואה ואת אביו לאחר נטישת האם.

מסכמים: שלוש מתחברות, ואחד שמפסיד

הספר בחר לעסוק בנושא מורכב כמו משפחה, אבל הוא עושה את זה בגאווה ובהצלחה. ישנו מקום לבקר את המעבר הקיצוני שעשו הדמויות, אך זה לא משנה שיכול להרוס את חווית הקריאה של המציאות. אין ספק בלבי, מדובר בספר שמייצג בהצלחה את המציאות וההוויה האנושית שקשורה למשפחה. כל רבדיה של האנושיות – אהבה, אבידה, צער, אהבה, כעס ולבסוף הכלה – זוכים ליחס בספר. כל המילים בספר הן סלע חזק, גם אלו הנשמעות בוטות או עשויות רע, והבחירה להשתמש בהן הייתה בלתי נמנעת. ספר כזה הוא נכס אמיתי עבור האנושיות.

אנחנו עושים את מירב המאמצים להגיע לבעלי זכויות היוצרים. אם ראית משהו שפוגע בזכויות היוצרים שלך ו/או מישהו מטעמך אנא פנה לעמוד צור קשר ודווח לנו על כך.

רוצים לקרוא עוד?

מי אני?

עומר אוקון

עומר אוקון

עומר אוקון, בן 24 שגר אי שם בצפון. סטודנט לתקשורת, גיימר,
תולעת ספרים ומכור לסרטי אימה. העיתון הוא הסרט האהוב עלי.

מה אתם חושבים? מוזמנים לשתף אותנו

מה קוראים היום?