זום אין, זום האוט – יומנו של סטודנט – פרק 1

ניסיתי להשוות בין לימודים פרונטליים – כאלו שאתם מתייצבים במוסד האקדמי – לבין לימודים זום. ובהחלט האתגר שקיים בשניהם שונה לחלוטין, כשהזום מספק את האתגר הגדול מביניהם ופעור ביניהם בור של הבדלים. איך שורדים סמסטר זום?

התחלתי ללמוד את התואר הראשון שלי לפני שנתיים, זה היה שוק מוחלט. ניסיתי להשוות בין הרמה והאתגרים של בית הספר לבין אלו של האקדמיה, זה אתגר חדש לחלוטין. השנה הראשונה עברה בצורה פרונטלית לחלוטין, כל הרצאה והחומר הלימודי שלה. השנה האקדמית השניה נפתחה בצורה שגרתית, הולכים לקמפוס, מתארגנים ולומדים. השיבוש של שנת הלימודים האקדמית החל דווקא בסמסטר ב׳.

בואו נחזור ונזכיר את מה שקרה קודם להתפשטות המגיפה, שכרגע כולנו סובלים מנוכחותה. כולנו זוכרים את פברואר 2020, באותו החודש החלו לרוץ במהרה ברשתות הדיווחים על התפשטותה הוירוס קוביד-19. לישראל הוירוס הגיע בעקבות תיירים ואזרחים שהגיעו לישראל, וגם ממפליגי ספינת ״דיימונד פרינסס״. ב21 לפברואר הנגיף הגיע לישראל, והמדינה החלה בתהליכי התגוננות מפניו. כולנו גם זוכרים את הסגר הראשון שהחל בשיאו של חודש מרץ ושוחרר בתחילת חודש יוני.

כעת לקראת שנת הלימודים האקדמית שתפתח ב18 לאוקטובר, אנחנו צריכים להאבק בלמידה בזום, במחסור בעבודה ובסגר ההדוק של מקבלי ההחלטות.

״פרונטלי־זום״ – משנים את השיטה?

הנגיף התפשט במהירות ובעקבותיו נערכו מאמצי איתור נדבקים, סגרים והמשק הושבת בצורה כמעט מוחלטת. הלימודים האקדמיים נאלצו להתאים את עצמם, כמו מוסדות הלימוד האחרים. המשמעות עבורי הייתה הצורך להסתגל מחדש, להתייצב מול מצלמה ולהתחיל ללמוד בצורה שרחוקה ממה שהתרגלתי. אני יכול להעיד שאני מהדור הישן, הלמידה בקבוצה במסגרת מסורתית עושה את תהליך הלמידה קל יותר.

המוסדות המוכרים בארץ ובעולם עובדים בשיטה הפרונטלית, משום שהיא מאפשרת נגישות פשטות ואינטראקציה. מתוך כלל המוסדות האקדמיים אתם תמצאו מוסד אחד שעובד עם למידה מרחוק – ״האוניברסיטה הפתוחה״. ההבדל הבאמת חשוב בין הצרכים מלמידה פרונטלית ומלמידה אונליין הוא ביכולות הקשב, הריכוז והצורך במשמעת עצמית באחרון. תמיד מצאתי את עצמי, גם בבית הספר, נכנס לעומק החומר דווקא ממפגשים בכיתה. באמצעות מפגש עם דמות המרצה או המורה. הקידמה לא ניתנת לעצירה, בכל זאת ההרגשה היא שבלמידה מרחוק אנחנו עדיין לא שם.

המדריך ללומדים בזום?

כשצריך לאסוף עצמנו ולהסתגל לשינויים, זה דורש מאיתנו משאבים רציניים – פיזיים ונפשיים. איך מתמודדים עם שינוי של שיטת למידה, ומעבר ללימודים מקוונים מסונכרנים וא־מסונכרנים?
ההכנה המקדימה שניתן לעשות, במיוחד לקראת תחילת שנה בזום היא – לצאת החוצה, לשנות אווירה ולנשום עמוק. זו התחלה פשוטה שמאפשרת לעצמנו להתאפס, להירגע, ולארגן את המחשבות שלנו.

טיפים: מהן האפשרויות שבאמצעותן תצאו מהזום קצת יותר מבינים?

  1. סיכומים: סכמו את החומר במילים שלכם, מילים פשוטות. נסו מצד אחד לשמור טקסט בהיר וקריא, מצד שני אל תאבדו את הקונטקסט (הקשר) של הנאמר.
  2. הקליטו, הקליטו, הקליטו: אי אפשר לומר זאת מספיק פעמים. הקלטה זו אופציה חשובה ורלוונטית, בתקופה שבה הלמידה היא מקוונת וברובה סינכרונית(״שידור חי״).
  3. מצגות: המרצים שלכם מעלים מצגות גם בתקופת הזום? זה טריק המפתח, המצגות הן הדרך שלכם\ן להשאר מעודכנים במה שנלמד בהרצאות. אומנם עיקר החומר הוא זה שנאמר בעל־פה, אבל המצגות מכילות תקציר או ראשי פרקים חיוניים שיסייעו לכם להשאר מעודכנים.

אנחנו צריכים לעבוד קצת יותר קשה, ללמוד ולהתאמץ מעבר לשיעור פרונטלי של שעה וחצי. מה שדיברתי עליו לאורך הפוסט תקף לסיטואציה החדשה שנוצרה כעת, אלו עצות שעשויות לסייע לכולנו במהלך הסמסטר הקרוב. ובתקווה לחזרה למתכונת הפרונטלית ולשגרה נורמלית.

שלכם, עומר.

אנחנו עושים את מירב המאמצים להגיע לבעלי זכויות היוצרים. אם ראית משהו שפוגע בזכויות היוצרים שלך ו/או מישהו מטעמך אנא פנה לעמוד צור קשר ודווח לנו על כך.

רוצים לקרוא עוד?

מי אני?

עומר אוקון

עומר אוקון

עומר אוקון, בן 24 שגר אי שם בצפון. סטודנט לתקשורת, גיימר,
תולעת ספרים ומכור לסרטי אימה. העיתון הוא הסרט האהוב עלי.

מה אתם חושבים? מוזמנים לשתף אותנו

מה קוראים היום?