ביקורת: Assassin's Creed Valhalla – הפושטים הויקינגים

אססינס קריד הוא מותג מוכר כמשחק אקשן-עולם פתוח, Assassin's Creed Valhalla הוא המשחק השנים עשר בסדרה. בעוד שני המשחקים שקדמו עסקו במצרים וביוון, האחרון עוסק בתקופת הויקינגים ובעולם המופלא של המדינות הבלטיות, אנגליה והמסורת הנורדית. מה כל כך טוב באססין קריד עם ויקינגים? בואו נראה.

אססינס קריד הוא מותג טריפל איי (משחק בתקציב פיתוח ושיווק גבוהים) ותיק ומוכר בעל עבר מפואר. וככזה הוא נהנה ממותרות שכוללות פרנצ׳ייז ענף כסדרה (עתידית), סרט וכמובן המשחקים. אני אתוודה באומרי כי משחקי אססינס קריד לא היו שיא עבורי, בין שהיה מדובר במשחקיות או בסיפור פשוט לטעמי. האחרונים ששיחקתי ואהבתי היו Syndicate וRogue, והתרשמתי מהם גם עלילתית וגם במשחקיות.

כמו כן בין Syndicate ל״וולהאלה״ יצאו עוד שניים, Origin וOdyssey, שאוסיף חטא על פשע ואומר שבהם שיחקתי מעט. אוריג׳ין בזמנו הרגיש לי כמו עוף מוזר, והחשש היה שגם Odyssey הולך לאותו הכיוון. לאחרונה לאחר הרבה לבטים והתייעצויות החלטתי לתת צ׳אנס נוסף, ולנסות לשחזר את ההרגשה שלי מאלו שכן התחברתי אליהם.

תמונה מתוך המשחק
פושטים וכובשים מוצבים

בעת ששיחקתי הבנתי כמה ש״וולהאלה״ שונה מהציפיות שלי, וזה במובן הטוב של המילה ביחס לציפיות. כן, Assassin's Creed Valhalla הוא משחק מעולה בקני מידה של מקביליו בשוק משחקי ההתגנבות – עולם פתוח- RPG ואף יותר. אין כמו ההרגשה להיות ויקינג, ככה לפחות אני חש, בזמן שאני זז כמו פסיכופט רצחני עם הצוות שלי לסירה. העולם מחולק לחמישה אזורים רחבי היקף, בין היתר אנגליה ונורווגיה במדינות הבלטיות ומדובר בקצה הקרחון כי זה פשוט לא נגמר. הכיף הגדול הוא להסתובב ביניהן ולהראות מי אתם ומה אתם שווים כשאויבים צורחים בזמן שהם נופלים ממגדל או מתים. באופן עקרוני אנחנו משחקים ויקינג חדור מטרה עם טירוף בעיניים, בחיפושו להיות מנהיג גדול בקבוצה שמחפש להשתקע בארץ עשירה.

שעת סיפור: הויקינג הגדול מכולם?

הסיפור של המשחק לוקח אותנו הרחק בתקופה, היישר אל הויקינגים איך לא. אנחנו נוטלים את תפקידו של אחד הויקינגים הכי מפחידים שתשמעו עליהם בשם אייבור, כשאנחנו יוצאים למסע מנורווגיה לכיבוש אנגליה העשירה. בדוגרי המטרה הסופית שלנו היא להצליח להתחמק מהמלחמות בנורווגיה (רמז: נורווגיה שם כדי להשאר) ולהקים לחזק ולבסס את הקבוצה שלנו. הגעתנו לאנגליה מלווה במסע ארוך ומייגע בזמן שאנחנו מנסים להלחם, לכבוש ולהתיישב.

חיי כפר פעילים

לאורך שעות המשחק אנחנו נלחמים בארבע ממלכות אנגליות: ממלכת וואסקס, ממלכת נורת׳אמבריה, ממלכת מזרח־אנגליה וממלכת מרסיה. המטרה היא כמובן להתפשט מעבר לים הבלטי להתיישב ולהפוך לשליטי האזור. האמת שאני לא רואה רע בסיפור או במטרה הזו, היא חזרה על עצמה אינספור פעמים בהיסטוריה של בני אדם. חשוב להדגיש שהיא גם מאוד אנושית במהותה כמו שהיא מטורפת להפליא לטעמי במשחק הזה. איבור הוא דמות פרוטגוניסט מעולה שעוברת דרך קשה ומפותלת, דרך של מנהיג, שכוללת: מלחמה, כיבושים דם ויזע לצד שותפיו.

כאיבור אנחנו חיים את תקופת הויקינגים בחלק מאורכה ולרוחבה, כל זה לטוב ולרע כמובן. אם מדובר בקבוצתיות, בהפלגה בסירות הייחודיות שמלווה במוסיקה ויקינגית וקול התרועה כשאנחנו פושטים על כפר. האווירה היא הכל במשחק הזה, היא יוצרת עניין רב ובהחלט עולה על כל ציפייה שהיו לי בקשר לכיוון של הפרנצ׳ייז

פארקור לתוך מחנה אויב עם גרזן וקשת

המשחקיות של Assassin's Creed Valhalla ממשיכה קו מסוים, שהתחיל עוד בקודמיו בסדרה כאמור. הוא נע בין היותו משחק הרפתקאות התגנבות כמוהם להיותו משחק RPG בדומה למתחרים כמו דה וויטצ׳ר. במשחק אתם תמצאו מכניקות והתנהלות מוכרים, למשל יכולות פארקור, שליטה בסיסית בשחקן, מערכת התנקשות וקרבות שכוללת סקילס, גרזן וקשת. כמו כן נמצא במשחק את האפשרות של ״עיני עורב״ וכך נוכל לשלוט בעורב שמסייר בסמוך אלינו. כמו כן נוכל לקרוא ולרכב על סוס, להתריע לפני תקיפה עם הקרן שלנו. בנוסף לכך אפשרות לעטות את הברדס, להצית לפיד ומבני עץ שלמים ולקרוא לצוות שלנו עם סירת הויקינגים המדוגמת שלנו. בהחלט מדובר באחלה תוספות למשחקי אססינ׳ס קריד, חלקם, יש לציין, הופיעו לראשונה בקודמים למשל וכמובן שזה לא הכל.

עולם ענק, צבעוני ומאיים

בזמן שאתם תסיירו בעולם – שמחולק לארבע יבשות – אתם תרגישו את גודלו כשתנועו רגלית, על הסוס או בנהרות עם הסירה שלכם. לאורך ההתקדמות במשחק נראה את הצורך שלנו לדאוג לאינוונטורי ולחיים\סטאמינה שלנו בין היתר בהשגת חצים ואיסוף מזון לקראת הקרב. בתוכו נעסוק בהתאמת לבוש ושריון עם שיפורים וסטאטים, הגדלת התיק שלנו ואיסוף משאבים. כמובן שפונקציית מפה, על שלל פעילויותיה, קיימת במשחק כולל אפשרות לעבור בין נורווגיה לאנגליה, אסגרד וינלד ויוטונהיים. לצד זה יש במשחק פעילויות מסקרנות שיעבירו אותו בהנאה: פשיטות על מוצבים, ציד ודיג, איסוף ציוד וגיר, אירועי עולם שונים. כמו כן ישנם חנויות וטריידים, אזורים סודיים, משחקים ואתגרים. שלל פעילויות אלו ויותר הן במקביל כמובן לקו העלילה הראשי ולמשימות.

לאורך שעות המשחק נוכל לבלות בקריאת מידע סופר־מעניין בDatabase אודות דמויות, אויבים, משימות וקטעי קריאה. כמו כן נחשפים לנו ״טאבים״ של משימות וקווסטים של הסיפור ומשימות צד, שבאמצעותם נתמקד בעלילה עצמה לכדי סיפור שלם. כמו כן טאבים שבהם אנחנו משכללים ומשפרים את היכולות שלנו (Abilities), את הכישורים הויקינגיים שלנו(Skills). למשל התקפות ומכות ייחודיות או ירי חץ חזק יותר/בעל טווח רחב יותר. טאב נוסף שקיים הוא ״מסדר״ (Order) שמכיל רשימה של חברי מסדר סודי שאנחנו חושפים באמצעות רמזים על מנת להרוג אותם.

בין ההרים המושלגים לכפרים ולאנשים

בונים מאחז? צריכים משאבים

המנגנון של התיישבות הוא מנגנון ממש מסקרן במשחק אססינס קריד, היות וזה דבר די חדש שלא נוסה לפני כן. לאחר שהתיישבנו עם שאר חברינו הנוודים, המטרה שלנו להתבסס ולהתחזק ובכך להפוך את הכפר לבולט על פני המפה. זה מתחיל בכך שבאפשרותנו לאסוף משאבים מסוימים במהלך ריידים/פשיטות או חיפוש במקורות נטושים. המטרה העיקרית בזמן זה היא למצוא משאבים שישמשו אותנו לשיפור ושיפוץ הבסיס של הקבוצה שלנו והבניה בו. זה כולל מקומות כמו נפחיה לשיפור ה״גיר״, חנות קעקועים, מתחם דיג וציד, צריף צבאי לגיוס ואימון לוחמים ליחידה ואפילו מוזיאון. מי אמר שלא כיף להיות קבוצה יורדי־ים מאיימת?

ההתבססות של הקבוצה חשובה לא פחות, ואולי אף יותר לעתים, מההתפתחות של הדמות שלנו. ברגע שתפתחו חלקים מסויימים תוכלו לגייס אנשי צוות שונים, ליצור בית מסחר, אזור דיג לרווחת אנשי הכפר. בסופו של דבר המטרה היא לשלוט ולעלות לגדולה, וזה מעבר לכיבוש אזורים או תקיפת כפרי אויבים. בעת תקיפה של אויבים במבצרים וארמונות, באפשרותנו לאסוף משאבים מתיבות וממקורות בכפר. לעתים נצטרך לעבוד קשה היות ותיבות נמצאות נעולות או במקומות לא נגישים מתחת לפני הקרקע. המכניקה שבה אנחנו משיגים חפצים ומשאבים שכוללים אספקה (מזון למשל) וחומרי גלם סטייל ברזל או טיטניום.

מתכוננים לפלישה על פני הימים והיבשות

מאזינים לטבע ולשירה ויקינגית

אין לי כמעט יכולת להסביר את ההתרשמות שלי מהסאונדטראק המעניין והמעולה שאנחנו מקבלים בAssassin's Creed Valhalla. לא מדובר בסאונדטראק גנרי ומשעמם, אלא כזה שמותאם לכמעט כל סיטואציה שעוברת עם אווירה של ימי־הביניים. פן נשכח כמובן את תפקיד הסאונדטראק, קיומו יכול לחבר אותנו לאווירה ששוררת במשחק ולדמויות הרבות בו. אם יש רגע שבו הבנתי את החיבור ההדוק של המשחק לסאודנטראק, היה בהפלגה עם חבריי לצוות כשהם שרים שירי הלל. ברקע התנגנה מוסיקה שמלווה את קולותיהם, בזמן שאנחנו כמו בד־אס משוגעים בדרך לקרב.

גם הסאונד הטכני מסביב, של הגשם, המים, התנועה, נשקים ובעלי החיים, הוא סאונד ברמה גבוהה. אתם מבחינים בכל מה שסביבכם, בין עם נפנוף כנפי ציפור לשיט בנהרות. כל הנושאים הטכניים הללו קיבלו יחס ראוי, וניתן להבחין בקיום ובאיכות שלהם בזמן שאנחנו משחקים.

איבור ומנהיג הקבוצה סיגורד

הכל מושלם (כמעט) בValhalla

המשחק משחק אותה במובנים רבים, הוא מעניין עם אקשן ותמיד תמצאו מה לעשות ולחקור בו. בכל זאת הוא מכיל גם פגמים שונים שעשוים לפגוע בחוויה שלכם, חלקם פגמים מוכרים וחלקם ייחודים לו. אני אוהב את התזוזתיות והגמישות שהמשחק מגלה בפן הטכני, אך נתקלתי לעתים בבעיות במערכת התנועה שמשותפים למשחקים אחרים בסדרה. הדוגמא לכך נראית באמצע טיפוס או ניסיון ללכת ולעבור מצד מסוים, שהסתיימו בעצירה פתאומית והתנגשות באובייקט זה או אחר.

בגזרת הדיאלוגים עם דמויות אחרות המצב אף הוא דורש שיפור מסוים, במיוחד בתגובה של דמויות בזמן שיחה ותנועה. ניתן לשים לב למשל לתווי הפנים של הדמויות שמולנו, לדוגמא השפתיים והתזוזה (לא רק בזמן שיחה) לא מרגישות מספיק טבעיות. זו אומנם בעיה לא רצינית (תלוי למי) אבל היא קיימת ולא בפעם הראשונה.

הקרבות הפכו אכזריים, קשים וטקטיים

מסכמים: ימי הביניים, פשיטות ואיבור הויקינג

בחיפוש אחר משחק מעניין לשחק בו, Assassin's Creed Valhalla הוא פנינה מנצנצת ויפהפייה במיוחד בשטח משחקי העולם הפתוח ומשחקי התפקידים. הכניסה לעולם הויקינגים לעולם לא הייתה מעניינת יותר, במיוחד כשאתם זורמים במי הנהר לצלילי מוסיקה ויקינגית בימי הביניים. פונקציות רבות, חדשות וישנות, מוצאות את עצמן במשחק וישמשו אתכם לאורך זמן המשחק. והעולם הפתוח מזמין אותנו פנימה לחקור אותו ולהנות מפעילויות רבות. הוא עשוי להרגיש רפטטיבי במשימות לעתים, אך הוא עדיין מהנה במשימות הללו. כמו כן הוא מכפר על הבעיות הללו עם פעילויות מגוונות כמו שיפור הבסיס, פונקציית הפשיטות או חקירה וסיור ברחבי האיים. אתעכב על הצורך לבצע ריידים כי היא בהחלט פעילות מרכזית, לעתים כמשימה, שעוזרת לעלות רמות וגם להשיג ציוד לכם ולכפר. באמת שאין מספיק מילים טובות להגיד על משחק אססינ׳ס קריד כמו זה, שופע רעיונות, אקשן וביצוע מעולה (למעט בעיות שיתוקנו)

לסיום: המשחק בהחלט מאפשר לכם להרגיש באד־אס רציניים שעוברים שינוי.


המשחק זמין החל מהעשרה בנובמבר בפלטפורמות המחשב האישי, PS4, XBOX ONE. כמו כן הוא זמין החל מה12 בנובמבר לקונסולות הדור הבא – PS5, Xbox Series X.

תודה רבה לUbisoft אירופה ולעדלי יונייטד על עותק הסקירה של Assassin's Creed Valhalla.

אנחנו עושים את מירב המאמצים להגיע לבעלי זכויות היוצרים. אם ראית משהו שפוגע בזכויות היוצרים שלך ו/או מישהו מטעמך אנא פנה לעמוד צור קשר ודווח לנו על כך.

רוצים לקרוא עוד?

מי אני?

עומר אוקון

עומר אוקון

עומר אוקון, בן 24 שגר אי שם בצפון. סטודנט לתקשורת, גיימר,
תולעת ספרים ומכור לסרטי אימה. העיתון הוא הסרט האהוב עלי.

מה אתם חושבים? מוזמנים לשתף אותנו

מה קוראים היום?