חוטפים את הכדור? – NBA 2K22 – ביקורת

חוזרים אל המגרש עם משחק NBA חדש לשנת 2021-2021, וממשיכים לקלוע אל הסל ולזכור בנקודות. בתור חובב כדורסל מגיל צבא, אין ספק בכיף שחשים באמצעות השלט את המגרש ואת הקבוצות. משחקי NBA של 2K עושים זאת בגדול, והם משחק הספורט אהוב ומותח במיוחד. מה חשבנו על NBA 2K22 שהושק לא מכבר?

משחקי NBA מעלים רצון לנסות לשלב ספורט כמו כדורסל, במיוחד שאני מגדיר את עצמי תחרותי. המשחק כמו משחקי ספורט רבים אחרים, מציגים לנו את עולמם של קבוצות הכדורסל הגדולות בעולם. בנוסף לכך קיימת אפשרות לפתח קריירה, והמטרה שלנו זה להפוך לשחקנים החמים בליגה הנחשקת. יש מאפיינים שנשמרו ממשחקי הסדרה בעבר, ובכל זאת חשים בשיפורים אומנותיים וטכניים שמעלים את האתגר. מי אמר ששחקנים וירטואלים לא מתאמצים ומזיעים? האתגר שהמשחק מספק לשחקני ספורט אלקטרוני מצריך לפתוח את הראש ולעבוד לא פחות קשה.

המשחק מציג לנו מס׳ מצבי משחק שונים, שהמרכזי ביניהם כולל בניית קריירה בכדורסל. בעת הכניסה למצב הקריירה ההתחלה ברובה לא פשוטה, כך היא כוללת צורך בהתמדה ואימונים קבועים. כך כמו במשחק אמיתי מותחים את עצמנו עד לקצה גבול היכולת (ואגודל או שניים). במרבית האספקטים לא נערכו שינויים משמעותיים, בעוד שבאחרים נמצא שינויים די בולטים. בין היתר האתגר של דמויות הAI, וכלה בשליטה בכדור והצורך בשיפור יכולות הדרגתי.

גרפיקה – ליגת הNBA הריאליסטית של עולם הגיימינג?

משחקי NBA נמצאים יחד עם משחק ספורט נוספים בחזית, וNBA 2K22 נראה מדהים יותר מקודמו. אומנם ישנם שיפורים קלים בלבד בחלקו, אך שיפורים בולטים לעין במקומות החשובים לטעמי. קודם לכן אציין את מה שכן הפריע בכל היצירה הספורטיבית של 2K, מדובר בהבעות הפנים הלא מורגשות כמעט כלל. למרות שמה שחשוב בסוף זו המכניקה, גם שימת הלב לפרטים הללו חשובה מאין כמוה. פנים שמגיבות וזזות בהתאם למה לדמות, ולא מבט בוהה ולא מוסבר עם עיניים שממצמצות. אך למרות הפגם של הבעות הנעים, הטעם הרע לא נשמר בפה וכל פרט גרפי במשחק נראה כאילו נלקח מהליגה. המגרשים במצבי המשחק השונים נראים בשיאם, והם מלאי פרטים קטנים כגדולים שקשה לא להתענג מכך. זאת כמובן לצד הדמויות שאותן אנחנו משחקים, בין עם במצב הקריירה או בשאר המצבים. כשמסתכלים על הדמות בכללותה מראש ועד הרגליים ניתן לראות דיוקים וחדות של הטקסטורות והמודלים.

למרות קיומן של קונסולות הNextGen, גם קונסולות הדור הנוכחי (Ps 4 וXbox One) נהנות ממותג NBA2K. חשוב לומר שNBA 2K22 הוא משחק כבד, בכל אספקט, ונחשפתי למעט בעיות טכניות שהתבטאו בתקיעות מעטות לעתים. לצד זאת המשחק מרגיש ומעוצב ברמה גבוהה, עם מקסימום נגיעות אסתטיות שתורמות לנראות שלו. כאמור בין שמדובר במגרשי המשחק, בעמדות הלובי במצב הקריירה, בNPC והשחקנים. למרות שגרפיקה היא לא האישיו היחיד במשחקי ספורט, היא חשובה לאווירה כצפייה במשחקי ספורט בטלוויזיה. כמו כן האנימציות של הדמויות עברו שיפור ניכר, בעיקר בזמן המשחקים, ואין כמו לחזות בהטבעה או קליעה של השחקנים במגרש כדי לחזות בפלא הויזואלי.

משדרגים את הקבוצה, ובונים קריירה

נעזוב בצד לרגע אחד את הגרפיקה, ונעסוק כעת בדבר שלשמו התכנסנו – הגיימפליי. כן, המשחקיות היא חלק מרכזי שבלעדיו אין משחק. משחקי ספורט נוהגים לשמר את המשחקיות שלהם, כי בכל זאת במה שעובד לא נוגעים נכון? NBA מנסה לשמר את החלקים הטובים בו, כך לעתים זה מתפקשש ולעתים מצליח. חשתי במגרעות טכניות בזמן ששיחקתי מול אנשים, אולי כי מדובר במשחק שלבסוף מתאים יותר לNextGen ופחות לPS4 המזדקן. הוא לא סתם שוקל יותר מקודמו, הוא גם מכיל תוכן רב שכולל משחקיות משופרת. מדובר בחצי סימולטור שמאפשר לנו לחוות את הכדורסל, כולל יכולות AI משוכללות שהופכות אותם לחצי אלוהים.

מה זאת אומרת חצי אלוהים? הכניסה שלנו לליגה מלווה בחבלי לידה קשים, היות שאנחנו עוברים לאחר שאתגרו אותנו בדראפט. אבל שום הדרכה ושום יכולות מהירות לא מכין אותנו כל כך מהר לדבר האמיתי במשחק. אנחנו במרבית הזמן נחטיא ונפספס, גם אם נשתדל לדייק, ובעיקר ננסה להכנס לאווירה הספורטיבית. בתכל'ס לקח לי זמן לבנות את הדמות, לשפר סקילים כמו קליעה והגנה בדומה למשחק RPG. כמובן שעד כה עסקתי במצב הבולט יותר – הקריירה, בו אנחנו עובדים ליצור דור הכדורסלנים הבא.

במוד הקריירה (MyCareer) אנחנו מתמודדים עם גדולי הקבוצות, בעבר ובהווה, עלינו לשפר את הקליעה שלנו ואת היכולות שלנו. בנוסף כמעט כל אספקט במשחק מתבסס על מדדים שאנחנו משפרים לאורך הזמן. בעקיפין זה משפיע על כמות הדקות שנשחק, כך שלמהלך הקריירה נצליח להוסיף לעצמנו דקות משחק. כמו כן מנגנון השת"פ בין הדמויות במגרש עבר שיפוץ קל, וכעת הוא עובד טוב יותר. אנחנו צריכים לשתף פעולה עם שחקנים ודמויות AI, כך שיהיה לנו קשה לעבור את ההגנה; לזרוק ואפילו להטביע בלעדיהם.

קריירה של אליפות ועבודה קבוצתית

המנגנון שעליו מתבסס המשחק מצריך מאיתנו להתאמן, דבר שאנחנו יכולים לעשות גם ב״שכונה״ במשחק. השכונה היא אזור אימונים, כבודדים וכסקוואד, שמכיל מגרשים בהם נוכל להתאמן ולעלות רמות שיספקו נקודות. לבסוף נוכל להחשף סטטים ולהתקדמות שלנו במהלך המשחק, החל מנקודות ניסיון וכמות המעריצים ועד לנקודות שיפור בדמות שלנו. לצד כל זה נמצא גם רשימת משימות, יומיות; שבועיות או קריירה, שמאפשרות לנו לעלות רמות או פשוט לעבוד על הדמות.

לצד מצב הקריירה, שחפרנו עליו מספיק, ישנם מצבים נוספים שראויים ליחס. אחד המצבים הללו הוא MyTeam שמאפשר לנו לבנות את קבוצת חלומותינו. זה לא פשוט כלל, ואנחנו צריכים להתחשב בכמה משתנים. אחד המרכזיים כולל שיפור הקבוצה באמצעות קלפי יכולות שמשדרגות את השחקן, את הקבוצה כולה וכל אחד מהשחקנים לבדם. חלק מהקלפים משכללים את יכולותינו, משפרים את הלוק ואפילו מספקים לנו חוזים סופר שווים (מי לא חלם להיות פרזנטור של נייקי או אדידס אה?). מצב המשחק של MyTeam מכיל מצב סינגל נחמד, אבל הוא בעיקר סובב סביב המולטיפלייר. אנחנו יכולים לקחת חלק בדראפט (גיוס שחקנים חדשים) או לשחק בקבוצה של 5 על 5, כמו כן אפשרות שקיימת לשחק מול ועם חברים ולזכות בפרסים ונקודות.

אציין פה כבר כעת שהמשחק מכיר מיקרו־רכישות, כמו קודמו, כך אנחנו יכולים לרכוש נקודות בכסף אמיתי. באופן עקרוני זה לא מה שיגרום לנו לנצח, כלומר לא מדובר במנגנון P2W. למען האמת זה מעורר מחשבות על המהלך כשמחד גיסא מדובר במהלך הגיוני שמותגי גיימינג רבים נוטים אליו. מאידך גיסא נושא המיקרו רכישות שנוי במחלוקת עקב קהל היעד של המשחק, ובייחוד הדרך שבה זה נעשה בפועל. ניתן להבין ולסלוח ל2k, במיוחד שזה הפך לתופעה רחבה, למרות שמדובר במהלך שמעלה את התהיות (לקנות אנימציות, בגדים או תנועות זה להיות גרידי). אולם אם מדובר בשינוי קוסמטיים ומינורים במסגרת מצומצמת, אני לא חושב שיש צורך לקחת את זה בצורה כל כך שלילית (שנזכור את תקרית המיקרו תשלומים של Shadow of War?).

סאונדטראק מעורר חשק

לא תמיד שווה לציין את הדבר הזה שנקרא סאונדטראק, ולא כל משחק זכאי לזכות למקום של ציון אספקט מורגש ולא מורגש גם יחד. הסאונדטראק שמלווה אותנו בNBA 2K22 כל כך עוצמתי, הוא כולל ממיטב המוזיקה שתקפיץ אתכם על הכיסא במהלך המשחק. בין שתבחרו להתאמן מול חברים, לשחק בדבר האמיתי או להסתובב בלובי; הסאונדטראק ילווה אתכם במלוא עוצמתו. פייר? אני מאוד נהנה לשמוע מוזיקה שחורה למשל במהלך טורניר, כי מה יותר טוב ממוזיקה לצד שאגות מעריצי הNPC? כמו כן האפקטים הקוליים עצמם הם דבר מעורר התפעלות, וכיף לשמוע את זמזם הפתיחה של משחק חשוב.

לסיכומה של ביקורת – NBA 2K22

משחק אן.בי.איי חדש לשנה חדשה ומוצלחת, בהחלט מהנה ומוצלח אפילו יותר מהקודמים מ2019 ו2020. מצב הקריירה קיבל יחס ומקום רציני, והשיפורים שבלטו היו בעיקר בפן הגרפי ובמערכת האינטלגנציה המלאכותית. בזמן משחק אנחנו נלחמים בקבוצה היריבה, והמטרה שלנו זה להרוויח דקות משחק ולקלוע כפול מהם. יותר מכך זה משחק של התקדמות, היות שמהבסיס שלנו אנחנו נמצאים בתחתית השרשרת. ככל שנשחק יותר – נתקדם גבוה יותר ומהר יותר. מדובר לא רק בסימולטור כדורסל, אלא בחייו של כדורסלן ששואף לרשת את כתר האליפות.

המשחק NBA2K22 הושק ב10 לספטמבר 2021 למחשב האישי,
Xbox one, Xbox series X/S, Playstation 4/5.
תודה לעדלי יונייטד על עותק הסקירה של NBA2K22.

אנחנו עושים את מירב המאמצים להגיע לבעלי זכויות היוצרים. אם ראית משהו שפוגע בזכויות היוצרים שלך ו/או מישהו מטעמך אנא פנה לעמוד צור קשר ודווח לנו על כך.

רוצים לקרוא עוד?

מי אני?

עומר אוקון

עומר אוקון

עומר אוקון, בן 24 שגר אי שם בצפון. סטודנט לתקשורת, גיימר,
תולעת ספרים ומכור לסרטי אימה. העיתון הוא הסרט האהוב עלי.

מה אתם חושבים? מוזמנים לשתף אותנו

מה קוראים היום?