משנות את ההיסטוריה מהעבר – 12 נשים – ביקורת ספר

המאה ה21 היא ה-מאה להכרה בתרומתן של נשים בכלל, ונשים יהודיות שתרמו למדינה בפרט. 12 נשים מחזיר אותנו אחורה בזמן, ומציג לנו נשים יהודיות שחלקן נעלמו מדפי ההיסטוריה. בין היתר: הסיפור האישי שלהן ומכתב קטן בין הדמויות. מה דעתנו על 12 נשים של עדי זליכוב-רלוי?

יש בעולם כמה סוגים של בני אדם, חלקם חי את החיים וחלקם דואג לשפר אותם. למרות מה שאנחנו רגילים לחשוב, נשים רבות הן אלו שעמדו מאחורי שינויים רחוקי לכת. בשנים האחרונות יצאו מדיה רבים, ובהם נחשפנו לנקודת מבט נשית בולטת. כלומר הדגשת חשיבותן של נשים לשיפור אורחות חיים כמו: מחשבים, דת, רפואה, אדריכלות, מדעים וכדומה. כאן נכנס ״12 נשים״ של זליכוב־רלוי, שלוקחת את סיפורן של 12 נשים מדהימות בכריכה אחת. הדרך שבה נכתב הספר מעניינת, ויוצרת סקרנות כשאנחנו קוראים על הדמויות מתוך דפי הספר. אדגיש זאת כאן: מדובר בספר חדשני עם נקודת מבט מעניינת שפונה לנוער בגובה העיניים.

מרבית הנוער נחשף להיסטוריה היהודית והישראלית כפי שהציונות והמוסדות הישראלים רצו. הספר של זליכוב־רלוי נותן מבט חד ליהדות מדינות ערב לעומת יהדות אמריקה, יהדות ארצישראלית לעומת יהדות אירופה. כך הכתיבה הפורה והמעניינת שמשלבת עובדות ואת פרי דמיונה של הסופרת יוצרת עניין רב בהן. הן לא סתם עוד דמויות היסטוריות, שנכתבות בספר היסטוריה של משרד החינוך, אלא מקבלות חשיבות ויוצרות אחווה נשית חשובה. מה הכוונה באחווה נשית? כל אחת מהנשים הייתה מנהיגה, יוצרת, אשת ציבור ואפילו מובילת מאבק חברתי ומגדרי. כמו כן מדובר בדמויות שנלקחו מרחבי ההיסטוריה, וחלקן חיות עד ימינו אנו בחדווה ובשמחה.

הסגנון הציורי משלב פתיחה שמסבירה את משמעות הספר, כלומר במה הוא עוסק ובמה תרומתו לקורא. לאחר מכן אנחנו מקבלים דפי עובדות שמלווים את הדמות, כך אנחנו מכירים דרך הספר את ההיסטוריה והתרבות היהודית. לאחר מכן מופיע מכתב, פרי יצירת של זליכוב־רלוי, שבהן היא משוחחת עם הדמות ההיסטורית הבאה. השיחות שהן מנהלות במכתבים, ומתרחבות בפרק הסיום משל היו בווטסאפ, נוגעות בהישגים שלהן ובתקוות לעתיד.

[spoiler] דרך הספר אנחנו עוקבים אחרי 12 נשים מההיסטוריה היהודית הקדומה יחסית ועד היום. בין הנשים האמיצות שמופיעות בו נמצא את דונה גרציה נשיא, אסנת ברזאני, רבקה גראץ, גרייס אגילר ועוד. ההבדל בין הנשים הוא תקופת חייהן והתרבות שלהן, אך המשותף ביניהן הוא הרצון לשבור גבולות. הספר מציג לנו בין היתר: אשת עסקים שחכרה עיר בא״י, ראשת קהילה, נשות רוח משכילות שחותרות ללמוד וכדומה. משמח לדעת על ההיסטוריה היהודית, במיוחד שבעזרתה אנחנו עוברים תקופות שבהן גם העולם עובר שינויים. אחד השינויים הללו, השינוי המגדרי, הוא אחד השינויים העוצמתיים ביותר שקרו. מנשות מטבח חלשות לנשים עצמאיות שמצביעות בבחירות, משרתות בצבע, מנהלות עסקים ומה לא? בהחלט דרך מבורכת כספר לתאר לנו את התפתחות המודרניזציה, ולהציג את תרומתן של נשות העם העם היהודי לעם ולעולם. [/spoiler]

בנימה אישית זכיתי להכיר דמויות בהיסטוריה היהודית, שספק עם הייתי מכיר דרך דפי ההיסטוריה הרשמיים. דמויות נשיות כמובן שפרצו את קיר הזכוכית, אבל לא זכו להכרה ולהוקרה הראויה עד היום. מתוך ספר שמציג 12 נשים ממנעד תחומים רחב, הכרתי מס׳ דמויות ששולבו בהיסטוריה היהודית והישראלית. היה נחמד כמובן להכיר עובדות נוספות עליהן, לקרוא את המכתב הבדיוני שלהן, שמשלב עובדות חיים ואת העשייה שלהן לצד מילים חמות.

12 נשים הוא יהלום מלוטש שאוצר היסטוריה נשית ויהודית, הוא עוסק בנקודות המעניינות בדמויות ובהיסטוריה. כמו כן התקופות בהן חיו הדמויות מגוונות כמו תקופת האינקוויזיציה, דרך התפתחות ארצות הברית ועד נעמי שמר. קצוות שונים מצד אחד שמתחברים מתוך התרבות והדת, ומצד שני דווקא המאבק שלהן הוא זה שמתווה את הכיוון של הספר. לא מדובר בדמויות משניות בהיסטוריה שלנו, אלא בדמויות חשובות שנשכחו וכעת חוזרות לחיים עם הספר. עדי זליכוב־רלוי משחזרת את העבר המדהים, וכותבת את הפרטים שחסרים לנו עבור התמונה השלמה. זו לא מלאכה פשוטה, היות שההיסטוריה רחבה, ובכל זאת אנחנו לא קוראים ספר רק בשביל השחזור. הספר מספק לכולנו הצצה ידידותית, אנחנו לוקחים את הספר לידיים ופשוט חווים אווירה.

תודה רבה ל"ידיעות ספרים" על ההזדמנות לבקר את הספר 12 נשים של עדי זליכוב־רלוי
ניתן לרכוש אותו באתר ידיעות ספרים וברשתות הספרים הגדולות.

אנחנו עושים את מירב המאמצים להגיע לבעלי זכויות היוצרים. אם ראית משהו שפוגע בזכויות היוצרים שלך ו/או מישהו מטעמך אנא פנה לעמוד צור קשר ודווח לנו על כך.

רוצים לקרוא עוד?

מי אני?

עומר אוקון

עומר אוקון

עומר אוקון, בן 24 שגר אי שם בצפון. סטודנט לתקשורת, גיימר,
תולעת ספרים ומכור לסרטי אימה. העיתון הוא הסרט האהוב עלי.

מה אתם חושבים? מוזמנים לשתף אותנו

מה קוראים היום?