שורדים אחרת לגמרי – Oxygen Not Included – ביקורת

אי אפשר להתחיל לחשוב על משחק יותר אסתטי ומהנה יותר מOxygen Not Included (חמצן לא כלול). מדובר במשחק הישרדות מיוחד, הן ויזואלית והן במשחקיות, שמהווה אתגר לא קל שמשנה את מה שאנחנו חושבים על משחקי הישרדות. מה חשבנו על המשחק? אי אפשר להתחיל לחשוב על משחק יותר אסתטי ומהנה יותר מאוקסיג'ן נוט אינקלודד (חמצן לא כלול). מדובר במשחק הישרדות מיוחד, הן ויזואלית והן במשחקיות, שמהווה אתגר לא קל שמשנה את מה שאנחנו חושבים על משחקי הישרדות. מה חשבתי על המשחק?

המשחק Oxygen Not Included הוא משחק מבית היוצרים של Don't Strave, כלומר סטודיו Klei. האמת שכמו שחלקנו מכירים אותם הם יוצרים משחקים לא סטנדרטיים, והיצירתיות בהם פשוט שוטפת את העיניים ושומטת לסתות. בצורה מאוד פשוטה המטרה שלנו זה לתחזק בסיס בתוך אסטרואיד, ולהרחיב אותו הן בגודל והן מבחינת אנשים וטכנולוגיות. הבעיה? מדובר במשימה לא קלה שתאתגר את היצירתיות שלכם, ותעמיד את היכולת שלכם לאלתר פתרונות יצירתיים במבחן רציני שעשוי להוביל אתכם לעוד יום שבו שרדתם או הפסד צורם ורצחני.

מה מיוחד בו כל כך שאני משבח אותו כך? שלמרות שמדובר בסטודיו די קטן, הוא יצר פה יצירה פנומנלית מורכבת שאפילו חברות גיימינג שמייצרות משחקי טריפל A לא מגיעות לקרוסליה. כמה מורכב? אתם צריכים להיות עם היד על הדופק ולשלוט בכל כך הרבה מרכיבים במקביל, למצוא אסטרטגיה רלוונטית ולאתר פתרונות לכל בעיה (ותמיד צצות בעיות).

גרפיקה ריאליסטית? הצחקתם אותם, מדובר ביצירת אומנות ולא פחות

מבחינה גראפית לחברת הפיתוח Klei תמיד היה חזון ודרך, והמשחקים שלהם לפחות לטעמי היוו מוקד יצירתיות בולט וייחודי. בין שנחשוב על Don't Strave וכמובן המשחק עליו אנחנו מדברים פה – Oxygen Not Included. הוא צבעוני במיוחד ונראה אסתטי בכל מובן – המודלים ה2D של האסטרואיד והדמויות, הטקסטורות המוצלחות וכמובן מעטפת הUI, שבשורה התחתונה מפשטת הכול למרות עומס הפונקציות.

אם משהו בנראות המשחק יראה לכם מוכר, זה בעיקר כי מדובר במשחק מהמפתחת של Don't Strave. הם ידועים כסטודיו ייחודי במיוחד, עם קו קריאיטיבי חדשני. זה מתלבט מאוד בצד הוויזואלי, אבל מדובר בעוד נדבך לצד נוספים שרואים את החתימה המיוחדת של הסטודיו והמפתחים. ההשקעה לא רק בפרטים הגדולים, בדמויות או בטקסטורות, אלא גם בהבעות ובמיקרו הבעות. בנוסף לכך גם התגובות שלהם לסביבה, והנושא של הסביבה עצמה שההשפעה עליה בולטת גם בפן הגרפי-ויזואלי.

המשחקיות שובת הלב, והדמויות הייחודיות של Oxygen Not Included

אחרי שהורדנו מהדרך את העניין הגרפי, שהוא לכשעצמו מיוחד ושונה ממה שהתרגלנו, נעבור לעיקר – המשחקיות. המשחקיות של ONI היא לא פחות ממופת ושלמות, ודרך להוכיח שעם לב והרבה רצון אפשר לשחרר משחק מורכב בזמן הנכון ובצורה תקינה לחלוטין. נתחיל בפרטים הבסיסיים שזה השליטה בדמויות והמערכות הפשוטות, שהשליטה בהן וההבנה שלהן פשוטה וכיפית להפליא. למרות זאת כמובן ביחד אנחנו צריכים לעבוד קשה, ולשים לב לכל מה שקורה במהלך המשחק. בין שנדאג שהדמויות יאכלו ויעבדו, לבין שנדאג שהם לא יהיו מלאי חיידקים או לא יצליחו לישון בעקבות נחירות או אור. תשומת הלב לפרטים הקטנים ניכרת בהחלט, ודברים נפתחים לאט, ומאפשרים לנו ללמוד את המשחקיות בצורה מדויקת יותר.

מדובר במשחק הישרדות וככזה עלינו לאסוף משאבים, לדאוג למזון, חשמל ומים, וכמובן במקרה הייחודי והחריג של Oxygen Not Included גם לדאוג לחמצן. אלו על קצה הקרחון, כי יש עוד דברים רבים לדאוג להם כמו הלחץ שלהם, טמפרטורה ועוד. זה נשמע מפחיד אבל זה באמת לא כך, ועם מתנהלים בצורה אסטרטגית ונכונה אפשר לשרוד זמן רב ועם ההרחבה גם לטוס בין אסטרואידים.

חקר החלל? חקר האסטרואיד

אחד הדברים הנפלאים שיש במשחק, שמוסיפות ומעבות את העומק שלו, זה עץ השדרוגים. למה הכוונה? מדובר באזור שנועד לשדרג את היכולת הבניה, ומוסיפה למה אנחנו יכולים לבנות בכל עת. לצורך כך כמובן שאנחנו צריכים לבנות שולחנות מותאמים, וזה אתגר עצום בפני עצמו אין ספק. אולם ברגע שמגיעים לשלב נוצרים לנו אינספור אפשרויות שמאפשרות לנו להכנס למערות מלאות גז, לנצל משאבים ליצירת חשמל בצורה נוחה ואוטומטית, חוות לאוכל ועוד אינספור אפשרויות. חשוב לציין שלא מדובר במשחק שכולל מערכת לחימה מיוחדת, וגם האופציות להלחם במשחק הן אופציות בסיסיות לחלוטין. המשחק לא מאפשר או מספק מערכות מיוחדות מעבר, וטוב שכך כי גם אין באמת סיבה או צורך.

לסיכומה של ביקורת

Oxygen Not Included הוא כול מה שחיפשתם במשחק הישרדות אמיתי, ובמקום שהכי קשה לקיים בו חיים או לשרוד. אנחנו מתמקמים על אסטרואיד ונאלצים להיאבק על הקיום, שמוטל בספק בעקבות אתגרים כמו חמצן או אוכל למשל. ברגע שמתגברים על בעיות תמיד נוצרות חדשות, אבל זה בעקיפין הוא גם מספק יכולת חשיבה ותכנון אסטרטגית לטווח רחוק, שאלמלא היא המוות שוכן מעבר לפינה של הדופליקנטס. קל ליצור משחק הישרדות אסטרטגי וניהולי, אבל קשה ליצור משחק מששחק הישרדות אסטרטגי וניהולי איכותי!

אנחנו עושים את מירב המאמצים להגיע לבעלי זכויות היוצרים. אם ראית משהו שפוגע בזכויות היוצרים שלך ו/או מישהו מטעמך אנא פנה לעמוד צור קשר ודווח לנו על כך.

רוצים לקרוא עוד?

מי אני?

עומר אוקון

עומר אוקון

עומר אוקון, בן 24 שגר אי שם בצפון. סטודנט לתקשורת, גיימר,
תולעת ספרים ומכור לסרטי אימה. העיתון הוא הסרט האהוב עלי.

מה אתם חושבים? מוזמנים לשתף אותנו

מה קוראים היום?