פרוטוקול אימה – The Callisto Protocol – ביקורת

מהרגע שנכנסים לThe Callisto Protocol אפשר להבין שמדובר במשחק שונה, עם מאפיינים קצת שונים ממשחקים שאנחנו מכירים. הוא מנסה להיות משחק אימה ליניארי ומובנה, ובדרכו להגיד לנו "פה אתם צריכים לחשוש, פה תלחמו, פה אתם צריכים לפחד". אבל היתרונות והחסרונות שלו נלחמים אחד נגד השני על הדומיננטיות עבור השחקן. מה חשבתי על The Callisto Protocol?

ברגע הכניסה לThe Callisto Protocol חווים תחושה מטרידה ולא נעימה, מאבק בינינו לבין יצורים מבחילים ומפחידים הנראים כחייזרים. אנחנו משחקים דמות אשר מנסה להימלט ממתחם כלא שמור, במטרה לברוח מכוכב אשר נוצרים בו יצורים מפלצתיים. המשחק בנוי בגוף ראשון ומשלב בין מכניקות קרב שונות, לבין יכולות התחמקות והתגנבות כולל חקר המתחם. המשחק לא מתכוון להיות סלחני לרגע, וההתנהלות וההתנהגות של הסביבה מורכבת ודינמית. להגיד שהוא ניסיון להיות הalien הבא יהיה מחמאה עבורו, ואומנם אנחנו לא נמצאים כצוות חלל, אולם אנחנו מסייעים ומסתייעים בדמויות שונות. הכול במסגרת העלילה המופרכת והמטורפת שמשתלבת ברקע.

רגע לפני שאכנס לפרטי פרטים אסביר למה הוא מזכיר את ״הנוסע השמיני״. כל הWorld Design מזכיר את הספינה והעולם של הנוסע השמיני, ולצד זאת גם הדינאמיות של הסביבה שבה הכול יכול לקפוץ עליכם או לפגוע בכם. לצד זאת הוא ייחודי ומספק נקודת מבט ואווירה ייחודית שתשפיע עליכם לאורך שעות המשחק.

הסיפור של כלא ״בלאק איירון״ יוצא לאור

אחרי שהורדנו את העניין של הנוסע השמיני, אפשר להתחיל לדבר על המאפיינים שהופכים את the callisto protocol לדבר מעט שונה לטוב ולרע. נתחיל בלדבר על הסיפור שלו שלוקח אותנו מאות שנים קדימה בזמן, על כלא ״בלאק איירון״ אי שם באחד הירחים (קאליסטו) של כוכב צדק המרוחק. אנחנו משחקים את הדמות ג׳ייקוב לי, נהג תובלה שמבצע משימה פשטה למדי, עד שהוא מגלה שמה שנראה למראית עין פשוט הופך לאירוע רציני ומאיים שספק אם ייצא ממנו בחיים. פתאום אנחנו מגלים כי אסירים ברחבי בית הכלא הופכים למפלצות מסוכנות ורצחניות, ואנחנו צריכים לעשות כל שביכולתנו לברוח מהכלא, להתחמק ולהרוג מפלצות ולצאת החוצה. במהלך המסע בבית הכלא אנחנו נחשפים לסיפור עמוק ואפל ששזור היטב באווירה הכללית.

אי אפשר לומר שיש פה חידוש מטורף, ויש משחקים שסיפרו לנו סיפור טוב או מעניין יותר ופחות צפוי כיאה ליצירות מערביות. למרות הכול כן כדאי לתת צ׳אנס ולנסות, כי ההשקעה המטורפת על המשחק ניתנת להבחנה בסיפור שלו. הדיאלוגים מצוינים (וגם קצרים למדי ומעט נדושים), הדמויות שעמן יש לנו אינטראקציה פחות מורכבות לתחושתי. יש ניסיון להכניס בסיפור לאורך שעות המשחק צד אנושי שמתחרה בצד האימתי-לא אנושי, למשל באמצעות שיחות קצרות עם שורדים אחרים לאורך ההתקדמות שלנו. יתר על כן ניתן לאסוף בדרך קטעי קול להאזנה, שמרחיבים את הסיפור ואת הידע שלנו על הדמויות והעולם.

העולם האמיתי? – המנוע הגרפי עושה את ההבדל

המנוע הגרפי של המשחק בנוי לעילא ולעילא, ונראה מטורף במלוא מובן המילה. לא זכור לי משחקים רבים שנחשפתי אליהם עם גרפיקה כה ריאליסטית ומפורטת. כמובן שבאופן כללי ישנם משחקים ברמה הזו, וthe callisto protocol תופס לידם מקום של כבוד. אתחיל במפה עצמה שבנויה בסגנון חללי וחייזרי, וניתן לשים לב לפרטים הקטנים ביותר. המנוע הגרפי הוא unreal engine 4 המיוחד והחדשני, והניצול שלו נעשה בצורה די מושלמת. הטקסטורות נראות חדות ומפורטות, והאווירה שהסביבה משרה מדויקת למשחק אימה. שלא כמו משחקים שמתבססים רק על ג׳אמפ סקרס, the callisto protocol מתבסס בנוסף על סביבה המשרה תחושה קריפית ומאיימת עם אויבים מפתיעים ושילוב מסוים של ג'אמפ סקרס. מדובר במפה סגורה עם ליניאריות מסוימת, ופחות דינאמית במובן מסוים.

עוד אציין את העבודה על הדמויות מהאספקט הגרפי, כאילו נשלפו מתוך סרט לייב אקשן מושקע בטירוף. הדמויות כל כך מפורטות, החל מהגוף והפנים הכוללים תווים מדויקים. גם הבעה של רגשות ותנועות הפנים מרגישות חלקות ומרשימות, שאי אפשר לא להתרשם ממה שהמנוע הגרפי בשילוב האומנים שעובדים על זה יצרו באינטגרציה מטורפת. מה שכן לעתים הקונסולה בה שיחקתי (Xbox Series X) התאמצה במיוחד על מנת להריץ את כל הפרטים שהמשחק מציג – זה היה פתח לתקיעות קטנות אבל לא משמעותיות.

הסיור בכלא מתחיל, כולם להתכנס…

המשחק כולו מתנהל בגוף שלישי, ובתוך כך כאן אנחנו נכנסים לאלמנט שבו המשחק עושה עבודה אחלה שזו המשחקיות, שקצת מנסה לכסות על הבנאליות המסוימת של העלילה. במשחק כולו המטרה שלנו היא בסופו של דבר לברוח, בתוך כך אנחנו מוצאים את עצמנו מתחמקים או מתגנבים ובעיקר נלחמים ב2 דרכים עיקריות: קרב פנים אל פנים ויריות. אנחנו אוספים או מוצאים נשקים מסוימים לאורך המשחק, וניתן להחליף ביניהם. בין היתר נשקים כמו מוט או מוט חשמלי, רובים ועוד נוספים. בנוסף לכך על מנת להעלות את מד החיים, עלינו למצוא "אקדחים" מיוחדים עם חומר שמעלה את מד החיים. היצורים שתוקפים אותנו, לעתים קרובות, חזקים במיוחד ולא תמיד צפויים. מערכת הקרבות מאתגרת במעט, בעיקר כי האויבים סופגים מכות רבות עד שהם "מסכימים" בטובם למות. יש בזה אתגר כיפי, כי צריך לפעול בקור רוח ואסטרטגית, לדעת לזוז בזמן או להכות כמו שצריך

הקרבות הופכים ליצירתיים ומעניינים יותר, כאשר יש לנו אפשרות לירות ולפגוע ירי אוטומטי למיקומים אסטרטגיים במהלך קומבואים. מכניקה שכזו שימושית ומייעלת את מלאכת הקרבות שלנו במשחק. לצד זה ישנם מגוון נשקים חמים קטלניים, ובתוך כך נשק מיוחד מבוסס כבידה בשם GRP שבאמצעותו ניתן למשוך ולהעיף דברים (קצת מזכיר את פורטל?). לבסוף ישנה אפשרות להשתדרג, למשל עם כסף שנאסוף, ביכולות ובאמצעים לאורך המשחק. אחת הדרכים מסתכמת במכשיר הפופולרי שתופס תאוצה גם במציאות וזו מדפסת תלת מימד בה מודפסים כלי הנשק ואמצעים שונים במשחק. השדרוגים במשחק בנויים כעץ שדרוגים, ולאט לאט עם ההתקדמות ניתן לשדרג שוב ושוב ולהתפתח.

פסקול קריפי ודיבוב מצויין

ניגע לרגעים בפסקול של המשחק שהוא פשוטו כמשמעו מצוין, ורואים כמה עבודת סאונד ופסקול ביצירות כאלו חשובה. להכניס את השחקן לאווירה, במיוחד בסרט שלרגעים ארוכים מרגיש כמו אמנות סינמטית יותר מגיימינג. אווירה מתוחה שמיוצגת היטב בסאונדטראק ובפסקול, דוחפת אותנו לתוך אווירה מתוחה וקריפית לאורך כל השעות המשחק. בנוסף לכך הדיבוב במשחק מדויק להפליא, וביחד עם הצד הגרפי פשוט מהווה תאווה לאוזניים ולעיניים. שילוב מעולה שמעלה בי חיוך לראות שבהשקעה בפרטים לכאורה שוליים יש השפעה כל כך על יצירה ועל האנשים הנחשפים אליה.

לסיכומה של הביקורת

The Callisto Protocol הוא משחק אימה ויצירה פרי מוחו של גלן סקופילד, וכיאה לאומן המתמחה במשחקי אימה מותחים גם כאן אנחנו מקבלים את מה שמוחם הקודח של אומנים כאלו יודע לעשות. הניסיון שסקופילד מביא איתו כולל את דד ספייס, שלפחות עבורי היה משחק שאהבתי במיוחד. The Callisto Protocol הוא הדור הבא של משחקי האימה, אולם הוא עדיין תוצר אמריקאי שמכיל בתוכו לא מעט דברים צפויים ובנאליים. הוא לא מחדש יותר מידי, ובכל זאת היו רגעים בהם קפצתי מהכיסא או נשאבתי לאימה שהוא שידר לי. להגיד שרעדתי ממנו או חשבתי לעצמי "מה אני עושה בעצם"? לא בדיוק וניסיתי בכל כוחי להרגיש את כל מה שהוא משדר לנו כשחקנים, לא הצלחתי במאה אחוז – אבל זה לא אומר כלום. אוהבים משחקים אימה? The Callisto Protocol הוא התחלה נחמדה כמשחק אימה משנת 2022 (שמזכיר משחקים מלפני כמה שנים טובות באווירה הכללית), אז כנסו ותנסו. הוא משחק טוב, אבל לא בלתי נשכח.

The Callisto Protocol ('דה קליסטו פרוטוקול') הושק ב2 בדצמבמר 2022
ל-Xbox one, Xbox series X/S, Playstation 4/5 ול-מחשב אישי.
תודה רבה לעדלי יונייטד על עותק הסקירה של המשחק!

אנחנו עושים את מירב המאמצים להגיע לבעלי זכויות היוצרים. אם ראית משהו שפוגע בזכויות היוצרים שלך ו/או מישהו מטעמך אנא פנה לעמוד צור קשר ודווח לנו על כך.

רוצים לקרוא עוד?

מי אני?

עומר אוקון

עומר אוקון

עומר אוקון, בן 24 שגר אי שם בצפון. סטודנט לתקשורת, גיימר,
תולעת ספרים ומכור לסרטי אימה. העיתון הוא הסרט האהוב עלי.

מה אתם חושבים? מוזמנים לשתף אותנו

מה קוראים היום?