אהוי לפיראטים – skull and bones – ביקורת

המשחק Skull and Bones היה אחד המצופים ביותר של יוביסופט, וחשוב לזכור שהיא התחילה את השנה די חזק. המשחק הראשון שלה ל-2024 קרם עור וגידים, ויצר ציפייה מאחת המפתחות הפעילות בשוק הגיימינג. הנה אנחנו מקבלים משחק חדש שלוקח אותנו, עם שלל מכניקות ועיצוב מעניין, לעולמם של הפיראטיים. מה חשבתי על החדש של יוביסופט?

אני הסתקרנתי במידה די מועטה לגבי העתיד של המשחק המצופה Skull and bones, בכל זאת כבר חווינו ניסיון של מייקרוסופט ליצור משחק שמתבסס ברובו על ים ופיראטים. אני לא אומר שמדובר ברעיון רע, כי מי לא חלם להיות פיראט ולממש את תשוקותיו בים הגדול (די גדול). אז אמרתי ״למה לא לצלול (ליטרלי) לעולם הקצת מטורף של הפיראטים, ואולי להפוך מי יודע לג׳ק ספארו הבא?״. החוויה בהחלט הייתה שונה ממה שדמיינתי, ולכאן או לכאן יש לא מעט להגיד על משחק המולטיפלייר הלא פשוט והמעניין למדי שבנתה יוביסופט. לפני שאתחיל אני ממש רוצה לציין שדווקא לא העלילה היא מה שתפס אותי, אלא דווקא המכניקות ומה שמעבר לכך.

המשחק Skull and Bones הוא תוצר של עבודה ארוכת שנים, ועבר גלגולים רבים החל מתוסף אפשרי לבלאק פלאג ועד הפיכתו לפרויקט mmo עצמאי מלא. זו לא הפעם הראשונה שפרויקטים של יוביסופט עוברים שינויים או אפילו נגנזים. המזל של משחק הפיראטים הזה הוא האמונה של המפתחת בו. הפיתוח שלו החל אי שם בשנת 2013, כשרבות מהמכניקות שבו שודרגו עוד מימי אססינ׳ס קריד בלאק פלאג האהוב.

העולם המופלא (והמסוכן של הפיראטים)

במבט ראשון אי אפשר שלא להתלהב, העולם שבנו ביוביסופט עבור המשחק פשוט נפלא. הוא עולם גדול אבל לא עצום, ולמראה ההפתעה הוא מרגיש חי באופן יחסי. בין שנמצא בו שחקנים אמיתיים לבין שנמצא בו ספינות NPC, אנחנו תמיד נמצא מה לעשות. העולם נראה לא סתם נפלא, המודלים נראים מדהים. הוא לא מושלם זה ברור, בין שנמצא באגים גרפיים או בעיות בעיצוב הדמויות עצמן. אבל זה לא מחרב את החוויה מהעולם המעוצב במיוחד, בעיקר כי אנחנו נשהה מעט יחסית כדמות עצמן ויותר נבלה על הספינות בלב ים.

המשחק מפורט כמה שניתן, ולפחות בקונסולות הוא נראה טוב למדי. כמובן שאי אפשר להשוות אותו כנראה לשחקנים עם כרטיסים בעלי יכולות ריי טרייסינג מתקדמות, אבל גם בלי זה אתם תתנו להסתובב בו. הבעיה הבולטת שלי איתו היא בכך שהוא מרגיש על פניו כסטטי, לא חי ונושם מספיק ואני לא מדבר על צבעוני או אפרורי כי בסופו של יום הוא משדר את מה שהוא צריך לשדר. החיבור של כלל האלמנטים, כולל גרפיקה, באטמוספירה של המשחק היא בסדר גמור.

לא קפטן הוק ולא שחור הזקן – עלילת המשחק

החלק אולי הקצר ביותר במשחק, וכנראה זה עם הכי פחות עניין ביחס ליתר האספקטים. בקצרה? הדמות שלכם היא שודד ים החי במאה ה17, תור הזהב של שודדי הים באזורי אפריקה ואסיה. שבמהלך ניסיון שוד שגרתי הצלחתם, בטיפשות או טעות קריטית, להביא לכך שכל הצי הבריטי פחות או יותר מנסה לצוד אתכם. מה זה מנסה, יותר נכון מצליח לצוד אתכם ולגרום לכך שתאבדו את הכל (גם את התחתונים). מכאן אתם צריכים לחזור חזרה למעלה, לראש הפירמידה של שודדי הים. האם מדובר בדרך קלה? חד משמעית לא והיא רצופה אתגרים, שודים, לחימות ימיות ועוד מגוון מכשולים בדרך להפוך למלכי הים.

אני לא באמת חושב שזה מנה, וזה בעיקר הרקע לכל מה שבא לאחר מכן. אתם חיים את עולם שודדי הים, נלחמים בספינות שמסביב ומתעשרים לאט לאט. אין ילד שזה לא החלום שלו איפשהו שם בילדות, ויוביסופט ובעיקר יוביסופט סינגפור ניסו לגרום לזה לקרות. זה לקח המון זמן, המון דחיות, ומכניקה מושלמת ממשחק אססינס קריד אחד (בלאק פלאג) כדי שהדבר הזה יצא לפועל. אני מוכן לקבל את זה שמדובר במשחק ראשון של יוביסופט בז׳אנר הפיראטים, ושלא פשוט להרים משחק מרובה משתתפים שכזה על כל הכרוך בכך. אני כולי תקווה שהמשחק יעבור שיפורים, או לחילופין ייצא משחק המשך שהוא יהיה זה שיהפוך את הז׳אנר מז׳אנר נישתי ופחות משוחק לאחד שמכניס לתוכו שחקנים רבים שרק חולמים לקרוע את הים (ואת האויבים שלהם עם תותחים).

יו-הו לפיראטים ברחבי האוקיינוס (גיימפליי)

המשחקיות היא אולי ה-דבר שחיפשנו פה, היא להרבה הפליאה לא צפויה או משעממת. לפחות רוב הזמן מצאתי לא עמה מה לעשות, שודים או איסוף משאבים ושדרוגים או אפילו סתם שיט ברחבי המפה. בנוסף לכך שתמצאו את עצמכם מהר מאוד בקרבות ימיים מאתגרים, מול ai או מול אנשים, נאלצים להלחם עד המוות או עד הניצחון. כמובן שהמוות הוא לא סופי ומוחלט, ואתם יכולים לבחון לאן להשתגר – לספאון הראשי או בסמוך למקום בו מתתם.

בואו נעבור היישר למנה העיקרית – המכניקות של המשחק והלחימה. אז לא המשחק לא הופך את זה למורכב, אם כבר אז לפשוט וקליל כמה שאפשר. אנחנו נמצאים מרבית הזמן על הספינה שלנו שטים ברחבי הים. אנחנו יכולים לירות בספינות אחרות, בעיקר בספינות של ai אבל גם ספינות של אנשים. לכל ספינת אויב יש רמה, ועלינו לנהל סיכונים ולבחור האם שווה ונצליח לצאת לקרב ולנצח או שאולי לברוח.

השליטה בספינה טובה במיוחד, וככל שנשדרג את הספינה או שתדרג בסוג ספינה טוב יותר – ככה נוכל להתנייד ולנהל אותה טוב יותר. נוכל לשוט מהר יותר, להלחם בצורה הרבה יותר טובה וכמובן להתגונן בצורה טובה יותר באמצעות שדרוגים לספינה למשל. אנחנו לא נלחמים כל הזמן, ובשאר הזמן אנחנו נמצאים מול סוחרים, עושים משימות צד (כמו למשל לצוד מבוקשים), משיגים כסף ומשאבים כי גם פה צריך משאבים והכל לטובת מטרה של התחזקות ומלחמות ימיות.

החולשה העיקרית של המשחק נוגעת ביכולת שלו להחזיק אותנו בפנים. אז נכון יש פיראטים וזה מגניב, אבל מה הלאה? החופש שלנו מוגבל ולא מאפשר יותר מידי, ולא קיבלנו ניצול מלא של העולם הפתוח ושל הדמות שלנו. פרט למקומות ספציפיים, כולל הסייף זון, אנחנו מתנהלים בספינה שלנו וזהו. המשחק אומנם הוא משחק פיראטים, אבל הייתי שמח לקבל קצת מעבר. אולי מצוד אחרי אוצר אבוד או אולי הקמת קבוצה עם חברים/npc שאנחנו בוחרים. תנו לי יותר חופש בחירה, תנו לי יותר גמישות במה שאני בוחר לעשות.

מוזיקה על פני שבעת הימים

אני אוהב סרטי פיראטים, ולא רק בגלל השחקנים או האטמוספירה שנבנית. אחד הדברים שמכניסים לעולם המדהים של שודדי ים הוא דווקא המוזיקה. בין שמדובר במוזיקה בהשראת התקופה, לבין שמדובר בשירי פיראטים שנותנים לנו וייב תקופתי. כאן, גבירותיי ורבותיי, אציין לטובה את Skull and Bones שזה בדיוק מה שהוא נותן לנו. כמה שמחתי להפליג ולהורות או לשמוע את הצוות שלי שר בקולי קולות שירי פיראטים. בין משקה אלכוהולי אחד למשקה אלכוהולי אחר, ואפילו במהלכו של קרב צמוד או השתלטות על רצועת חוף עם כפר אימתני עליה. המוזיקה היא הכל, והיא עושה את זה טוב מאוד.

סיכומה של ביקורת…

למרות התקופה הארוכה של הפיתוח, Skull and Bones משתדל לספק מה שאפשר כדי להוכיח שהיה שווה לחכות. אני לא תמיד מסכים עם כל המכניקות שלחו, למען האמת אני אפילו מעט מוטרד מכך שאנחנו כבולים למכניקות ימיות בלבד (כן, ציפיתי למשהו נוסף). אולם מדובר במשחק שבמאקרו עשוי לתת לנו שעות של הנאה, ובתנאי שיוביסופט ימשיכו לתחזק אותו ולהוסיף לו עדכונים ושיפורים. בנוסף אשמח גם לעידכוני עונות שיוסיפו עוד שינויים במפה, ויפתחו אותה מעבר למה שהיא. להרגיש עולם חי ונושם ולא עולם פלקטי וסטטי. אתם אוהבים שודדי ים? לכן ותשחקו Skull and Bones, הוא עושה כל שביכולתו לרצות אותנו השחקנים, בין אם נאהב שודדי ים ובין שנחליט לעשות גיחה קלה למשחק שהוא לא בדיוק הנישה שלנו.


Skull and Bones (גולגלות ועצמות) הושק רשמית
ב-13 בפברואר 2024 למחשב האישי ולקונסולות ה-Xbox וה-Playstation.
תודה רבה לעדלי יונייטד ויוביסופט אירופה על עותק הסקירה של המשחק!

אנחנו עושים את מירב המאמצים להגיע לבעלי זכויות היוצרים. אם ראית משהו שפוגע בזכויות היוצרים שלך ו/או מישהו מטעמך אנא פנה לעמוד צור קשר ודווח לנו על כך.

רוצים לקרוא עוד?

מי אני?

עומר אוקון

עומר אוקון

עומר אוקון, בן 24 שגר אי שם בצפון. סטודנט לתקשורת, גיימר,
תולעת ספרים ומכור לסרטי אימה. העיתון הוא הסרט האהוב עלי.

מה אתם חושבים? מוזמנים לשתף אותנו

מה קוראים היום?